Nejvýraznější billboardy má v Brně současný primátor Roman Onderka (ČSSD).

Nejvýraznější billboardy má v Brně současný primátor Roman Onderka (ČSSD). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Strany pro kandidáty peníze nemají, přesto je kampaň v Brně bohatá

  • 3
Na předvolební kampaň v Brně dohromady padne přes 20 milionů korun. Kandidáti si většinu peněz museli sehnat sami. Například Hnutí ANO svým lidem nepřispívá, ODS zase peníze nemá. A sociální demokraté zatím své náklady prozradit nechtějí.

Brňané letos zažívají nebývale intenzivní volební kampaň. Podle odhadů MF DNES vyjdou komunální volby v Brně, které se konají už tento pátek a sobotu, všechny strany na nejméně 20 milionů korun.

Oproti dřívějším letům nemají letos strany takový problém svoje náklady zveřejnit. V průhlednosti financování je podle analýzy neziskové organizace Transparency International nejlepší Strana zelených, nové hnutí Žít Brno s podporou Pirátů a TOP 09.

„Mám radost, že zelení jdou průhledností financování opět příkladem,“ uvedla na svých webových stránkách Jana Drápalová, jednička kandidátky, která počítá s maximálním rozpočtem 800 tisíc korun.

Jaký mají rozpočet na volby, jednotlivé strany ochotně sdělují. Až na ČSSD. „Přesné číslo se dozvíte od volebního manažera po volbách. Kampaň ČSSD je placena z prostředků centrály ČSSD, městské organizace i místních organizací strany,“ uvedl pouze brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD).

Kampaň 2014

Kolik zaplatí strany za letošní kampaň před komunálními volbami v Brně (odhad):

  • ČSSD - neuvedeno
  • ANO - 7 milionů korun
  • ODS - 4 miliony korun
  • KDU-ČSL - 2 miliony korun
  • TOP 09 - 1,5 milionu korun
  • Strana zelených - 800 tisíc korun

Zdroj: informace politických stran

Větší či menší částkou přispívají celostátní centrály stran. Drtivá většina kandidátů si ale svoji kampaň platí sama. Třeba ODS vzhledem ke špatné finanční situaci svým kandidátům přispěla jen symbolicky.

„Zaplacená je zatím část faktur. Dá se odhadnout, že kampaň bude stát do čtyř milionů korun. Zatím jsem přispěl částkou 200 tisíc korun – a není konečná,“ popsal brněnský lídr ODS František Vižďa.

Podobné je to u KDU-ČSL. „Podařilo se mi od ústředí strany získat asi třetinu prostředků, na druhou třetinu se složili kandidáti a poslední část pokryjeme ze sponzorských darů,“ vysvětlila Klára Liptáková, jednička lidovců.

Celkové náklady kampaně odhaduje na více než dva miliony korun. „A k tomu spoustu dobrovolnické práce,“ dodala.

Rozpočet kampaně přímo na webu

Stážisty využívá v kampani i TOP 09, která také dostane necelou třetinu z plánovaného půl druhého milionu od centrály. „Na webu máme návrh rozpočtu kampaně. Všechno platíme z centrálního účtu. Na něm skončily i nominační poplatky od kandidátů,“ uvedl Jaroslav Kacer, lídr brněnské TOP 09.

Jeden z favoritů voleb, hnutí ANO, má rozpočet sedm milionů korun. „Regiony si financují své kampaně samostatně bez příspěvku centrály. Svoji kampaň platíme z vlastních zdrojů členů hnutí a sympatizantů,“ sdělil Petr Vokřál, hlavní tvář brněnského hnutí.

Předvolební billboardy v Brně

Nejvíc peněz strany zaplatí za billboardy a plakáty, pronájem volebních stánků či propagační předměty. Letos strany investovaly hlavně do billboardů. Skoro všechny obsadily tváře politiků.

Čím víc se blíží víkendové komunální volby, sázejí kandidáti na kontaktní kampaň v ulicích. Lidé je mohou potkat na předvolebních debatách, na náměstích, v restauracích nebo taky na zahradní slavnosti v mateřské škole.

„Na můj vkus je to velký kobercový nálet. Nerozhodnuté voliče může takto intenzivní kampaň i odradit od toho, aby k volbám vůbec šli,“ zhodnotila letošní kampaň Pavla Střechová z PR agentury Bílý medvěd.

Čtyři akce za odpoledne

Nejaktivnější z politiků je primátor Onderka, který plní desítkami fotografií také svůj facebookový profil. Třeba minulý pátek stihl od půl třetí odpoledne do šesti večer čtyři akce: pietní akt, setkání s pamětníky pronásledování řádu Milosrdných bratří a mši za oběti nacismu a komunismu. A mezitím ještě předvolební setkání s občany v centru města, kam přijel premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na předvolební turné.

„Zatím se všem zdá, že sociální demokracie není v Brně moc vidět. Odevšad slyším, že všichni děláme jen statisty nájezdu politických podnikatelů pana Babiše (kandidáti hnutí ANO – pozn. red.),“ reagoval primátor na dotaz MF DNES jak hodnotí svoji výraznou předvolební kampaň.

ANO potvrzuje, že se soustředilo na přímé setkávání s potenciálními voliči. "Pokud se nám podařilo při ranním rozdávání koblih alespoň pár lidem zpříjemnit den, jsem rád," řekl jeho lídr Vokřál.

Předvolební stánky mají posloužit lidem

Naproti tomu TOP 09 v čele s Jaroslavem Kacerem sází na svůj stánek na náměstí Svobody v centru města. „Má ukazovat naši absolutní otevřenost,“ popsal Kacer. Dřevěný recyklovatelný stánek bude mít využití i po volbách. Lidé mohou v anketě navrhnout, kde by měl stát.

Svůj stánek v České ulici hodlá využít i po volbách také ODS. Věnuje jej jako přístřešek na některou zastávku městské hromadné dopravy. Jen lídr Vižďa je v něm k zastižení v posledních dvou týdnech před volbami dohromady jen šest hodin.

„Bývám i na druhém stánku na náměstí Svobody. Účastním se ale řady předvolebních akcí místních sdružení ODS a v kontaktu s voliči jsem i přes web a sociální sítě,“ sdělil Vižďa.

Lidovci zase tvrdí, že se neukazují jen nyní. „Nesnažíme se před volbami za každou cenu zavděčit. Každoročně pořádáme dětské dny, drakiády, vinobraní, plesy a další akce. Před volbami k nim přidáváme leták o kandidátech a našich prioritách a propagační předměty,“ vysvětlila jednička lidovců Liptáková.

Jak lídři, tak odborníci si pochvalují, že letos se kampaň nenese v negativním duchu. „Nevšimla jsem si negativní kampaně, to považuji za posun k lepší společenské atmosféře. Ale také mne žádná nepřekvapila svojí odlišností, kreativitou. Kdyby strany byly například banky, nevybrala bych na základě kampaně ani jednu,“ dodala Střechová.