Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hodonín má konkurovat Rotterdamu. Doplují do něj lodě až z Číny

  14:24aktualizováno  17:27
Na jihu Moravy má vzniknout hlavní překladiště zboží určeného nejen pro Českou republiku, ale i pro několik okolních zemí. Lodě do něj připlují po trase Čína – Konstanca – řeky Dunaj a Morava - Hodonín. V regionu se tím mají vytvořit minimálně dva tisíce nových pracovních míst, a to vše už do čtyř let.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nikoliv Hamburk, Antverpy, Rotterdam nebo Amsterodam, ale Hodonín. Taková má být už za několik let cílová destinace mnoha lodí, které dopravují do Evropy zboží z Číny.

Plánované multimodální logistické centru chce vybudovat společnost DOE Europe SE v lokalitě Nesyt a má zpracovávat přibližně milion kontejnerů ročně.

„Hodonín jsme vybrali po velmi zralé úvaze. Je totiž ideální z hlediska dostupnosti. Může v něm být propojena lodní, železniční i silniční doprava. Kontejnery se v něm nebudou otevírat, ale pouze překládat na železnici a na kamiony a následně budou putovat ke svým zákazníkům,“ vysvětlil Jan Vlček projektový manažer DOE Europe SE.

Do Hodonína mají plout 190 metrů dlouhé lodě, které budou mít na palubě vždy 300 velkých kontejnerů, 85 % z nich má být následně přeloženo na železnici a zbývající část na kamiony. Jedna loď přitom svými kontejnery zaplní hned čtyři dlouhé vlakové soupravy.

Projekt bude stát miliardu eur

Podle vedoucího odboru rozvoje města Hodonína Dalibora Nováka má vyjíždět z Hodonína plně naložený vlak každou hodinu. „Kromě toho má z překladiště odvážet zboží přibližně 160 kamionů denně,“ upřesnil Novák.

Investoři předpokládají náklady ve výši jedné miliardy eur, z čehož vytvoření překladiště má stát 300 milionů eur, úprava vodní cesty na řece Moravě vyjde přibližně na 700 milionů eur.

První krok k vybudování centra udělali investoři tím, že zastupitelé Hodonína jim dali k jeho vytvoření jasnou zelenou. Nyní je potřeba, aby vláda vyhlásila Hodonín za strategicky významnou průmyslovou zónu pro Českou republiku a vytvořila tak obchvat Hodonína.

„Plán na obchvat Hodonína existuje už mnoho let, nebyl ale dosud realizován proto, že nebyla garantována jeho dopravní vytíženost. Tímto bodem by se situace ale výrazně změnila a v případě výstavby centra by to obchvat velmi výrazným způsobem urychlilo,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Koliba.

Co se týče vodní cesty, tak na české straně chtějí investoři využít řeku Moravu, a to od Hodonína přibližně až k mostu dálnice D2 za Lanžhotem. „Dál opustíme její koryto a plavba povede přes území Slovenska umělým průplavem, který bude mít šířku přibližně stejnou, jako řeka Morava, a to až k Děvínu, kde dojde opět k projení s Moravou a následně s Dunajem. Úplně se tak vyhneme Rakousku,“ vysvětlil předseda představenstva DOE Europe SE Jaroslav Kubec.

Slovensko je na vytvoření umělého kanálu připraveno už od federálních dob. Má stále vyhrazeno územní pruh na jeho výstavbu, která byla už dříve zanesena do plánů. Navíc jeho vybudování nahrává podle Kubce i současná slovenská legislativa. Plavba by přitom byla výhodná i pro naše východní sousedy, neboť část nezbytných zařízení chtějí investoři vybudovat u slovenského Holíče, kde má projekt také velkou podporu.

Jen přímo v překladišti má vzniknout tisíc pracovních míst. Dalších přibližně tisíc míst má být v servisních službách, kamionové dopravě, na železnici a dalších souvisejících činnostech.

Autor:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Nebyl hodinový, ale dvouhodinový, vzpomíná recepční na neřestný hotel

Blanka Budínová jako vzpomínku na Korso uchovává třeba hřeben ve tvaru...

Málokdo z mladších Brňanů dnes ví, že kousek za lázněmi na Kopečné ulici pod svahem, na kterém se tyčí katedrála...



Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...

Nejsme vymírající národ, přibývá však rizikových rodiček, říká porodník

Přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky Fakultní nemocnice Brno Pavel...

V největší české porodnici v brněnské fakultní nemocnici přijde na svět šest tisíc dětí ročně. Čím dál víc z nich jsou...

Myšlenky na smrt měl už v říjnu, říká Dahlgrenův český obhájce

Městský soud v Brně rozhodoval o prodloužení vazby Kevina Dahlgrena. Na snímku...

Už v říjnu advokát Richard Špíšek upozornil valdickou věznici, že má jeho klient Kevin Dahlgren sklony k sebevraždě....

Další z rubriky

Výpovědi svědků se liší, upozornil soudce u Plachetkovy žádosti o proces

Boxer Ľudovít Plachetka se snaží dokázat svou nevinu.

Bývalý brněnský boxer a olympionik z Atlanty Ľudovít Plachetka stále netuší, zda soud povolí obnovu jeho procesu....

Podzemí ukáže, jak bolelo mučení. Přístroje opravdu drželi kati

Exponáty pro chystané muzeum tortury v Brně jsou zatím ještě umístěné v...

Popravčí masky, boty hanby vybavené rolničkami, které v mrazivém počasí odsouzenci přimrzaly ke kůži, kolo na lámání...

Kněz pomáhá v Africe: Přivádím lidi do příbytků, které připravil Bůh

Brněnský kněz Jan Kotík jezdí do tanzanské vesnice Mpanga pomáhat už šest let....

Vystudoval stavařinu na Vysokém učení technickém v Brně. A právě tento obor nakonec přivedl Jana Kotíka ke kněžské...

Najdete na iDNES.cz