Hlavní nádraží v Brně

Hlavní nádraží v Brně | foto: Jan Markovič, iDNES.cz

Přestavba brněnské železnice: velké vlakové zpoždění

  • 30
Minimálně půlroční zpoždění nabere přestavba brněnské železnice a s ní spojený odsun hlavního vlakového nádraží. Krajský soud totiž nedávno zrušil vydané územní rozhodnutí na stavbu. Vypořádání připomínek, které soud úředníkům vytkl, potrvá nejméně měsíce.

Náměstek primátora Martin Ander dokonce předpokládá, že by se stavba mohla opozdit o rok a půl. Právě tak dlouho podle něho bude trvat vydání nového územního rozhodnutí.

"Vycházím z toho, že minulé územní řízení trvalo rok. Předtím však bude investor muset ještě získat řadu výjimek pro zásahy do chráněných částí přírody," dodal.

Právě to je totiž jedna z věcí, které úředníkům vyčítá krajský soud. "Stavba bude zasahovat do biokoridoru Svratky a Svitavy, takže v těchto místech bude potřeba provést posouzení dopadu na životní prostředí. Zatím nevíme, o kolik takových území půjde a jak obtížné bude výjimky získat," řekl Ander.

Onderka: Do sedmi měsíců bychom to mohli stihnout

Brněnský primátor Roman Onderka je mnohem optimističtější. "Nové územní řízení se nebude odvíjet od bodu nula, takže pokud vše půjde dobře, můžeme mít nové územní rozhodnutí do sedmi měsíců," věří.

O tom, že je třeba doplnit zmiňovaná ekologická povolení, ale nevěděl. "Měla být součástí už stávajícího územního rozhodnutí," prohlásil.

Pokud by stavba skutečně nabrala zpoždění rok a půl, může to ohrozit její zaplacení. Projekt totiž počítá s využitím asi šesti miliard korun z peněz Evropské unie. Ty ale může Česká republika čerpat jen do konce roku 2015. Právě s tímto termínem dokončení stavby ale počítali úředníci dosud.

Pokud by se tedy naplnila pesimistická vize místopředsedy Strany zelených a náměstka brněnského primátora Martina Andera, mohl by investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, minimálně o část evropských peněz přijít.

Investor se zatím k případu nechce vyjadřovat. "Samozřejmě, že my nové Brno dělat chceme, ale žádné oficiální stanovisko k tomu zatím nemáme," řekl Pavel Jankůj, mluvčí Správy.

Podle Andera udělal chybu stavební úřad Brno-střed, že nezažádal o vydání ekologických povolení.

Zástupci úřadu ještě neobdrželi rozsudek, a nechtějí proto spekulovat o tom, jaké další kroky budou muset podniknout ani jak dlouho potrvají. "Na to, co to bude znamenat, vám tu zatím nikdo neodpoví," uvedl mluvčí městské části Brno-střed Roman Burian.

Začátek přestavby by se podle primátora teoreticky mohl posunout pouze o pár měsíců. Onderka doufá, že by stavební práce by mohly začít na podzim a Anderovu pesimistickou variantu si nechce připustit.

Harmonogram stavebních prací je rozvržen na pět let s rokem dokončení 2015, což je podmínka pro čerpání peněz z Evropské unie. "Musel by se upravit časový rozvrh stavebních prací v tom smyslu, že by se některé z nich urychlily," dodal primátor.

Šance pro rychlodráhu

Podle Andera se s novým územním řízením otevírá šance na přepracování projektu a jeho rozšíření o takzvanou rychlodráhu, která propojí nové nádraží pro mezinárodní vlaky se stávajícím, a zachová tak provoz všech regionálních linek v podobě, jakou lidé znají dnes. Nová koalice, která stojí v čele města Brna, tento projekt podporuje.

Studie k rychlodráze, jež si město objednalo v minulém roce, má být hotova do poloviny letošního roku.