Hlavní nádraží v Brně

Hlavní nádraží v Brně | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Přesun brněnského nádraží má dalšího odpůrce - ministerstvo kultury

  • 42
Ministerstvu kultury se nelíbí přesun brněnského vlakového nádraží mimo historické jádro města. Vzkázalo to brněnským politikům, když připomínkovalo koncept nového územního plánu. Zastupitelé se nyní snaží přesvědčit ministerstvo, aby názor změnilo. Jinak riskují, že územní plán v budoucnu zruší soud.

Ministerstvu se nelíbí hlavně to, že Brno prosazuje jen odsunutou polohu. Dopravní uzel není na svém původním místě zakreslený ani v jedné ze tří variant konceptu územního plánu. "Brno tím pádem dostatečně neprověřuje všechny budoucí možnosti. A nezohledňuje ani současné dopravní tendence vyspělejších západoevropských zemí, které se snaží zachovat vlaková nádraží jako ekologický způsob dopravy v blízkosti historických center," vzkázal mluvčí ministerstva kultury Jan Cieslar.

Opravu nádraží v jeho nynější podobě prosazují památkáři také kvůli zachování tradiční podoby města. "Nádraží v centru je například v Poděbradech či v Ústí nad Labem. A v zahraničí jsou s polohou nádraží v historickém jádru města spokojení třeba v Berlíně, Paříži, Lyonu, Basileji, Lipsku, Mnichově či Kolíně nad Rýnem," vyjmenoval mluvčí.

Brněnský magistrát sice s názorem ministerstva nesouhlasí, nezbývá mu však nic jiného než jednat. "Kdybychom na názor památkářů nebrali ohled, může se stát, že kvůli tomu někdy v budoucnu soud tento územní plán zruší," nastínil náměstek brněnského primátora Ladislav Macek (ČSSD), který je odpovědný za rozvoj města.

Odsun nádraží, které se nachází ve středu města, ale nepovažují za šťastný krok ani experti na železniční dopravu. "Přemístění dál od centra je přesně opak toho, jak se vyvíjí doprava v západních městech. Tam investují horentní sumy, aby železnici co nejvíce přiblížili městu," popsal zkušenosti z jiných evropských zemí Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Proti odsunu bojuje i řada občanských iniciativ

Podle něj se brněnské nádraží musí modernizovat a zvětšit jeho kapacitu ve stávající poloze. "Taková varianta je možná a podle většiny odborníků také mnohem lepší než odsun. Jižní centrum ho pak může obklopit z druhé strany," navrhl Šlegr.

Plán na přesun vlaků vadí řadě občanských iniciativ, které nejrůznějším způsobem ovlivňují proces schvalování územního plánu. Projekt odsunu za více než 20 miliard korun proto dosud nezískal ani územní rozhodnutí a není navíc jasné, kde se na něj vezmou peníze. "Pokud se budou různá sdružení neustále odvolávat, při současných zákonech nezačneme stavět nikdy," poznamenal mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby, Pavel Halla.

Vedení města je stále přesvědčeno, že se nádraží v poloze, kterou schválila vláda, nakonec postaví. "Toto rozhodnutí respektujeme, proto se významně podílíme na podpůrných akcích souvisejících s odsunem nádraží. Město už do nich investovalo miliardu korun," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Dodal, že podle výsledků posledních voleb souhlasí se stávajícím řešením většina brněnských občanů. Volili totiž strany, které měly odsun ve svém programu.