Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Přesun nádraží získal územní rozhodnutí, odpůrci se odvolají

  15:16aktualizováno  16:46
Přesun Hlavního nádraží v Brně se stal opět reálnějším. Stavební úřad městské části Brna-střed totiž vydal stavbě územní rozhodnutí. To znamená, že k zahájení prací už stačí získat jen stavební povolení. Odpůrci přesunu nádraží kritizují, že úřad vydal rozhodnutí uprostřed prázdnin. Do 9. srpna se ještě mohou odvolat a zřejmě to udělají.

Stavební úřad Brna-středu dal zelenou přestavbě železnice a přesunu nádraží. Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Vydání rozhodnutí kritizovala v době, kdy si většina lidí vybírá dovolenou, kritizovali zástupci občanské iniciativy Nádraží v centru. "Zveřejňování v době prázdnin či Vánoc je krásnou ukázkou úřední arogance," uvedla v tiskové zprávě za koalici Hana Chalupská.

Mluvčí radnice Brna - střed Roman Burián však kritiku odmítl. Oponoval tím, že správní úřad není povinen zveřejňovat své rozhodnutí žádnou tiskovou zprávou. "U všech velkých staveb, kde je doručení veřejnou vyhláškou, se to dělá úplně stejně," dodal mluvčí.

Podle Jana Hlouška ze Správy železniční dopravní cesty, který se projektem Železničního uzlu Brno zabývá znamená zisk územního rozhodnutí ukončení další dílčí etapy. "Bez územního rozhodnutí byly všechny diskuse o ničem. Teď celé řízení dostalo tvář, jsou přesně stanovené lhůty a záleží na tom, zda bude rozhodnutí napadeno," uvedl Hloušek.

Koalice se odvolat chce

Územní rozhodnutí teď visí patnáct dní na úřední desce Brna-středu. Zhruba do 9. srpna mohou ještě účastníci řízení podávat odvolání, kterými se bude po třicet dnů zabývat místní stavební úřad. Případná odvolání pak postoupí odvolacím orgánům, které budou mít až dva měsíce na jejich posuzování.

Občanská koalice Nádraží v centru se odvolat chce. "Už teď víme, že se odvolávat budeme, a to proti některým věcem týkajícím se hluku. Předpokládáme i odvolání dalších obyvatel, mnohým z nich bude narušena takzvaná pohoda bydlení. Mnozí občané se budou muset kvůli stavbě také vystěhovat," uvedl Matěj Hollan z koalice.

"Odvolání podáme až toho 8. nebo 9. srpna, úřad se bude odvoláními stejně zabývat až od desátého. Chce me připomínky sepsat co nejkvalitněji."

Mohou přijít o dotace

Správa železniční dopravní cesty teď musí s projektem stavby čekat do doby, kdy bude územní rozhodnutí pravomocné. "Kdybychom si teď zažádali o stavební povolení, smetli by nám ho se stolu," tvrdí Hloušek.

Další napadení rozhodnutí může mít za následek, že investor nestihne vyčerpat dotace z Evropské unie. Očekávaných osm miliard korun přitom má pokrýt více než třetinu nákladů na přestavbu železničního uzlu.

"Žádáme o dotace z evropského operačního programu Doprava. Limitní termín pro čerpání peněz je rok 2013, s odkladem rok 2015. Už teď jsme tak na hranici. Předpokládám, že když bude nějaké odvolání, můžeme dostat pravomocné územní rozhodnutí ještě do konce roku. Pak bychom čerpání dotací stále mohli stihnout," doufá Hloušek.

Stavět by se mohlo už příští rok

Pokud by nebyly další průtahy s odvoláními, začít stavět by se mohlo na začátku příštího roku. "V tomto ideálním případě by se mohlo se stavbou začít začátkem roku 2011. Pokud odvolání budou, od dobu jejich projednání se nám také posune termín začátku stavby. Tedy například na jaro 2011," dodal Hloušek.

Stále platí, že pro takzvané komerční zastřešení nádraží, víceúčelový dům Scarabeus, není vybrán žádný investor. Jisté zatím není ani to, zda se s projektem spojí návrh nového autobusového terminálu. "Děláme všechno tak, abychom tyto stavby neznemožnili," konstatuje Hloušek.

Lidé v referendu odsun odmítli

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, a také nejkontroverznější. Lidé v několik let starém referendu odsun nádraží z centra Brna odmítli.

Brněnský magistrát vedený ČSSD však přesto stavbu podporuje, protože je rozpracovaná. Modernizace tratí s nádražím v centru by si prý vyžádala natolik složité změny územního plánu i dalších dokumentů, že by nebylo možné kvůli zpoždění na stavbu využít evropské peníze. Proti odsunu nádraží jsou uvnitř koalice zelení.

projekt má zpoždění

Projekt však nabral zpoždění i v současné podobě. "Územní řízení bylo původně zahájeno 9. prosince 2005 a trvá tak již 55 měsíců," upozornili zástupci koalice Nádraží v centru.

Nově vydané územní rozhodnutí je už druhým v pořadí. Stavební úřad Brno-střed to původní vydal v listopadu 2006 a magistrát, který rozhodoval o odvoláních, ho asi o půl roku nato s dílčími změnami potvrdil. Na konci roku 2008 však územní rozhodnutí zrušil brněnský krajský soud.

Ve druhé žádosti o územní rozhodnutí Správa železniční dopravní cesty zmenšila rozsah staveb, na které územní rozhodnutí žádá. Vypustila například objekty týkající se retenční nádrže Jeneweinova.

Přesto chystaná stavba podle koalice Nádraží v centru zahrnuje víc než 1000 objektů. Úřad se v aktuálně vydaném rozhodnutí vypořádal i s připomínkami, které poslalo 190 lidí, 12 firem a čtyři občanská sdružení. Všechny zamítl.

Vydané územní rozhodnutí platí pět let ode dne, kdy nabude právní moci. Zůstane v platnosti déle, pokud stavebník v této lhůtě podá žádost o stavební povolení. (ČTK)

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pomník znázorňuje 33 kovových stylizovaných postav seskupených do spirály času...
Nemoci a stovky mrtvých. U Kyjova postavili památník krutému lágru

Internační tábor ve Svatobořicích u Kyjova dostal po desítkách let důstojné pietní místo – památník a muzeum. Připomínají osudy zhruba 170 tisíc lidí, kteří...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Silnice v Černé Hoře nevydržela nápor aut. Začala její oprava

Cesta autem mezi Brnem a Letovicemi se řidičům v posledních týdnech protáhla i o několik desítek minut. Může za to oprava mostu u Kuřimi i objížďka přes Černou...  celý článek

Putování Ze sklepa do sklepa ve Velkých Bílovicích nabízí jedinečnou možnost...
Novela vinařského zákona působí zmatky, proti podvodníkům však pomohla

Už půl roku platí mnohými kritizovaná novela vinařského zákona. Její iniciátoři ji prosadili hlavně proto, že chtěli omezit falšování vína a potírat černý trh,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.