ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Program proti kouření chybí roky, říká odbornice. Vymyslela vlastní

  • 4
Více než třetina českých dětí ve věku 13 až 15 let kouří, 18 tisíc lidí ročně na nemoci způsobené kouřením umírá a úspěšně skončit se závislostí na tabáku se podaří jen každému čtvrtému kuřákovi. V Česku přitom neexistuje žádný preventivní program, který by děti odrazoval od kouření. V Brně se to snaží změnit.

Do boje se pustily Stanislava Potrepčiaková z Kliniky nemocí plicních a tuberkulózy Fakultní nemocnice Brno (FN Brno) a Monika Klusáková ze Společnosti pro léčbu závislosti na tabáku v ČR, které pod hlavičkou nemocnice přišly s programem pro školy.

„V současnosti se nikdo prevenci kouření u mladistvých nezabývá, proto jsme s tím začaly a nabídly naše přednášky školám,“ uvedla vedoucí projektu Potrepčiaková.

Školy navštěvují od začátku školního roku, v úterý zavítaly za žáky Cyrilometodějské církevní základní školy v Brně.

„Dříve se touto problematikou zabýval Státní zdravotní ústav, ale deset let je v této prevenci vakuum. Nyní ho zaplnila alespoň FN Brno,“ pochvaluje si ředitelka školy Pavlína Vojtěchová.

Obvykle se prevence zaměřuje na školáky šestých tříd, přednášek se ovšem účastní i osmáci.

„Dozvěděli jsme se o složení cigaret, viděli jsme obrázky jejich následků,“ popsala úterní přednášku osmačka Eliška Voznicová. Její spolužačka Gabriela Novotná si na přednášce nejvíce všímala ukázek nádorů, například v krku.

„Cigaretu jsem vyzkoušela ve třetí třídě, kdy mě přemluvila kamarádka. Nestálo to za nic, byla jsem malá a hloupá,“ přiznala Novotná a dodala, že je dobré zaměřovat se i na nižší ročníky.

Přednášky slouží i jako výzkum, za dva roky se zopakují

„V průměru právě v šesté třídě poprvé děti zkouší cigarety, proto se zaměřujeme především na ně. Na konci přednášky vyplňují anonymní dotazníky, které poté vyhodnocujeme. Za dva roky chceme přednášky ve třídách zopakovat a zjistit, co se změnilo. Ptáme se na důvody, proč cigaretu zkoušeli, zda kouří rodiče, jestli si zapálili venku, či doma. Těch, kteří se přiznají k pravidelnému kouření, se ještě dotazujeme, zda by chtěli skončit,“ popsala dotazníky Potrepčiaková.

Školáky nejčastěji zajímá problematika elektronických cigaret a vodních dýmek.

„Elektronické cigarety jsou lákavé hlavně množstvím příchutí a tím, že nesmrdí. Škodlivost je ovšem podobná. Vodní dýmky se většinou kouří v kolektivu, jde o svého druhu společenskou událost. Panuje omyl, že filtrování skrz vodu dým vyčistí. Jenže tekutina ho jen ochladí,“ popsala zájmy žáků Potrepčiaková.