Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přibývají počítače do škol, chybí ale technici

  • 7
Školy v kraji jsou vybaveny stále větším množstvím počítačů. Začínají proto pociťovat tíživý nedostatek techniků a správců počítačových sítí.

Statistici spočítali, že zatímco v roce 2005 bylo na druhém stupni základních škol pro sto žáků zhruba dvanáct počítačů, nyní je jich už osmnáct. Přináší to však jeden velký problém. Na desítky počítačů, které už jsou nejen v učebnách, kabinetech, ale někde dokonce i na chodbách, potřebují školy správce počítačové sítě.

Ale jak ho zaplatí, když ani na platy učitelů a dalších zaměstnanců není dost peněz? "Počítačů již máme přes sto a všechny jsou napojeny na internet. Když jsme se jimi začali vybavovat, staral se o ně učitel informatiky, ale v takovém počtu to už nejde. Abychom je udrželi v chodu, bez správce počítačové sítě se neobejdeme," říká Theodor Dvořák, zástupce Střední odborné školy v Bzenci, k níž patří i vyšší odborná škola a učiliště.

Pro odborníky v oboru však práce pro školy obvykle není finančně zajímavá. Škola v Bzenci to vyřešila tak, že správce počítačové sítě zaplatí díky tomu, že se vzdala úvazku údržbáře. "Ideální to není, ale jinak to udělat nešlo," říká zástupce ředitele.

Se mzdou pro správce sítě se nepočítá ve školních rozpočtech

Obchodní akademie v Bučovicích má už dávno za sebou dobu, kdy se o pár počítačů mohl starat jen učitel fyziky. "Teď jich máme na osmdesát, a zatímco úřad s podobným počtem výpočetní techniky má jednoho i dva správce počítačové sítě, my jsme rádi, že mu můžeme zaplatit alespoň půl úvazku," uvedl ředitel Obchodní akademie Jiří Horák.

A stejně jako Theodor Dvořák tvrdí, že se mzdou pro správce počítačové sítě se nepočítá v takzvaném normativu, který přiděluje finanční prostředky školám na platy učitelů a dalších zaměstnanců.

Podle vedoucí odboru školství kraje Hany Polákové je to trochu jinak. "Normativní financování není o skutečných nákladech konkrétní školy, ale o průměrných výdajích na vzdělávání žáka na daném území kraje. Každý žák či student přináší škole finanční prostředky. Problém je v tom, že žáků a studentů ubývá, školy nejsou dostatečně naplněné, jejich provoz je tak méně ekonomický a není dostatečná vůle jejich počet redukovat," říká Poláková.

"Kdyby ve školách byl optimální počet studentů a žáků, měly by dost peněz i na správce počítačové sítě," dodala Poláková.