Šéf Dopravního podniku města Brna Bedřich Prokeš

Šéf Dopravního podniku města Brna Bedřich Prokeš | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Proč chtějí stávku? Mají se dobře, tvrdí šéf DPMB

  • 5
Hromadnou dopravu v Brně zřejmě v pondělí čeká kolaps. "Nemyslím, že stávka je přiměřené řešení," říká generální ředitel brněnského dopravního podniku Bedřich Prokeš.

Jsou požadavky odborářů opodstatněné?
Nebudu se vyjadřovat k oprávněnosti požadavků. Myslím si však, že stávka je v pyramidě možných řešení tím posledním. Neodpovídá tomu, o co odbory usilují. Mohlo se spíše ještě využít prostoru k jednání. To je můj osobní názor.

stávka odborářů v dopravě

Vadí jim především vyšší zdanění zaměstnaneckých benefitů. Které výhody využívají zaměstnanci dopravního podniku?
Hlavní je zaměstnanecké jízdné. Zaměstnanci platí sto korun a jejich rodinní příslušníci dvě sta ročně. Podle nového zákona je cena vyšší o 450 korun. Máme samozřejmě stravenky, potom příspěvek na dovolenou, kulturní akce či lázně. Myslím si, že je to poměrně slušné zázemí a odboráři si ani nestěžují.

Přesto chtějí kvůli vyšší dani zastavit dopravu v celém městě.
Nemyslím, že tato záležitost je úměrná stávce. Kdyby bylo ve hře úplné zrušení všech benefitů, pak by to možná za stávku stálo. Spíš se ale domnívám, že stávky by neměly být vůbec a lidé by se měli mezi sebou domluvit. Chci ale zdůraznit, že stávka není směřována proti podniku, ale proti zmíněnému zákonu. My stojíme takříkajíc bokem.

Návrat k normálu

Jak lze zmenšit dopady na cestující?
Když se vozidla zastaví od čtyř do devíti, musíme zajistit, aby se po deváté hodině vše vrátilo do původního stavu. Pak je tu otázka informovanosti. Klienti musí přesně vědět, dokdy bude který spoj jezdit a kdy bude vše fungovat podle jízdního řádu.

Kolika lidí se protest dotkne?
Přepravíme zhruba milion lidí denně.

Jak probíhala jednání s odboráři?
Věděli jsme, že se něco na celostátní úrovni chystá. Od našich kolegů jsme nevěděli nejprve nic, a protože se už ve středu množily dotazy, co se bude dít a co bude třeba udělat, vyzval jsem v ten samý den odboráře, aby nám do odpoledne předložili své plány. Část z nich ale tou dobou jednala v Praze, takže jsme posunuli termín na čtvrteční desátou hodinu dopoledne.

A co vám napsali v prohlášení, které ve čtvrtek nesli na podatelnu?
Vyhlásili, že ke stávce 1. března od 4:00 do 9:00 se připojují a že nás žádají, abychom zmírnili dopady na cestující. To je samozřejmě také v našem zájmu. Spolupráce je v tomto případě namístě a je to jediný způsob, jak dopady na veřejnost co nejvíce minimalizovat. Naše jednání s odbory jsou dlouhodobě poměrně korektní, umíme se domluvit. Cítil jsem, že zase tak bojovní nebo nadšení ze stávky nejsou. Že se opravdu připojují ze solidarity.

Šéf odborářů bez obalu řekl, že se bojí, aby se ze stávky nestala fraška, na přípravu jsou jen dva dny.
Nevím, jak dalece si to ti pražští odboráři uvědomují, ale zorganizovat něco tak rozsáhlého není žádná legrace. Navíc nedobře provedená stávka je obrovské minus v očích veřejnosti. Když proběhne zmatečně, spíš si organizátoři ublíží.

Kteří lidé se zapojí do zmírňování dopadů stávky?
Nelze mluvit o podrobnostech, ale v Pisárkách jednali technický ředitel, pracovníci zastupující provoz, dopravní úsek i odbory. Zapojí se lidé napříč celým podnikem, ode mě přes celou strukturu vedoucích, vedoucích vozoven, přes mistry, výpravčí, naplno sehraje roli dispečink, v pohotovosti bude informační služba.