Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Barbora Měchurová, iDNES.cz

Znojmo založí firmu, která bude lákat turisty. Ale jen k platícím klientům

  • 6
Je pět hodin odpoledne a v centru Znojma není ani noha. Že druhému největšímu městu Jihomoravského kraje chybí kvalitní propagace, rozpozná i laik. To se má nyní změnit. Společnost vlastněná z poloviny městem bude propagovat místní organizace a firmy, pokud za to zaplatí. Odborníkům se plán nelíbí.

Zastupitelé odsouhlasili vytvoření napůl městské a napůl soukromé destinační společnosti ZnojmoRegion. Bude to jen exkluzivní klub pro vybrané, obávají se odborníci.

Dosud se rozvojem cestovního ruchu ve městě zabývala Znojemská Beseda, která je ovšem příspěvkovou organizací města, a má tak omezený rozsah působnosti. „Destinační společnost by měla propojit obce, podnikatele a nabídku kulturních a přírodních aktivit v regionu,“ vysvětlil místostarosta Znojma Jan Grois (ČSSD).

Zkušenosti a příklady město čerpalo u Destinační společnosti České Švýcarsko. ZnojmoRegion má vzniknout do konce prázdnin, jedním z cílů je i zisk certifikace, aby spolek mohl čerpat dotace.

„Je třeba se snažit oslovovat a směrovat turisty do znojemského regionu. Společná dobrá propagace mívá větší efekt, než když své turistické aktivity nabízí každý sám. Časem od spolku očekáváme, že nebude mít jen propagační efekt a větší možnosti čerpání dotací, ale že bude některé turistické atrakce aktivně nabízet i koordinovat,“ podotkl šéf znojemského Znovínu Pavel Vajčner.

Šest tisíc ročně za členství

Právě Znovín je mezi prvními, kteří deklaraci o vzniku destinační společnosti podepsali. Stejně jako průvodcovská agentura Remo-Agency. „Je sice v tomto duchu už skoro pět minut po dvanácté, ale snaha se cení a jednotná prezentace navenek je v dnešní době nutnost,“ řekl Lukáš David, zakladatel agentury a městský zastupitel (Pro Znojmo).

Odborníci na cestovní ruch potvrzují, že Znojmu jednotná prezentace chybí, vznik destinační společnosti ale vnímají rozpačitě. Hlavně fakt, že její zakladatelé chtějí vybírat poměrně vysoké poplatky za členství - šest tisíc korun za rok.

„To jde proti logice fungování destinačního managementu. Členství je podmíněno příspěvkem a za to dostane člen určitou porci propagace. Poplatkem tedy z této organizace uděláme exkluzivní klub, kam budou mít přístup jen vybrané firmy, konkurenti nebudou žádoucí. Logicky se tak ošidíme o rozmanitost, kterou s sebou přináší ti ostatní,“ uvedl expert na cestovní ruch Pavel Kovařík.