ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Protahovaná R55 je blíž. Ptáky ochrání zastřešení, nastínil premiér

  • 31
Nejdřív v roce 2030, ale spíš až po roce 2035. Tuto větu až dosud slýchali starostové obcí na Hodonínsku, když se ptali vládních úředníků na možnost vybudování rychlostní silnice R55 mezi Starým Městem a Hodonínem. V pondělí se ale termín výrazně a nečekaně posunul vpřed.

Premiér Bohuslav Sobotka, který navštívil Moravský Písek, totiž řekl, že vláda se zahájením prací počítá už v roce 2019.

„R55 patří mezi klíčové priority z hlediska vládního programového prohlášení. Je proto velmi důležité, aby výstavba této rychlostní komunikace pokračovala co nejrychleji,“ uvedl premiér. Podle jehož slov jsou na úseky, které povedou kolem Moravského Písku a Bzence, už vydaná územní rozhodnutí.

Trasa plánované rychlostní silnice R55 z Otrokovic k Břeclavi.

Ředitelství silnic a dálnic tak podle něj může už nyní pracovat na přípravě stavebního povolení.

„V okamžiku, kdy bude k dispozici, budeme moci vyhlásit veřejnou soutěž. Je proto šance, že by se v roce 2019 mohlo pracovat už v úsecích, které procházejí od Starého Města kolem Moravského Písku a Bzence,“ doplnil Sobotka.

Postoj vlády potěšil starostku Moravského Písku Hanu Habartovou. „Již desetiletí se o stavbě R55 diskutuje, ale dosud se nic nedělo. Pro nás by to znamenalo významné ulehčení dopravy, protože u nás denně projede kolem šesti tisíc aut,“ vysvětlila Habartová.

I další starostové možný posun vpřed vítají, vyslovili ale obavy, aby se výstavba nezasekla - tak jako již několikrát v minulosti - na Bzenecké dúbravě, v níž je vyhlášena ptačí oblast.

„Pokud by zahájení stavebních prací na R55 znamenalo vytvoření rychlostní silnice ze Starého Města až do Hodonína, určitě bych nebyl proti. Pokud by ale silnice u nás skončila a vedlo by to tedy ke zvýšení silniční dopravy, nesouhlasili bychom s tím,“ upozornil například starosta Bzence Pavel Čejka.

Jisté obavy neskrývá ani starosta Veselí nad Moravou Miloš Kozumplík. „Bzenecká dúbrava výstavbu rychlostní silnice R55 již několikrát zbrzdila. Pokud by se podařilo vyřešit tento úsek, věřím, že je možné stavbu realizovat. V každém případě bychom to uvítali, protože by to výrazně ulevilo intenzitě dopravy v našem městě,“ řekl Kozumplík.

V dúbravě uberou pruhy

Problematickým úsekem se podle premiéra odborníci už zabývali.

„Jednou z variant, která se nyní projednává na ministerstvu dopravy, je, že by silnice vedla přes Bzeneckou dúbravu jako dvoupruh, nikoliv jako čtyřpruh. U vozovky by navíc vznikla konstrukce, která by tuto komunikaci částečně zastřešila a oddělila ji od okolní přírody. Toto řešení by bylo podle mého názoru ekonomické a současně i ekologické,“ popsal plán ministerský předseda.

Peníze na výstavbu R55 má vláda podle premiéra k dispozici. „Náš problém v tomto směru není nedostatek finančních prostředků. Například v loňském roce zůstalo ministerstvu dopravy na účtu několik miliard korun. Problémem je pouze nedostatek připravených úseků rychlostních silnic a dálnic na výstavbu,“ vysvětlil Sobotka.

Jak by měla vypadat plánovaná R55 v Napajedlích a Spytihněvi, se podívejte zde:

26. září 2014