„Celková hmotnost a rozměry jsou na hranici vyrobitelnosti a přepravitelnosti aparátů tohoto druhu,“ konstatuje obchodní ředitel brněnské strojírny Petr Babák.
Převoz výměníku bude dozorovat dopravní policie, která bude náklad doprovázet až k hranicím.
„Pro plynulý průjezd bude nutné odmontovat některé dopravní značky a zvednout elektrické vedení pro trolejbusy a tramvaje. Hned po průjezdu výměníku budou všechny značky a troleje vráceny na své místo,“ popisuje přípravy policejní mluvčí Petra Hrůzová.
Už samotné nakládání výměníku bylo obtížné. Vzhledem k jeho velikosti bylo nezbytné jej naložit na speciální nízký návěs za pomoci mostového jeřábu už ve výrobní hale. Tímto návěsem byl výměník vyvezen mimo halu, kde byl následně přeložen na finální návěs určený pro dopravu po silnici.
„Překládka mezi oběma návěsy proběhla za pomocí hydraulických systémů obou dopravních prostředků bez nutnosti použití mobilních jeřábů,“ upřesňuje Babák.
Výměník urazí pět tisíc kilometrů z Brna do Uzbekistánu zhruba za dva měsíce. „Z Brna pojede náklad po silnici do Bratislavy, dále pak po lodi přes Černé moře, Kaspické moře a pak kombinovanou říční a silniční dopravou na místo určení, “ přibližuje trasu Babák.
Protiproudý trubkový výměník je vyroben z nerezové austenitické oceli a má celosvařovanou konstrukci, teplosměnný proces zajišťuje skoro pět tisíc trubek. Na místě určení bude sloužit jako samostatný agregát pro chlazení dusíkatých plynů na lince pro výrobu kyseliny dusičné.