Porotu oslovil například nápad využití umělé inteligence ke zvýšení bezpečnosti provozu průmyslových strojů. Systém společnosti Invanta umí rozpoznat nebezpečné situace a zareagovat na ně, například úplným zastavením stroje.
„Jsme stále ve fázi prototypování. Podařilo se nám úspěšně sestavit garážový prototyp, na kterém jsme si ověřili, že je náš nápad technicky proveditelný a že vše funguje,“ popisuje za skupinu vývojářů Vít Rašovský.
Na algoritmech je postaven projekt detektoru pádu osob. Finální zařízení nazvané Bodyguard System má mít podobu náramkových hodinek, jež v případě pádu vyšlou SOS zprávu s odkazem na polohu, kde se ohrožená osoba právě nachází.
Projekt s názvem Last Miles se zase týká rychlé městské přepravy. Tibor Kučera vymyslel skládací inline brusle, které lze jednoduše připevnit na nohu s obuví a stejně tak zase sundat a uložit do batohu.
„Dobrý nápad je jen začátek. Aby byl produkt úspěšný, musí se otestovat, zda o něj bude opravdu zájem a bude v praxi fungovat,“ vysvětluje ředitel JIC Petr Chládek s tím, že právě fáze prototypování je nesmírně komplikovaná.
„Banky i investoři jsou opatrní, jelikož se jedná o rizikovou investici. Proto je podobný program klíčový. Brno je v našich končinách absolutním pionýrem a jsem přesvědčen, že výsledky budou prokazatelně pozitivní,“ dodává.
Kreativci zvýší tržby
V obou výzvách programu Prototypuj a ověřuj získalo devět projektů podporu v celkové výši 5,5 milionu. Příspěvek tvoří 70 procent celkových nákladů na projekt.
Do 29. ledna se mohou firmy z jižní Moravy hlásit také o kreativní vouchery. Město Brno jim dá 4,5 milionu. Například na propagační video, webové stránky nebo lepší design produktu. Stačí navštívit www.kreativnivouchery.cz a vybírat mezi 154 kreativci, jako jsou fotografové, grafici nebo designéři, kteří se zaregistrovali do Kreativní galerie.
Na spolupráci s nimi může firma získat až 100 tisíc korun. Brno letos takto podpoří 40 až 50 projektů, o úspěšných firmách rozhodne dubnový los. Pustit se do spolupráce je pak nutné přibližně do konce října 2021.
Jedním z cílů je ukázat, že spolupráce s kreativci může podnikání nastartovat – oslovit nový typ klientů a zvýšit tržby přibližně do roka.
„Firmám dáváme možnost si za zlomek celkových nákladů vyzkoušet spolupráci s kreativními průmysly. Většina se natolik osvědčí, že firmy chtějí s kreativními odborníky spolupracovat i nadále – již bez podpory,“ pochvaluje si primátorka Markéta Vaňková (ODS).