Je to správná cesta, hájí neurvalého průvodce Brnem šéfka infocentra

  16:04aktualizováno  16:04
Turistický průvodce s názvem To je Brno vyvolal kritiku i protesty. Tedy zaujal, a to byl podle šéfky informačního centra města účel. „V agresivnějším marketingu budeme pokračovat. Věřím, že to je správná cesta, kterou bychom se měli ubírat,“ říká Jana Janulíková.

Jana Janulíková, šéfka brněnského TICu za kontroverzním průvodcem To je Brno stojí. „Chtěli jsme přitáhnout pozornost, to se podařilo,“ říká. | foto: archiv TIC Brno

Rozruch vyvolala hlavně poslední část publikace, jejíž autor, sociolog Stanislav Biler, popsal některé z okolních obcí urážlivým způsobem. A jejich starostové se ohradili proti podobným výrokům v oficiální prezentaci zaplacené z rozpočtu Brna. Blansko je například v průvodci zmíněno jako místo, kde na lidi dýchne nicota, deprese a prázdnota, Kuřim zase jako specifická variace pracovního tábora (o obsahu publikace jsme více psali zde).

Fotogalerie

Průvodce vydalo Turistické informační centrum města Brna (TIC), které podle Janulíkové zvolilo záměrně agresivní marketingovou strategii s ironií a nadsázkou.

Četla jste vůbec průvodce předtím, než šel do tisku?
Ano a stojím si za ním. Za problémové považuji pouze tři strany na konci, které nejsou úplně politicky korektní a dobře vyvážené. Jinak se jedná o velmi dobré čtení.

Přemýšleli jste o tom, že publikaci stáhnete z prodeje?
Ne, o tom jsme neuvažovali.

A proč problematické části jednoduše nezměníte?
S vedením Brna jsme došli ke kompromisu, že na konec dáme záložku, z níž bude jasné, že jde o autorské texty, a že se vedení města neztotožňuje s názory, které jsou v nich uvedeny. Přiznávám, že z publikace není zcela zřejmé, že je neoficiální. Určitě si to vyjasníme také s prodejci v TIC, aby to lidem jasně vysvětlili.

Starostové vám vytýkají, že netradičního průvodce platíte z veřejného rozpočtu. Co vy na to?
Trošku jsme zašli za hranu, abychom přitáhli mediální pozornost. Vydali jsme ještě hodně dalších propagačních publikací, ale kvůli žádné se nestrhla tak velká lavina zájmu. Dostali jsme od města za úkol vyvolat mezinárodní publicitu, což se daří.

Proč jste v poslední části zvolili formu urážlivých textů?
Uznávám, že je ten poslední text nevyvážený ohledně pozitiv a negativ, navíc brněnské okolí dostalo málo prostoru. Nicméně i ostatní části psali autoři ironicky. Rozhodně jsme nechtěli na nikoho útočit nebo někoho urazit. To nebyl záměr, tím byl marketing. Omlouvám se těm, které to urazilo.

Zněla dohoda s autory tak, že mají psát lehčím perem?
Na začátku jsme se domluvili, že to chceme v nadsázce, to byl náš cíl. Autoři měli volnost v tom, co napíšou, už vůbec jsme nechtěli žádnou cenzuru od města. Vedení Brna o publikaci samozřejmě vědělo, ale nechodím za nimi s každou novou tiskovinou.

Myslíte si, že když okolí Brna vykreslíte negativně, lidé tam budou paradoxně více jezdit?
Tohle je publikace mířící na zcela jinou cílovou skupinu. Ta nechce vidět normální památky, ale touží poznat autentické Brno a jeho okolí. Pokud chce někdo vidět vilu Tugendhat, najde ji ve všech oficiálních průvodcích.

Na koho tedy cílíte?
Cítíme, že Brno má ještě velký potenciál právě pro nový druh turismu. Lidé už nejdou jen suše po památkách a Brno navíc není typickou turistickou destinací. Proto hledáme alternativní způsoby - máme co nabídnout i jiným cílovým skupinám. Píšeme texty nekorektní, sebeironické, kopeme do všech. Cílem je, aby sem lidé jezdili právě proto, že se tady na první pohled nic neděje.

Na čem je takový marketing založený?
Postavili jsme jej na tom, že se Brno ponoří samo do sebe, i ono má totiž své slabiny. A my chceme ukázat jeho netradiční, autentickou podobu. Takže my nekopeme jen do okolních obcí, ale děláme si srandu i ze samotného Brna.

Nemáte strach, že to spíš lidi od návštěvy odradí?
Brno je město, které se nebojí. Buď jen budeme žvanit, nebo se vrhneme na činy. Mým cílem je poskytnout přístup, který funguje. Je to založené na tom, že si lidi dělají srandu, a proto se přijedou podívat.

A co cizinci, pochopí to?
Právě na zahraniční turisty cílíme. Pochopitelně se publikace může dostat i do rukou „gentlemana“, který ji neocení. Ale v takovém případě pochopí, co má v rukou, a nakonec se podívá do jiné publikace.

Jak vůbec vytváříte marketingové strategie?
Nasloucháme, po čem je poptávka. Brno ani zaměstnanci TIC v minulosti do marketingu moc „nešlapali“, což chceme změnit.

Chcete tímto agresivnějším způsobem pokračovat i dále?
Ano, nemáme sice ještě konkrétní projekty, ale věřím, že to je správná cesta, kterou bychom se měli ubírat.

Autor:

Nejčtenější

Plekanec skóroval v premiéře za Kometu. Sparta ale předvedla obrat

Tomáš Plekanec skóroval ve svém prvním utkání za Kometu.

Nejen jedna, ale hned dvě české hvězdy si odbyly premiéru v této sezoně hokejové Tipsport extraligy. Do předehrávky 25....

VIDEO: Firma vylepila plakáty Českých drah u nádraží v Brně opačně

Plakáty Českých drah dodavatelská firma nenalepila popořadě.

Souvislou větu měly původně dávat čtyři plakáty lákající cestující na vánoční trhy do Vídně nebo Bratislavy. Číst se...

Hokeji trochu víc rozumím, ale pořád jsem laik, líčila Šafářová

Na utkání se Spartou nechyběla ani tenistka Lucie Šafářová, fanynka Komety Brno...

Když minulý týden oznámil, že si za Kometu zahraje extraligu, začala po internetu kolovat šest let stará fotka. Do...

Plekanec: show může začít. Obrovská čest a prestiž, říká majitel Komety

Libor Zábranský, majitel a trenér Komety Brno

Místo v šatně brněnské Komety dostal hokejový útočník Tomáš Plekanec vedle další legendy Martina Erata. „Nevybíral jsem...

Na nedotažené rezidentní parkování v Brně doplácejí hotely i divadla

Strážníci v Brně kontrolují nově zavedené rezidentní parkování.

Dopady nedotaženého rezidentního parkování v Brně trápí dojíždějící umělce či hosty luxusních hotelů v centru. Lidé za...

Další z rubriky

Drát přehozený přes vysoké napětí mohl někoho zabít, policie má podezřelé

Neznámý pachatel v Kloboukách u Brna přehodil přes vedení vysokého napětí drát,...

Policisté našli dvojici mužů, kteří v létě v Kloboukách u Brna vytvořili potenciálně smrtící past. Přehodili drát přes...

Při zavřeném nádraží se nudě v Brně nedaří. Obří výlukou provázejí verše

Davy lidí na dolním nádraží v Brně kvůli výluce hlavní železniční stanice.

Nedáváme šanci nudě, té se v Brně nedaří, uzavřeno totiž bude: Brno, hlavní nádraží. Těmito verši začíná básnička,...

Vznikají nová strojírenská centra. Studenty čeká cestování za praxí

Ilustrační snímek

Lepší startovací pozici na pracovním trhu chce Jihomoravský kraj vytvořit studentům. Zakládá proto nová strojírenská...

Najdete na iDNES.cz