Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tvrdý byznys s koly. V jejich půjčování se v Brně předhánějí velcí hráči

  10:19aktualizováno  10:19
Sdílení kol v Brně už není jen bohulibá myšlenka. To, co platilo ještě před několika lety, se dnes mění v tvrdou hru byznysmenů. Před měsícem se v ulicích objevila červená kola firmy Velonet, nyní chystá svůj vstup na brněnský trh se sdílenými bicykly společnost Futupilot.

S půjčováním kol v Brně začal projekt Rekola. V poslední době k němu přibývají i další služby. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Spolu s růžovými Rekoly jde ve městě už o třetí firmu, která službu takzvaného bikesharingu nabídne. „Do konce prázdnin po Brně rozmístíme 150 kol,“ nastínil plány autor startupu Futupilot, devatenáctiletý Slovák Daniel Kojnok.

Fotogalerie

Projekt může rozjet díky třem investorům, a ne ledajakým. Stojí za ním vývojářská společnost STRV, zakladatel světově úspěšného vyhledávače letenek Kiwi.com Oliver Dlouhý a také jeden z investorů této firmy Jiří Hlavenka, mimo jiné jihomoravský zastupitel za Stranu zelených.

„Bikesharing se nám jeví jako trendová záležitost, jejíž popularita v evropských městech vzrůstá. Také se nám líbí idea, že můžeme pomoci městům odlehčit od automobilové dopravy,“ vysvětlil Hlavenka, proč do projektu vložil peníze. Přesnou částku říct nechtěl. Pouze uvedl, že se pohybuje v jednotkách milionů korun.

Kola Futupilotu jsou v současné době ve výrobě. Půjčovat a vracet je půjde přes mobilní aplikaci. Díky speciálnímu zámku ovládanému přes internet je bude možné zanechat kdekoliv.

Firma chce navíc uživatele motivovat odměnami za jejich umístění. Kredit by se jim měl přičíst například za vyvezení do kopce. „Má to pak spoustu dalších vychytávek. Na jejich výrobu použijeme unikátní součástky. Kdyby kolo někdo ukradl, už jej neopraví,“ vyzdvihl Hlavenka.

Město od plánů na svůj bikesharing neupustilo

Brno je pro Futupilot pilotním městem. Zástupci projektu už ale domlouvají jeho zavedení v Miláně nebo Budapešti. Fungovat má tak, že kola pronajmou za určitou částku provozovateli a o zisk z nich se poté rozdělí. Hlavenka nevyloučil, že jedním z takových provozovatelů, jenž si kola pronajme, by mohlo být i samotné Brno.

Spustit svůj systém sdílených kol vedení města přitom plánuje už přes dva roky. V minulosti odbor dopravy brněnského magistrátu vypracoval investiční záměr na zakázku za necelých 100 milionů korun. Ten nakonec radní nepřijali, jelikož by město stál moc peněz.

„V Brně je ale tato služba stále vítaná. Město má připravenou studii proveditelnosti. Teď hledáme možnosti ohledně nějakého finančního krytí, dotací, jak ten projekt zlevnit, aby byl přístupnější,“ sdělila zastupitelka Hana Kašpaříková (Žít Brno), která se dopravní agendou zabývá.

Ve hře je tak stále podpora už zavedených projektů, což byla jedna z motivací, proč do ulic minulý měsíc umístil stojany na červená kola Velonet.

„Chceme navázat spolupráci s městem. Díky našim datům mu můžeme ukázat, jakým směrem se v oblasti cyklistické dopravy ubírat, a také ho chceme přesvědčit, že jsme schopní takovou službu zajistit,“ řekl koordinátor tohoto projektu Jakub Mrózek.

Zakladatelům Rekol se nelíbí přílišné zacílení na zisk

Spolupráci s městem by uvítali také majitelé růžových Rekol, která jsou v Brně nejdéle. „Rádi bychom, aby fungovala integrace s dopravním podnikem. Ať už jen s našimi koly, nebo i s ostatními bikesharingy,“ podotkl Vít Ježek, jenž stojí za tím, že se z původně neziskového projektu stala výdělečná firma.

Rovněž jemu však pomohl velký byznysmen – zakladatel internetového obchodu Mall.cz a současný majitel fondu Spread Capital Ondřej Fryc, který do Rekol vložil desítky milionů. Zatím má v Brně k dispozici 50 kol, stejný počet jich vlastní i Velonet.

„Toto číslo vnímáme jako nedostatečné. Už řešíme nová kola a v nejbližší době je zprovozníme,“ dodal Ježek.

Jenže ze vstupu velkého investora nejsou nadšení někteří členové, kteří byli součástí projektu v jeho začátcích. Anna Bromová, zakladatelka spolku Rekola Brno, z něj kvůli tomu odešla. Nelíbilo se jí, že z původní myšlenky komunitně sdílených kol se stal tvrdý byznys, snažící se vyhrát výběrová řízení na oficiální městské systémy.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Úplné seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se v Jihomoravském kraji volí v obvodu 56 - Břeclav a v obvodu 59 - Brno-město. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude se druhé kolo senátních voleb konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Superbiky v Brně končí, důvodem jsou vysoké finanční ztráty

Fanoušci na mistrovství světa superbiků v Brně.

Masarykův okruh ztrácí jednu z nejzajímavějších položek ve svém programu. Mistrovství světa superbiků, které se tam...

Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

Ilustrační snímek

Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české...



Oslava narozenin u Znojma přerostla v technoparty, ukončila ji policie

Technoparty Czarotek Free Party nedaleko Liberce. (28. dubna 2018)

Oslavu narozenin, kam se sjelo sedm set lidí, musela v Únanově na Znojemsku ukončit až policie. Obyvatelé okolních...

Developer chce v Brně nový mrakodrap, proti jsou místní i architekt města

Projekt s názvem Lidická 77 počítá s mrakodrapem naproti parku Lužánky....

Uprostřed bloku v Lidické ulici v Brně chce developer stavět 80 metrů vysoký kolos, do kterého se má vměstnat 177 bytů....

Migranty v návěsu odhalil řidič kamionu na cestě z Turecka až v Mikulově

V nákladovém prostoru kamionu se skrývali čtyři nelegální migranti.

Na čtyři muže ukryté pod plachtou kamionu narazili ve čtvrtek v Mikulově jihomoravští policisté. Černí pasažéři, kteří...

Další z rubriky

Brněnští vědci zjistili, jak funguje virus, který ničí včelí plody

Ilustrační snímek

S vymíráním včel bojuje celý svět. Jedním z rozšířených onemocnění je virus nákazy včelího plodu. Odborníci ho objevili...

VIDEO: V Ivančicích stěhovali kapličku. Pomoci musely dva obří jeřáby

Na přesun kaple dorazily do obce dva obří jeřáby.

Neobvyklou podívanou měli ve čtvrtek obyvatelé v Letkovicích, místní části Ivančic na Brněnsku. Dva obří jeřáby tam...

Ostatky rodáka a hrdiny vylodění v Normandii se po letech vrátily do Ivančic

Miloš Knorr - válečný hrdina a jeden ze čtyř Čechoslováků, kteří se vylodili v...

V den nedožitých stých narozenin byly v Ivančicích se všemi vojenskými poctami uloženy ostatky válečného hrdiny...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz