Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obec si na rychlé řidiče pořídila radar, teď nestíhá řešení přestupků

  12:11aktualizováno  12:11
Starostka Šlapanic na Brněnsku přikázala zvýšit tolerovaný limit na radaru v obci na 63 kilometrů v hodině, aby úředníci nemuseli řešit příliš mnoho přestupků. Šéf strážníků to odmítá. Tvrdí, že jde o bezpečnost.

Otevřel si hospodu u silnice na Písek, ale chodili mu tam lidi, stěžoval si hospodský v cimrmanovské hře Hospoda Na mýtince. S trochou nadsázky se dá říct, že něco podobného teď zažívají Šlapanice. Obec si pořídila radar na měření rychlosti projíždějících automobilů a teď si stěžuje, že zdejší odbor dopravy musí řešit přestupky za překročení povolené padesátky. Úředníci to prý nestíhají.

Starostka Michaela Trněná (Čisté Šlapanice) proto nařídila vedoucímu zdejší městské policie Oldřichu Krištofovi, aby limit na radaru ze současných 54 kilometrů v hodině přenastavil na 63.

Radar se nachází v Brněnské ulici na okraji Šlapanic. V místech, kde stojí sídliště a na přechodech se často pohybují i matky s kočárky. Podle Krištofa v Brněnské ulici například na podzim při jedné dopravní nehodě auto srazilo na přechodu dvě děti. Zvýšení tolerované rychlosti proto odmítá.

„Když jsme radar převzali, byla na něm nastavená povolená rychlost 63 kilometrů v hodině. Opakovaně jsem paní starostku upozorňoval, že kvůli bezpečnosti chodců musíme limit snížit. Když jsme se konečně v únoru dostali do systému, přenastavili jsme ho na 54 kilometrů v hodině. Paní starostka mi teď vytýká, že jsem neuposlechl její nařízení, a požaduje, abychom radar vrátili do původního nastavení,“ uvedl Krištof.

Denně osm tisíc automobilů

Tolerance, kterou vyžaduje starostka, je přitom v rozporu s rozhodnutím dopravního inspektorátu, který je městské policii nadřízený. Podle něj musí radar měřit přesně, aby řidiči dodržovali povolenou rychlost. Trněná má ale jiný názor.  „Povolená rychlost je padesát kilometrů v hodině a je úplně jedno, co je na radaru,“ uvedla.

Potvrdila přitom, že úředníci na odboru dopravy mají kvůli radaru skutečně více práce a najít nové zaměstnance je těžké. Co s radarem dál, teď řeší. „Řešíme, jak ho nastavit. Pošleme i dotaz na ministerstvo vnitra,“ podotkla.

Podle Trněné má radar pozitivní dopad, protože v daném úseku díky němu jezdí řidiči slušně. Zároveň popírá, že za dobu, co ho nainstalovali, tam došlo k nějaké nehodě. Oldřich Krištof přitom popisuje minimálně dvě.

Vedoucí šlapanického odboru dopravy Pavel Tylšar nejdříve potvrdil, že kvůli snížení limitu na radaru mají skutečně úředníci více práce a že zvýšení akceptovatelné rychlosti doporučuje. Po chvíli ale otočil a řekl, že o přenastavení radaru vlastně nic neví.

Až 140 případů překročení rychlosti denně

Podle výstupů z měření radaru přes Šlapanice projede denně v průměru osm tisíc aut. V květnu minulého roku, když se tolerovala vyšší rychlost, radar zachytil denně asi 80 případů překročení povolené rychlosti. Řidiči si ale rychle zvykli, že tady mohou jezdit rychleji.

„Když jsme 21. února zpřísnili limit, tak se rázem počet případů zvýšil až na 140 za den. Kvůli bezpečnosti chodců na svém rozhodnutí trvám a byl bych rád, kdybychom mohli umístit k radaru i výstražnou tabuli s informací o měření rychlosti,“ prohlásil Krištof, který téměř dvacet let pracoval u státní policie. Vedoucím strážníků se stal před dvanácti lety.

Nad uvažováním šlapanické starostky kroutí hlavou i dopravní experti. Například Richard Turek z Centra dopravního výzkumu varoval, že tolerovaných 63 km/h je skutečně moc.

„Rychlost přes šedesát už se nedá tolerovat. Výrazně se prodlouží brzdná dráha a také se zhoršuje reakce řidiče. Chodci jsou přitom nejzranitelnější součástí provozu,“ upozornil Turek. Podle něj by měla změna nastat spíš než na radaru na šlapanickém úřadě. „Je vhodné, aby práci rovnoměrně rozdělili mezi úředníky,“ podotkl.

Jinde v obcích přitom hledají stále přísnější prostředky, jak rychle jedoucí řidiče zkrotit. Například Branišovice na Brněnsku nechají zabudovat do silnice speciální práh, který se pod rychle jedoucím autem propadne. Na zařízení ze Švédska limit nastaví na 53 km/h.

Práh, který se propadne pod rychle jedoucím vozem




Nejčtenější

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Nechte Vranovu víc vody, žádají vodohospodáři Rakušany. Nádrž vysychá

Vodní nádrž Vranov

Jen tmavě zbarvené pruhy na březích vodní nádrže Vranov ukazují, kam až by mohla dosáhnout voda. Hladina je tady v...



Amálka se musí vyhýbat slunci, nemoc ji denně připraví o kbelík kůže

Tříletá Amálka Ježková se narodila s vzácnou nemocí kůže. Ichtyózou...

Podobně jako princezna Jitřenka z pohádky O bílé laňce se musí vyhýbat slunečním paprskům. Na rozdíl od ní však...

V Brně vymýšlejí raritu, startující letadla mají před auty chránit semafory

Místo u letiště, kde má stát semafor

Jak vyřešit, že trasa plánovaného obchvatu Tuřan zasahuje do ochranného pásma brněnského letiště? Po možnosti zapustit...

K titulu má blíž Kometa. Ve třetím finále těsně porazila Třinec

Hokejisté Brna slaví úvodní gól třetího finále. Zleva Radim Zohorna, Tomáš...

Byli pod tlakem, čelili velkému náporu Třince. Hokejisté Brna ale obstáli a ve třetím finále extraligového play off...

Další z rubriky

Barman napadl hosta, který nechtěl zhasnout cigaretu. Vzduchem létalo sklo

Potyčka v baru kvůli zapálené cigaretě

Tři tržná zranění si vyžádala roztržka v problematickém baru na Bratislavské ulici v Brně. Jeden z hostů odmítal...

Za proražení lebky pracovníka sběrny dostal recidivista třináct let

Vazební věznice Hradec Králové

Krajský soud v Brně poslal na 13 let do vězení se zvýšenou ostrahou osmatřicetiletého Lubomíra Sochora. Podle obžaloby...

VIDEO: Brněnský závodník v Maroku vletěl do díry, devětkrát otočil vůz

Hrozivá nehoda závodníka Ouředníčka v Maroku

Jako zázrakem vyvázla nezraněná z děsivé nehody na rallye Morocco Desert Challenge posádka brněnského pilota Tomáše...

Najdete na iDNES.cz