Radim Jančura

Radim Jančura | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Radim Jančura: Začínal jsem s pár korunami, člověk se nesmí bát

  • 24
Před lety začal "žlutou revoluci" v tuzemské autobusové dopravě. Jako student rozjížděl svou firmu v prázdné kanceláři s pár korunami v kapse. První autobus si koupil na splátky. "Clověk musí být trochu optimista," vzkazuje čtenářům. Bojuje dál. Žluťásky chce teď postavit i na koleje.

Jaké má úspěšný podnikatel Radim Jančura životní krédo? Nebát se a nemyslet aspoň prvních deset let podnikání jen na sebe. Když se člověk snaží dávat všechen výdělek zase zpět do firmy, brzy se mu to vrátí.

"Tím získáte náskok před konkurencí, která si svůj úspěch doslova projí," radil čtenářům iDNES.cz šéf Student Agency Radim Jančura.

Student Agency momentálně vlastní přes stovku autobusů a zaměstnává 950 lidí.

"Skoro všechny je vídám jednou do roka na vánočním večírku, jinak je znám aspoň podle vidění. Jménem bohužel jen několik desítek z nich. Mí manažeři je ale znají všechny," odpověděl v rozhovoru Jančura.

. Odpovědi Radima Jančury Čtěte zde

Nejstarší žluťásky, se kterými podnikatel začínal, mají čtyři roky. "Nejstarší žlutý bus, kterým jsme spouštěli linku Brno - Praha, jsme prodali do Ruska, mají zájem i o ostatní, které jim dodáme, jakmile nám přijde 24 nových busů během jara až podzimu. Musí jet hezky daleko od ČR, aby žlutá nemátla," míní podnikatel.

Čtenáři se jej často ptali na linky mezi jednotlivými městy a na jízdenky. "Nové linky teď bohužel neplánujeme. Mám nyní jeden jediný cíl - vlaky. Musíme si na ně vydělat sami, daňoví poplatníci mi je nezaplatí. Takže autobusy budeme kupovat i nadále v počtu 30 ks ročně, ale již jen na výměnu za staré," objasnil Jančura.

Žlutým vlakem? Do tří let
Do tří let by se na kolejích z Prahy do Ostravy měl objevit luxusní žlutý vlak. Ve vlacích chce nabídnout vše, co v autobuse, a ještě více. "Třeba kino, kupata pro neposlušné děti, aby nerušila ve velkoprostoru," líčí.

Chystá v nich i zavedení internetu. "Kuřácké vozy neplánujeme, ač by to byl dobrý tah."

"Vlaky jsou dobrý byznys, není to žádná charita. My budeme na lince Praha - Ostrava jezdit bez dotací, a přesto budeme ziskoví. Asi uznáte, že SA je daleko efektivněji řízená firma než ČD. A vztah k zákazníkovi, který platí naši mzdu, je zde taky diametrálně odlišný," myslí si Jančura.

"Dopravní cesta stojí na náš vlak cca 15 Kč na km, což je na jednu sedačku skoro stejně jako nyní platíme na dálnicích u našich busů," přesvědčoval čtenáře o výdělečnosti vlaků Jančura.