Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


RECENZE: Z Hrubína v Národním se stala módní přehlídka ze středověku

  13:13aktualizováno  13:13
Historická hra Oldřich a Božena se na prknech Mahenova divadla o víkendu proměnila v bombastickou, ale umělecky prázdnou módní přehlídku ze středověku. Velkolepost tady selhala.

Historická hra Oldřich a Božena na prknech Mahenova divadla. | foto: Jana Hallová

Vrátit na jeviště dílo předního českého básníka v roce (opomíjeného) stého výročí jeho narození je bohumilý záslužný úkol. Výsledná inscenace Pavola Juráše ale hraničí s kategorií průšvih.

Jistě nelze pranic namítat proti ambici inscenátorů postavit před diváka monumentální historické plátno. Jen kdyby ta opulentní jevištní vlastivěda totálně nepřekryla vlastní křehký text.

Juráš v roli režiséra i autora kompletní výpravy muziky i světelného designu dělá všechno pro to, aby vykroužil zejména velkolepý divadelní zážitek.

V inscenaci se střídají stovky kostýmů (od replik historických oděvů až k jakési volně stylizované šlechtické středověké módě), hlaholí tu metrákový zvon a mezi aktéry se objeví i živý pes a cvičený dravý pták.

Nelogická scéna s dravcem ruší tklivost okamžiku

A právě při scéně, kdy Oldřich oplakává mrtvého přítele Kaplana a bere na ruku dravce, se ukazuje bezzubost dekorativního přístupu. Na jeviště mezi mrtvého a truchlícího bez logiky věci najednou vtrhne ptáčník a odvábí návnadou ptačího herce.

Celá tato klopotná show ruší nejen tklivost okamžiku. Naoko estetizující režie to vše organizuje kvůli několika mávnutím křídly a polopatistickému symbolu nespoutanosti a svobody. Nesmyslné ptačí hrátky navíc protagonistovi až fyzicky znemožňují soustředěný výkon ve vypjatém okamžiku. A podobnými okamžiky je inscenace přímo protkána.

Podobně nezvládnuté je organizování masových scén. Nejde jen o vlastní pohyb na jevišti. Desítky externistů jsou okouzleny svou jevištní přítomností natolik, že jejich přehrávání je často bezděčně mění v komickou stafáž. A to je ve vážné hře plné krve a vášní skutečně problém.

Historická hra Oldřich a Božena na prknech Mahenova divadla.

Navíc režie nechává tyto amatéry často napospas sobě samým. Těla se kupí v podivných hordách či choreografiích simulujících dvorské hry. Časté tanečky několika konzervatoristů netvoří jedinečnost režijního stylu, jsou jen rušivou a nadbytečnou fyzkulturou pro diváka.

Hrubínova strhující zápletka utopená v podivných aranžích

Na jevišti se rojí desítky lidí, ale větší smysl ani estetické obrazy to nedává. Výmluvnou bezmocnost režijní práce s davem předvede orgiastická scéna šílenství kolem slavnostní tabule: účinkující na sebe naskáčou, vytvoří hradbu těl a několik dlouhých okamžiků prostě jen vřeští.

Evokovat až naturalisticky atmosféru středověku byl jistě legitimní režijní záměr. Má to obstarat i kulisa Oldřichova hradu. Kašírované stěny této realisticky vyvedené tvrze a toporné herectví upomenou na divadlo předminulého století. Bude jen na míře divákova vkusu, nakolik mu věrné dekorace připomenou obrozenecky rozdychtěné divadlo.

Ale ústřední problém nového kusu je jinde. Jistěže divadlo může být pastvou pro oči, jen když prázdně přepjatá zdobnost a okázalé balábile nezabijí vlastní básníkovo dílo. Tady místy neslyšíte, co si hrdinové vyprávějí.

Na jevišti je tolik akce, že se Hrubínova slova ztrácejí v podivných aranžích. Herectví se tady ve většině případů proměnilo v nabubřelé deklamování mezi běháním od akce k akci. Hrubínův nádherný jazyk i strhující dramatická zápletka padly za oběť vnějškové zdobnosti.

Mahenovo divadlo by nemělo být laboratoří

Juráš své první velké jeviště nezvládl. Snaha o masivní inscenační styl plný velkých obrazů a patosu, jímž se Národní chce v posledních sezonách prezentovat, je tu jen přemrštěná podívaná.

Mahenovo divadlo by ovšem nemělo být laboratoří pro pokusy. Pořád zůstává druhou první scénou v zemi. První moravská činohra by měla nabízet vyzrálé režijní rukopisy, precizovat herectví, cizelovat básnický jazyk.

O ten se tady ale opravdu starají pramálo. Chybami zamořený program odzbrojí hned na první straně, kde se děkuje "uměleckému šéfovy Janáčkovi opery"! To by se ve významném divadelním domě pečujícím o národní odkaz jazykový i dramatický stát nemělo.

HODNOCENÍ MF DNES: 20%



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...



Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Úhyn ryb v největším moravském rybníce je vyšší. Ztráta je kolem 100 tun

V rybníku Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek...

V rybníce Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek kyslíku ve vodě, a nedostatku vody...

Další z rubriky

Záchranářů s puchýři přibývá. Látku z nového vybavení prověří experti

Nové oblečení záchranářů ZZS Jihomoravského kraje.

Kožních potíží u jihomoravských záchranářů přibývá. Podle jejich tvrzení za to může nové pracovní oblečení z funkčních...

Brněnský lední medvěd Umca uhynul. Trápily ho problémy se zuby

Lední medvěd Umca žije v brněnské zoo v záložním výběhu, aby neohrozil život...

V sobotu uhynul samec ledního medvěda Umca. Dlouhodobě ho trápily problémy se zuby a už jednou kvůli nim musel...

VIDEO: Na Petrově hlídají lodě kamery, do vody je spouštějí jeřábem

Každá loď si může v přístavu Petrov dopustit vodu, dobít elektřinu nebo odsát...

Největší a nejmodernější přístav na Baťově kanále. Tak se chlubí Petrov na svých webových stránkách. A ne nadarmo. Pro...

Najdete na iDNES.cz