Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


PŘEHLEDNĚ: Osm otázek a odpovědí o brněnském rezidentním parkování

  15:44aktualizováno  15:44
Po letech slibů a průtahů je od úterka jasné, jak bude vypadat rezidentní parkování v Brně, kolik a kde lidé zaplatí a co vlastně musejí udělat pro to, aby ve vznikajících modrých zónách mohli odstavit svá auta. Zde jsou odpovědi na základní otázky ohledně nového systému.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

1Kdy a kde rezidentní parkování odstartuje?

Od 1. září začne platit v historickém jádru, ohraničeném ulicemi Husova, Úzká, Koliště a Moravským a Žerotínovým náměstím. Od 1. listopadu se přidá severní část Brna-střed, jejíž hranice povedou po ulici Milady Horákové, náměstí 28. října, Traubově, Drobného, Pionýrské, Kotlářské a Údolní.

2Kdo a kolik za parkování zaplatí?

Mimobrněnští a lidé z jiných městských částí na většině území historického centra venku nezaparkují. V několika vybraných ulicích budou mít první půlhodinu zdarma, za každou další hodinu poté zaplatí 40 korun. Ceny pro rezidenty a firmy si městské části zvolí v rozmezí daném magistrátem. Třeba obyvatelé Brna-střed zaplatí za první auto 600 korun ročně, podnikatel desetinásobek.

3Co když má jedna rodina několik aut?

Za další auta cena skokově poroste. U jednoho rezidenta až na 30 tisíc korun. „Pokud rodina auta napíše zvlášť na otce, matku a třeba syna, pořád bude platit nejnižší sazba,“ upřesnil náměstek brněnského primátora pro dopravu Richard Mrázek (ANO).

4Jakou barvu řidiči najdou na silnicích a co značky?

Po vzoru Prahy vyznačí Brno rezidentní parkování modrou barvou. Hlavní sdělení, kdo a za jakých podmínek může v ulici parkovat, se ale řidiči dozvědí z dopravních značek. Například téměř v celém historickém centru budou mít návštěvníci zákaz parkovat v ulicích. „Myslím, že do historického jádra auta nepatří. Je dostatečná kapacita v parkovacích domech,“ prohlásil brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

5Jakým způsobem můžou lidé zaplatit?

Návštěvníci zaplatí klasicky v parkovacích automatech, konečně využijí také platební kartu. Rezidenti a abonenti si musejí zřídit speciální účet. Pokud už nemají spolu s elektronickou šalinkartou zavedený účet Brno iD, přes nějž vše vyřídí z domu, musí nejprve osobně zajít na kontaktní pracoviště. To začne od července fungovat na Zvonařce v prostorách městské společnosti Brněnské komunikace.

6Jak se zkontroluje, že v ulicích parkuje, kdo má?

V historickém jádru město počítá, že vše pokryje kamerami na domech, které budou snímat poznávací značky. Do dalšího pásma ulic, jež se připojí v listopadu, budou jezdit pracovníci Brněnských komunikací se speciálními vozy s kamerami. Data doputují ke strážníkům, kteří vyřeší případné pokuty.

7Co když přijede návštěva nebo řemeslník?

Má dvě možnosti. Buď zaplatí klasicky v automatu jako jakýkoli jiný návštěvník, ale může získat i parkování zdarma. Každý obyvatel zóny s rezidentním parkováním (nejen vlastník auta, ale třeba i kojenec) totiž dostane sto bezplatných hodin ročně, díky nimž jeho návštěva zaparkuje v ulicích bez jakéhokoli poplatku. Rezident však musí dopředu ve webové aplikaci nahlásit poznávací značku i čas, odkdy dokdy bude auto v oblasti parkovat. Pokud hodiny vyčerpá, může si za stokorunu přikoupit dalších 50 hodin. Více však už ne.

8Kdy se do systému zapojí další městské části?

V městské části Brno-střed je po první a druhé etapě v plánu další zavádění rezidentního parkování příští rok. A to hned, jak skončí zima a silničáři budou moct v ulicích malovat nové modré zóny. „Chceme, aby na celém Brně-střed systém fungoval do konce roku 2019,“ řekl Mrázek. Další městské části se můžou připojit postupně. Podle Mrázka se už teď na zavedení aktivně připravují Královo Pole a Žabovřesky. „Pokud městské části nebudou včas připravené, riskují, že se k nim budou stahovat auta z centra a parkovat tam celý týden,“ prohlásil.

Co potřebujete vědět o rezidentním parkování v Brně

  • Projekt, který jako první startuje 1. září v městské části Brno-střed, rozlišuje tři režimy:

Rezident – obyvatel dané oblasti
Abonent – podnikatel či živnostník, jehož firma má v „rezidentním území“ provozovnu 
Návštěvník – kdokoli další, kdo bude potřebovat v ulici s rezidentním parkováním zanechat auto

  • Ceny pro rezidenty – každá městská část si může určit cenu v daném rozmezí:

Za první auto: 300 až 900 Kč ročně. Městská část Brno-střed zvolila cenu 600 Kč.
Za další auta: 3 až 30 tisíc Kč. Brno-střed zvolilo cenu 15 tisíc za druhé a 30 tisíc za třetí a každé další auto. 
Návštěvy“: Každý rezident má právo na 100 bezplatných parkovacích hodin ročně pro své návštěvy, například řemeslníky či příbuzné. Dalších 50 si může dokoupit.

  • Ceny pro abonenty – každá městská část si může určit cenu v daném rozmezí:

Za první auto: 3 až 12 tisíc Kč. Brno-střed zvolilo 6 tisíc Kč. 
Za další auta: 9 až 40 tisíc Kč. Brno-střed zvolilo cenu 30 tisíc za druhé a 40 tisíc za třetí a každé další auto. 
Přenosné abonentní parkovací oprávnění: 15 až 50 tisíc Kč. Brno-střed zvolilo 24 tisíc Kč. Toto oprávnění může využít třeba lékař, který jej poskytne svým pacientům po dobu ošetření, nebo firma pro své obchodní partnery.

  • Ceny pro návštěvníky – každá městská část si může určit maximálně tři pásma:

První pásmo: prvních 30 minut zdarma, pak za hodinu 40 Kč. Brno-střed jej vytyčilo v celém historickém jádru města za ulicemi Husova, Úzká, Koliště, Moravským a Žerotínovým náměstím. Na většině území návštěvníci parkovat nesmějí, auta musejí nechávat v parkovacích domech nebo na vytyčených místech, především v ulicích Rooseveltova, Za Divadlem, Benešova a Nádražní.
Druhé pásmo: prvních 30 minut zdarma, pak za hodinu 20 Kč. Na Brně-střed bude od 1. listopadu platit v severní části za ulicemi Milady Horákové, náměstí 28. října, Traubova, Drobného, Pionýrská, Kotlářská a Údolní. 
Třetí pásmo: první hodina zdarma, pak za hodinu 10 Kč. Na Brně-střed zatím nikde není plánované.

Autor:


Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...



Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Úhyn ryb v největším moravském rybníce je vyšší. Ztráta je kolem 100 tun

V rybníku Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek...

V rybníce Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek kyslíku ve vodě, a nedostatku vody...

Další z rubriky

Městský okruh není jediný. Aktivisté blokují na jihu Moravy více staveb

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....

Napadení stavby části městského okruhu v Brně na Žabovřeské nedávno odložilo její zahájení na neurčito. Na jižní Moravě...

Na zalepené molo nastoupila četa. Čistila smůlu, která ničila plavky

Aktuální pohled na molo mezi Rakoveckou zátokou a loděnicí dopravního podniku....

Výrobce největšího mola v České republice, které se nachází na Brněnské přehradě, vyčistil povrch od smůly. Nápravu...

Záchranářů s puchýři přibývá. Látku z nového vybavení prověří experti

Nové oblečení záchranářů ZZS Jihomoravského kraje.

Kožních potíží u jihomoravských záchranářů přibývá. Podle jejich tvrzení za to může nové pracovní oblečení z funkčních...

Najdete na iDNES.cz