Návštěvníci Brna, kteří do něj cestují autem, si od poloviny listopadu za...

Návštěvníci Brna, kteří do něj cestují autem, si od poloviny listopadu za parkování připlatí. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Brno změní parkovné v centru, vybírat ho bude 15 hodin denně

  • 130
Revoluci v parkování pro místní i návštěvníky chystají brněnští radní. Od poloviny listopadu budou lidé za stání v centru města platit až do 22. hodiny. Doteď to bylo jen do šesté hodiny večerní. Výhody naopak získají obyvatelé města.

Změna začne platit už od 15. listopadu. Ceny se nemění. Hodina stání osobního auta vyjde na 30 korun.

Součástí nového systému parkování bude i webová aplikace, která má městu napovědět, jak jsou která místa vytížená. „Schválili jsme zahájení pilotního projektu inteligentního parkování v centru města, který poběží do dubna příštího roku,“ popsal Richard Mrázek (ANO), náměstek brněnského primátora.

Týká se to zatím asi sedmi set lidí, kteří bydlí v historickém centru města ohraničeném ulicemi Koliště, Moravské náměstí, Husova, Nádražní, Benešova a Malinovského náměstí. Podobný systém se zatím ve střední Evropě nepoužívá.

Webová aplikace, do níž se mohou lidé dobrovolně přihlásit, jim ukáže volná místa v okolí, která mohou použít. Data může město využít i k tomu, aby zjistilo, jak jsou lokality vytížené.

„Pro stávající rezidenty se nic nezmění. Dnes si lidé bydlící v centru mohou koupit za 600 korun ročně kartu, která jim umožňuje na vybraných místech parkovat celodenně zdarma. To jim zůstane. Na ostatních parkovištích ale zastaví bezplatně od 17. hodiny. Pokud použijí tuto webovou aplikaci,“ vysvětlil Vladimír Bielko, vedoucí magistrátního odboru dopravy.

Změny parkování v Brně

- Od 15. listopadu se bude za parkování v ulicích platit od 7 hodin až do 22 hodin. Nyní je parkování zdarma po šesté hodině večer.
- Lidé z historického centra Brna budou moci použít webovou aplikaci, která jim ukáže volné místo v okolí. Město díky ní vyhodnotí vytíženost ulic pro parkování.
- Od 1. dubna příštího roku spustí městské části Brno-střed, Královo Pole, Židenice, Starý a Nový Lískovec, Bohunice a Ořešín takzvané rezidenční parkování. Volná místa budou zdarma nebo za zvýhodněnou cenu jen pro lidi s trvalým bydlištěm v lokalitě nebo pro firmy, které zde mají sídlo.

Úředníci totiž předpokládají, že turisté a návštěvníci Brna nebudou chtít za místa večer platit a ta se tak uvolní pro místní. Pokud se systém osvědčí, mohl by se podle Bielka zavést i v širším centru Brna.

Podle náměstka Mrázka to povede i k větší bezpečnosti. Pokud se totiž auto přihlášené v aplikaci na parkovacím místě dá do pohybu, lze předpokládat, že jej někdo používá neoprávněně, a policie zasáhne ještě předtím, než majitel nahlásí auto jako kradené.

Magistrátní úředníci budou od listopadu do dubna vyhodnocovat jak ochotu lidí přihlásit se do systému, tak také obrátkovost vozidel na parkovacích místech. Tady si pomůžou kamerovým systémem. Vladimír Bielko přirovnal aplikaci k sousedské službě: „Veřejné prostranství je města, my je dáváme lidem za velmi nízkou cenu pro rezidenční parkování a oni si můžou vzájemně poskytnout informace, kde je volno, aby nemuseli objíždět například tři okolní ulice.“

Všechny peníze, které se vyberou, půjdou zase zpátky na vylepšení systému. „Budeme muset totiž postavit odstavná parkoviště, parkovací domy, řešit stání na sídlištích. Kapacita brněnských ulic je přitom vyčerpaná,“ dodal vedoucí dopravního odboru.

Od dubna rezidenční stání

A to je jen začátek. Od 1. 4. 2016 spustí město rezidenční parkování naplno. Zatím se to bude týkat několika vybraných městských částí: Brna-střed, Králova Pole, Židenic, Starého a Nového Lískovce, Bohunic a Ořešína.

Město si od nového systému slibuje, že ulice budou méně zastavěné auty. Stát na nich totiž budou moci jen lidé s trvalým bydlištěm nebo ti, kdo mají v lokalitě sídlo firmy.

Starosta největší městské části Brno-střed Martin Landa (Žít Brno) už v červnu řekl, že rezidenční parkování by mohlo přinést velkou úlevu. Podle něj auta do pěší zóny a na náměstí nepatří. „Není to obvyklé v žádném jiném evropském městě. Ti, co auta opravdu potřebují, by si měli rozmyslet, zda je možné skloubit výhody bydlení v centru a parkování před domem. Je třeba zvážit, jak přimět lidi sdílet auta, jezdit městskou dopravou nebo na kole,“ řekl starosta Landa.

Město zaplatí ročně za údržbu komunikací kolem 600 milionů korun, příjem z parkování má kolem 50 milionů.