Ropná skvrna zahalila hladinu Vranovské přehrady.

Ropná skvrna zahalila hladinu Vranovské přehrady. | foto: HZS Jihomoravského kraje

Ropu do Vranovské přehrady někdo vypustil úmyslně, míní vyšetřovatelé

  • 0
Velká naftová skvrna minulý rok v listopadu znečistila Vranovskou přehradu na Znojemsku. Krajští policejní vyšetřovatelé tvrdí, že s největší pravděpodobností ropu do vody někdy vypustil úmyslně. Vyloučili podezření, že nafta pocházela z hydrobusu dopravce Martina Balíka.

„Původcem znečištění vodní hladiny přehrady nebyla loď Vranov. To dokládají zpracované znalecké posudky, chemické rozbory vzorků vody a provozních kapalin a dále předpokládané větší množství nafty, než které by mohlo uniknout z výfukového potrubí,“ píše se ve verdiktu policie, který má redakce k dispozici.

Kromě technické závady na lodi komisař zmiňuje i uvažovanou variantu, že nehodu způsobilo nedopatření při tankování nebo pád kanystru do vody. Obojí však vylučuje. „Tato hypoteticky možná varianta se zdá velice nepravděpodobná, ne-li nemožná. Zjištěné skutečnosti nasvědčují tomu, že znečištění bylo způsobeno jednáním jiné osoby, a to s největší pravděpodobností jednáním úmyslným,“ píše se v usnesení, které zároveň odkládá trestní oznámení na neznámého pachatele.

Závěr policie je diletantský, říká dopravce Balík

Dopravce Martin Balík původní závěr vranovské policie považuje za diletantský. „K tomu bohužel napomohl svými výroky a vytvářenými tlaky i starosta Vranova Lubomír Vedra, který by se za tyto výroky měl omluvit. Poškodil Vranovsko jako celou oblast, což snahám vytvářet co nejlepší obraz této atraktivní destinace moc nepomůže,“ míní Balík.

Starosta Vranova nad Dyjí se podle svých slov snaží být objektivní k oběma lodním společnostem. „Pan Balík se choval někdy velice podivně. Mojí snahou bylo vyšetřit celou věc v rámci zákona, nezaujatě, a k tomu měly nejblíže orgány činné v trestním řízení. Důraznější měla být Státní plavební správa, Povodí, životní prostředí, a ne já, který k tomu nemá žádnou právní oporu a pravomoc. To, co jsem řekl, za tím si stojím, a nikomu se omlouvat nebudu,“ oponuje Vedra.

Lodě na Vranově

Lodní dopravu ve Vranově nad Dyjí v roce 2006 obnovil Dalibor Dufek. Druhým provozovatelem se stal Martin Balík. Ještě než stačil v roce 2012 pokřtít hydrobus Dyji, loď mu shořela. Téhož roku ji nahradila loď Vranov. Na jaře 2013 mu přibyla obnovená Dyje.

Povodí svůj postoj nemění. Balík nový verdikt považuje za malé vítězství zdravého rozumu, zadostiučinění ale necítí. „Leda až budou po zásluze potrestáni lidé, kteří nám žhářským útokem nechali zlikvidovat loď. Už tehdy při vyšetřování této události jsme byli důrazně upozorněni, že pokračováním v našem podnikatelském záměru musíme očekávat další ataky, což se stále v různých formách opravdu děje,“ míní dopravce.

Jak říká, má zájem o narovnání stavu, který v souvislosti s lodní dopravou na Vranovské přehradě panuje.

Spory se tu táhnou už rok. Když se u Balíkovy lodě objevila ropná skvrna, policie znečištění vody klasifikovala jako přestupek. Na postup policie sice podal Martin Balík stížnost a státní zastupitelství vrátilo věc k novému projednání, ale vodohospodáři mezitím reagovali výpovědí nájemní smlouvy.

 I když se obě strany později pokusily o smír, jednání ztroskotala. Balíkovi se totiž nelíbilo, že by měl opustit hráz, kde nabírá turisty. Svůj postoj Povodí Moravy měnit nehodlá. „Povodí má s panem Balíkem uzavřené vztahy a nic se na nich nemění. Poslední návrh o provozování lodí na přehradě odmítl podepsat,“ připomněla mluvčí Gabriela Tomíčková.

Balíkovu éru na Vranovské přehradě nelze označit jinak než za smolnou. Když na přehradu přivezl výletní hydrobus zrekonstruovaný do podoby lodě, která zdejší vody brázdila mezi roky 1959 až 1990, těsně před začátkem sezony 2012 mu shořela. Později Balík přivezl loď novou a loni se tak poprvé na vranovské hladině potkala plavidla dvou společností. Dlouho však společně nejezdila - právě kvůli naftové skvrně.