Firma Saloos vyrábí certifikovanou přírodní kosmetiku. Na trh vstoupila v roce...

Firma Saloos vyrábí certifikovanou přírodní kosmetiku. Na trh vstoupila v roce 1993 s čistými esenciálními oleji pro aromaterapii, později své portfolio rozšířila. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Výrobky zkoušíme i na sobě, říká hvězda voňavého byznysu

  • 1
Pleťovými vodami, oleji, voňavými esencemi a balzámy značky Saloos se denně hýčkají stovky žen. Voňavému království v Břeclavi však vévodí muž. Jiří Harašta před více než dvaceti lety vsadil na biokvalitu.

Výrobky značky Saloos často používají maséři vrcholových sportovců, kosmetičky v salonech krásy i zdravotníci v lázeňských domech. Nejčastěji však opanují obyčejné domácí koupelny. „Salus v doslovném překladu znamená zdraví a blaho,“ říká majitel firmy Jiří Harašta.

Původní profese úspěšných byznysmenů bývá mnohdy velmi vzdálená oboru, v němž podnikají. Jak je to u vás?
Výjimka potvrzuje pravidlo. Mám asi nejvhodnější vzdělání, a to chemickou průmyslovku. Směr, kterým jsem se zaměřil ve svém profesním životě, nebyl náhodný. Už při studiu na škole mě velmi zajímala organická chemie, její zákonitosti a vývoj. Po ukončení školy jsem pracoval řadu let v zemědělské laboratoři, což mi umožnilo orientovat se a dále prohlubovat své znalosti zejména v oblasti pěstování a zkoumání rostlin. Hlubší zájem o přírodu, byliny a jejich blahodárné působení na lidský organismus a pokožku, způsob jejich zpracování a využití mě nakonec přivedl k současné profesi.

Kdy a jak vás poprvé napadlo rozjet „voňavý byznys“?
Velkou inspirací mi byla kniha Látky vonné a chuťové a samotná spoluautorka Emílie Trepková, specialistka v oboru esenciálních olejů a vonných kompozic. Naše setkání v roce 1993 zásadně ovlivnilo mé rozhodnutí věnovat se aromaterapii profesionálně. Po prozkoumání celkové situace na trhu a díky nově získaným zkušenostem jsem se rozhodl rozjet své vlastní podnikání. A v současnosti můžu hrdě říci, že jsme největší a nejvyhledávanější výrobce přírodní aromaterapeutické biokosmetiky v České republice.

Firma Saloos

  • Vyrábí certifikovanou přírodní kosmetiku.
  • Na trh vstoupila v roce 1993 s čistými stoprocentními esenciálními oleji pro aromaterapii. Postupně své portfolio rozšířila o tělové a masážní oleje a později také o hotové výrobky pro péči o pleť.
  • Firma sídlí v Břeclavi, zaměstnává asi 55 lidí.
  • Své produkty vyváží do více než patnácti zemí.

Co znamená slovo Saloos? Původně váš název zněl Salus.
Podnikání jsem začal s výrobou a distribucí stoprocentně čistých přírodních esenciálních olejů pod značkou Salus, což v doslovném překladu z latiny znamená zdraví a blaho. Po rozšíření portfolia jsem se rozhodl pro inovaci loga na Saloos, které používáme pro sortiment přírodní kosmetiky.

Proč jste se vydali cestou bio?
Je to přirozený vývoj, návrat k přírodě. Dříve bylo samozřejmé organické pěstování bez umělých hnojiv, pesticidů a jiných chemických látek. Přesto nám příroda poskytovala kvalitní plody a vše fungovalo v naprosté harmonii. Proč to nevyužít i nyní? V minulosti se začaly vyrábět různé syntetické látky a v 50. až 70. letech minulého století jsme si mysleli, že nahradíme nenahraditelné. Používáním bioproduktů našemu tělu poskytujeme jen to nejlepší. Při pěstování biosurovin zároveň chráníme přírodu a nedochází ke znečišťování životního prostředí.

Za to, že je něco přírodní, se schovává spousta mnohdy i pofidérních prodejců. Jak poznám skutečnou kvalitu?
Pro zákazníka laika skutečně není jednoduché se dobře orientovat v aromaterapeutické kosmetice. Líbivá reklama, krásné povídání a zajímavé etikety mnohdy maskují to nejdůležitější – vstupní suroviny. Absolutním základem jsou rostlinné oleje lisované za studena. Pokud uvidíte na etiketě „glycine soja oil“ (sojový olej), je lepší se takovému výrobku vyhnout, je to jen levná náhražka kvalitních rostlinných olejů lisovaných za studena.

Tím, jak se bio stává módnějším, vám roste i konkurence. Jak se s ní vypořádáváte?
Dopředu mě žene heslo „být lepší než konkurence“, naším krédem je poctivost, stoprocentní kvalita a žádné kompromisy. Na rozdíl od některé konkurence se od prvopočátku našeho podnikání snažíme klást mimořádný důraz na kvalitu.

Nelákalo vás někdy opustit Břeclav a přesídlit do většího města?
Narodil jsem se a celý život žiji v hlavním městě vína – Valticích. V našem kraji najdete spoustu turisticky atraktivních míst jako Lednicko-valtický areál, Pavlovské vrchy, novomlýnské nádrže či krásné historické město Mikulov. Jsem naprosto spokojený a nikdy mě nenapadlo to měnit.

Jaké suroviny při výrobě používáte?
Základem naší biokosmetiky jsou nejkvalitnější rostlinné oleje výhradně lisované za studena, což není zcela tak běžné, jak se může na první pohled zdát. Dále používáme unikátní bio bambucké máslo a stoprocentní přírodní esenciální oleje, které předávají výrobkům specifické účinky i vůni.

Odkud je dovážíte?
Oleje dovážíme z celého světa. V České republice toho lze vypěstovat úplné minimum. Převážná většina potřebných rostlin roste pouze v určité části světa. Například rostliny pro výrobu esenciálních olejů se navíc musí zpracovat ihned na místě. Při nákupu úzce spolupracujeme se zahraničními výrobci a dodavateli rostlinných olejů. Jednoho od roku 1997 výhradně zastupujeme pro Českou a Slovenskou republiku a získáváme od něj spoustu cenných informací z výroby, které jinde nenajdete. Pečlivě vyhodnocujeme nejvhodnější jednotlivé šarže, které navíc přísně senzoricky posuzujeme a vybíráme jen ty, které splňují nejnáročnější požadavky na kvalitu.

Máte své produkty vyzkoušeny na sobě?
Ano, vždy produkty dlouhodobě zkoušíme i na sobě a dáváme je testovat jak zaměstnancům, rodinným příslušníkům, tak také úzce spolupracujeme s maséry a kosmetičkami. Velmi nám tak pomáhají a vlastně tím pádem mají možnost se aktivně podílet na vzniku našich novinek a vyjádřit se k nim.

Dotazník

Kde žiji a kde bych chtěl žít:
Žiji v hlavním městě vína – Valticích, a nic bych na tom neměnil.

V kolik jsem ráno v práci a kdy odcházím:
Dopoledne pracuji z domu a z firmy odcházím dle potřeby mezi 17. až 19. hodinou.

Nejlepší a nejhorší rozhodnutí:
Nejlepším rozhodnutím bylo začít podnikat a osamostatnit se. Špatným se snažím vyhnout.

Jak poznají spolupracovníci, že jsem opravdu naštvaný:
Poznají to snadno a rychle. Ale vědí, že mě to naštěstí také rychle přejde.

Bez čeho se neumím obejít:
Zcela určitě bez podpory rodiny, celého týmu zaměstnanců a přátel a jako čokoholik nesmím zapomenout na kvalitní čokoládu a dobré víno.

Koho považuji za důležitou osobnost jižní Moravy:
Hned mě napadá zakladatel naší demokracie a náš první prezident T. G. Masaryk, který se narodil v Hodoníně. Považuji ho nejen za osobnost Jihomoravského kraje, ale i celosvětovou.

Mají o přírodní či biokosmetiku české ženy zájem? Co je pro ně stěžejní: cena, nebo zdraví?
Zájem o kvalitní přírodní biokosmetiku se stále zvyšuje. Je vidět, že české ženy, ale i muži se čím dál víc zamýšlejí nejen nad tím, co jí, jaké mají potraviny složení, ale také řeší, jaké složení má kosmetika, kterou chtějí používat. Čistá aromaterapeutická přírodní kosmetika se používala již od nepaměti, přestože se tak nenazývala. Pečuje o pokožku velmi šetrně, účinně, zbytečně ji nezatěžuje a dokáže jí nejlépe předat nejcennější přírodní látky, vitaminy a minerály. Tak jak dříve zákazníci spíše upřednostňovali nižší cenu výrobku, nyní naopak požadují vyšší kvalitu.

Vyvážíte i do zahraničí? Jak je to se zájmem lidí tam?
Vyvážíme zejména na Slovensko, kde jsme nejprodávanější a nejvyhledávanější přírodní aromaterapeutickou biokosmetikou. Zájem o naše výrobky je velký, a proto vyvážíme také do dalších 15 zemí.

Lze pojmenovat v posledních letech v oblasti biokosmetiky nějaké trendy nebo vlny zájmu?
Lidé neustále hledají nové a nové suroviny. Některé se stanou hitem a jiné upadnou v zapomnění. Například před 10 až 15 lety se stalo obrovským hitem bio bambucké máslo, které je díky svému jedinečnému složení populární dodnes. V současné době je velice vyhledávaná kosmetika s omlazujícím bio arganovým olejem. Naučili jsme zákazníky používat olejovou kosmetiku, která je stále oblíbenější. Jde zejména o bio regenerační obličejové oleje a bio tělové a masážní oleje.

A vaše výhledy do budoucna?
Postupně rozšiřujeme sortiment a určitě plánujeme výrobu emulzní kosmetiky, jako jsou séra, krémy, mléka a spousta dalších „dobrot“, na které se naši zákazníci mohou těšit.