V září pojede Amazon v Brně na dvě směny, věří šéf Tim Collins

  14:00aktualizováno  14:00
O vzniku obří distribuční haly na pomezí Tuřan a Slatiny, která by nabídla práci asi dvěma tisícům lidí, jednalo tento týden vedení Brna a zástupci obchodu Amazon.com. Šéf firmy pro oblast Evropy Tim Collins MF DNES poté poskytl exkluzivní rozhovor.

Šéf firmy Amazon pro oblast Evropy Tim Collins poskytl MF DNES exkluzivní rozhovor o plánech firmy na stavbu distribučních center v Brně a v Dobrovízi u Prahy | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

S jakým pocitem odjíždíte z Brna?
Vyjednat takový projekt je velmi komplikované. Dnes jsme chtěli vedení města hlavně poděkovat za podporu. Cílem naší týdenní cesty po Česku je ujistit se, že jsou všichni místní partneři stále na palubě. Jednali jsme i s Ředitelstvím silnic a dálnic i s ministerstvem dopravy. Závěrem jsme velmi optimističtí, věříme, že projekt v lednu odstartuje. Na Vánoce 2014 bychom chtěli distribuovat vánoční dárky z Brna.

V minulosti se objevovaly komplikace, třeba v požadavku města na přípojku k dálnici D1.
Nemyslím, že jsou teď na stole nějaké komplikace, vše je rozjednané podle plánu. Když jsme se rozhodli expandovat do České republiky, věděli jsme, že je to ve velice rychlém tempu. Věděli jsme, že je to výzva, kterou ale chceme zvládnout.

Jak to tedy vypadá s požadovanou přípojkou k dálnici?
To je přesně důvod, proč jsme jednali s ŘSD a ministerstvem dopravy, od obou těchto organizací jsme tento týden získali podporu ke stavbě obchvatu. Je jasné, že pokud chceme sklad postavit, musíme si být jistí, že spolu jednotlivé strany komunikují a že existuje shoda na stavbě přípojky. Podle poslední domluvy by měl u Brna obchvat vzniknout do tří let.

Je vyjednání přípojky podmínkou, kterou nastavilo město?
Neřekl bych, že je to podmínka, nazval bych to spíše žádostí.

Dokdy musí být jednání ukončena?
První schvalovací proces bychom chtěli mít hotový v lednu 2014. Tehdy můžeme žádat o stavební povolení, které bychom rádi měli na jaře. Celá stavba by měla pokračovat až do konce léta. Na podzim 2014 chceme provoz spustit.

Stejná stavba by měla vyrůst i v Dobrovízi u Prahy?
Ano, je to poblíž letiště. A situace je podobná jako v Brně, taktéž se řeší obchvat. Nyní probíráme detaily s regionálními zástupci.

Chápu správně, že počítáte s výstavbou obou skladů zároveň?
O variantě, že by vznikl pouze jeden sklad, vůbec neuvažujeme, počítáme s oběma. Pro nás je teď důležitá rychlost. V našem byznysu nesmíme propásnout Vánoce, je to nejdůležitější čas v roce, proto na to teď tak naléháme. Projekt jednoduše musí být do měsíce schválen, aby mohl příští rok na podzim být dokončen.

Sledujete místní dění? Myslím teď reakce občanských sdružení, které se proti výstavbě skladu bouří?
Sleduji situaci a chápu to tak, že lidé nejsou proti výstavbě skladu jako takového. Oni stavbu nechtějí pouze v případě, že tam nebude vybudován požadovaný obchvat. Naším záměrem je vybudovat nejmodernější generace technologií, které nám umožní využívat co nejméně aut, dopad na místní dopravy tak nebude takový. Počet pracovních míst, které vytvoříme, se bude pohybovat okolo dvou tisíc. Zaměstnanci pojedou na dvě směny sedm dní v týdnu. Až otevřeme sklady, proudit tu bude zhruba pět set lidí denně.

Proč si firma Amazon.com vybrala v Česku zrovna tyto dvě lokality?
Obě místa nabízí množství výhod. Za prvé je v blízkosti obou měst velmi vzdělaná pracovní síla. Hledali jsme navíc oblast, kde lidé hledají práci a hlavně chtějí pracovat. Za druhé je tu dobrá infrastruktura. Silnice spojující východ a západ. My odsud chceme konkrétně expandovat hlavně do východní a do severní Evropy. Třetí věcí je schopnost místních klientů a byznysmenů pracovat rychle a kvalitně, rozjet s námi věci naplno. Když se podíváte na všechny tyto faktory a spojíte si to s tím, kdo jsou naši zákazníci, jak se zákazník vyvíjí, je to věc, která vyžaduje dlouhodobou investici. Pro nás je to v příští dekádě otázka několika set milionů eur.

Uvažovali jste i o jiných variantách, kde sklady umístit, než je Česká republika?
Jistě, že ano, ale vybrali jsme Česko právě kvůli zmíněným důvodům. Výborná destinace s kvalitní pracovní sílou. Současně vyjednáváme i o dvou lokacích v Polsku, kde jsou podmínky velmi podobné. Jsme si jistí, že je množství dalších možností, ale my jednoznačně preferujeme Česko.

Nejčtenější

Plekanec skóroval v premiéře za Kometu. Sparta ale předvedla obrat

Tomáš Plekanec skóroval ve svém prvním utkání za Kometu.

Nejen jedna, ale hned dvě české hvězdy si odbyly premiéru v této sezoně hokejové Tipsport extraligy. Do předehrávky 25....

VIDEO: Firma vylepila plakáty Českých drah u nádraží v Brně opačně

Plakáty Českých drah dodavatelská firma nenalepila popořadě.

Souvislou větu měly původně dávat čtyři plakáty lákající cestující na vánoční trhy do Vídně nebo Bratislavy. Číst se...

Hokeji trochu víc rozumím, ale pořád jsem laik, líčila Šafářová

Na utkání se Spartou nechyběla ani tenistka Lucie Šafářová, fanynka Komety Brno...

Když minulý týden oznámil, že si za Kometu zahraje extraligu, začala po internetu kolovat šest let stará fotka. Do...

Plekanec: show může začít. Obrovská čest a prestiž, říká majitel Komety

Libor Zábranský, majitel a trenér Komety Brno

Místo v šatně brněnské Komety dostal hokejový útočník Tomáš Plekanec vedle další legendy Martina Erata. „Nevybíral jsem...

Na nedotažené rezidentní parkování v Brně doplácejí hotely i divadla

Strážníci v Brně kontrolují nově zavedené rezidentní parkování.

Dopady nedotaženého rezidentního parkování v Brně trápí dojíždějící umělce či hosty luxusních hotelů v centru. Lidé za...

Další z rubriky

Dálnice D43 má vést přes Brno, ukázala studie Jihomoravského kraje

Řidiči nyní musejí v úseku Liberec–Turnov počítat ve špičce se zhruba...

Dálnice D43 má vést na sever od D1 k Moravské Třebové přes Brno ve stopě takzvané Hitlerovy dálnice. Vyplývá to z...

Před 80 lety plulo Baťovým kanálem uhlí. Dnes na něj vyráží turisté

Průkop kanálového koryta v úseku mezi Spytihněví a Uherským Hradištěm z roku...

Na začátku prosince před 80 lety byl oficiálně otevřen Baťův kanál. A začala tak éra jednoho z nejpozoruhodnějších...

Začala výluka hlavního nádraží v Brně. Dotkne se až 40 tisíc cestujících

Dolní nádraží v Brně železničáři upravili kvůli velké výluce

Brněnskému hlavnímu nádraží se od neděle může spíše říkat „vedlejší“. Zhruba na rok na něm totiž dramaticky omezí...

Najdete na iDNES.cz