Podnikatel a současně mecenáš brněnské Wannieck Gallery Miroslav Lekeš. Městu...

Podnikatel a současně mecenáš brněnské Wannieck Gallery Miroslav Lekeš. Městu Brnu prodal výměnou za městské pozemky a domy dodnes chátrající palác Jalta. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nadzvedl Brno kauzou Jalta, teď podnikatel zachraňuje Wannieck Gallery

  • 5
Jméno jednačtyřicetiletého podnikatele Miroslava Lekeše, který je mecenášem ohrožené brněnské Wannieck Gallery, je v Brně známé z jiné zdejší kauzy. Lekeš byl totiž jednou z hlavních postav kontroverzní směny zchátralé pasáže Jalta v centru Brna.

Právě on Jaltu v roce 2004 koupil od PPF a dům o dva roky později s Brnem vyměnil za cennější nemovitosti. Po sedmi letech od této směny se dostal Lekeš s Brnem do sporu. Kvůli nepravidelnému placení nájmu město vypovědělo Lekešem placenou galerii moderního umění z jejích současných prostor. Uznávané kulturní instituci tak hrozí zánik (o hrozícím konci galerie čtěte zde).

"Nechtěl bych, aby se debata o zachování Wannieck Gallery překlopila do debaty o tom, kde jsem na její financování vzal peníze. Myslím, že důležité je hlavně poslání galerie. Jestli se najde někdo jiný, kdo bude její provoz dotovat, milerád mu ji předám," říká podnikatel a mecenáš umění.

I když nechcete nynější boj o záchranu Wannieck Gallery míchat s děním kolem Jalty, řekněte mi alespoň, jak se na tuto kontroverzní směnu s odstupem sedmi let díváte?
Byla to nešťastná záležitost, přestože pro mě nebyla ztrátová. Kdybych se o Jaltě znovu rozhodoval dnes, za nic bych ji s městem nevyměňoval. Místo toho bych ji přeměnil na bytový dům podle projektu, kvůli kterému jsem ji kupoval.

Sám jste v souvislosti se svým mecenášstvím a fungováním Wannieck Gallery zmínil, že lidí, kteří takto podporují moderní umění, není mnoho. Jste podnikatel, vaše jméno se objevuje v řadě firem. Je možné říct, díky čemu máte na financování galerie dostatek prostředků?
Podnikám v oblasti reklamy a zdravotnictví. Hlavní příjem mám z toho, že kupuji společnosti, pak je nějakým způsobem restrukturalizuji a pak je prodám.

Konkrétnější být nechcete?
Například jako majoritnímu vlastníkovi společnosti Avenier, která distribuuje očkovací látky, mi bylo v roce 2011 z dividend vyplaceno více než 30 milionů korun. To je údaj, který si může každý ověřit ve sbírce listin a udělat si z něj představu. Nemám drahé koníčky, nemám nic, co bych nutně potřeboval vlastnit, proto si můžu dovolit kupovat další obrazy do sbírky galerie. Je pro mě důležité, aby dál fungovala, nečiním si na ni žádné nároky. Jestli ji chce provozovat například město, nebráním se tomu.

Jaký má Wannieck Gallery roční rozpočet?
Pohybujeme se v rozmezí pěti či šesti milionů korun ročně. Za to připravíme tři až čtyři velké výstavy a dalších zhruba deset výstav menších. A třetinu z nákladů tvoří nájem, který platíme městu, respektive jeho akciové společnosti Jižní centrum.

Jak jste se vlastně k založení galerie dostal?
Mám jednu z největších soukromých sbírek české fotografie, což dokládá například to, že na výstavě Česká fotografie 20. století byla velká část vystavených fotografií ze soukromých sbírek právě ode mě. Později jsem se pak začal přátelit s panem Richardem Adamem (Adamova sbírka tvoří základ vystavovaných děl, pozn. red.). A právě toto přátelství mě pak přesměrovalo k současnému umění a založení galerie.

Dnes jste jednal se zástupci společnosti Jižní centrum ohledně případného obnovení nájemní smlouvy pro galerii. Na čem jste se dohodli? Platí výpověď ke konci února?
Dohodli jsme se na tom, že nás nikdo nebude z našich současných prostor násilně stěhovat. Respektuji, že o budoucnosti objektu musí rozhodnout celé představenstvo společnosti Jižní centrum, které se sejde koncem března. Provoz galerie pokračuje do té doby dál. Čekají nás ještě sjednané akce, ty proběhnou podle původního plánu. Potom se uvidí. I přes to, že nám dnešní jednání nedává jistotu, chápu výsledek jako pozitivní a doufám v obnovení budoucí spolupráce.

Co bude s Wannieck Gallery v případě, že vám nebude smlouva obnovena?
Moje priorita jako nájemníka je zachování Wannieck Gallery v prostorách strojírny Vaňkovka. A to v jakékoliv formě. Je mi jedno, jestli budu ředitelem já, nebo někdo jiný. Dám veškeré prostředky ve prospěch budoucího pokračování. Žádné jiné prostory pro nás nepřichází v úvahu. O stěhování tedy ani v nejmenším neuvažuji.

Jste schopni provoz galerie v budoucnosti finančně zvládat lépe, tedy bez dluhů, byť jen dočasných?
Předložil jsem představenstvu Jižního centra návrh na uzavření nové nájemní smlouvy spolu s žádostí o nový mechanismus splácení. Chci tak v budoucnu předejít tomu, co se děje teď. Pozdní platby byly způsobeny upřednostněním jiných plateb, nikoliv tím, že bychom neměli peníze. Uznávám, že to byl nezodpovědný přístup.