Petr Šindler, ředitel technické sekce Vodovodů a kanalizací města

Petr Šindler, ředitel technické sekce Vodovodů a kanalizací města | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Denně dostáváme stížnosti na chuť vody, přiznal šéf brněnských vodáren

  • 31
Po tři zářijové dny zažilo přes 400 tisíc lidí v Brně a okolí v napětí. Brněnské vodárny a kanalizace je tehdy šokovaly informací, že voda z kohoutku je pitná pouze po převaření. Důvod? Vyskytly se v ní takzvané koliformní bakterie.

Proč, vysvětlil tento týden Petr Šindler, ředitel technické sekce vodáren, který je pověřen zastupováním generálního ředitele městské společnosti.

Za příčinu jste označili kombinaci vysoké teploty vody, nízké dávky dezinfekčního činidla a vyššího obsahu živin. Který ze zmíněných faktorů hrál největší roli?
To se říct nedá. Ze srovnání laboratorních analýz z letošního i loňského roku jsme zjistili, že nejpravděpodobnější příčinou je právě jejich kombinace. Důležitý je ale fakt, že se trvale snažíme o dávkování minimálního množství dezinfekčního činidla tak, abychom udrželi dobrou chuť i minimální zápach dodávané pitné vody. Jako příčinu jsme naopak vyloučili jakoukoliv provozní činnost na vodovodní síti.

Množství dezinfekce jste po odhalení bakterií zvýšili. Jak to vypadá nyní?
Momentálně dáváme mírně zvýšenou dávku 0,1 miligramu volného chloru na litr, přičemž původní hodnota byla poloviční. Současně provádíme poměrně rozsáhlý monitoring vodovodní sítě. Předpokládáme, že na základě výsledků budeme mít dostatek informací k tomu, abychom buď potvrdili, že tato dávka bude již trvalá, anebo nám dají odborný podklad, abychom mohli dále hodnotu dezinfekce snižovat.

Dali vám lidé najevo, že se změna v přidávaném chloru odrazila na chuti nebo zápachu vody?
Ano, to se stalo. Loni bylo podáno jen několik stížností, nyní se jedná o téměř každodenní záležitost.

Budete na tyto názory brát ohled při finálním rozhodování o dávkách chloru?
To děláme trvale. Pokusíme se dávku snížit, ale na druhou stranu - poučeni touto situací - budeme velice obezřetní v tom, abychom si obdobný problém opět nezpůsobili. Dávka hygienického zabezpečení by ale mohla opět klesnout na 0,05 miligramu chloru na litr.

Objevily se i nějaké další připomínky k zářijové události?
Přestože nedošlo k ohrožení zdraví či života našich odběratelů, uvědomujeme si, že přijatá preventivní opatření způsobila řadě z nich nepříjemnosti či komplikace. V tuto chvíli evidujeme jednu žádost o náhradu škody, tři o slevu a poskytnutí kompenzace a jednu o sdělení nápravného opatření. K žádostem se samozřejmě postavíme v souladu s občanským zákoníkem.

Opravdu bakterie nemohly mít vliv na lidské zdraví?
Zjištěný obsah byl v zásadě neškodný. Opatření bylo vyhlášeno preventivně pro nejcitlivější skupiny, jako jsou kojenci nebo lidé se silně porušenou imunitou. Koliformní bakterie jsou obecně ukazatelem účinnosti dezinfekce a jsou běžně všude kolem nás. Nicméně přiznávám, že za dobu své praxe si na podobnou situaci nepamatuji, a doufám, že ji zase dlouho nezažiju.

Řada Brňanů si stěžovala na nedostatečnou informovanost a vůbec komunikaci ze strany vodáren. Plánujete v tomto ohledu nějaké změny?
Naše webové stránky byly více než dvě hodiny mimo provoz z důvodu vysokého náporu žadatelů o informace. Museli jsme je tedy uvést do statické podoby, aby zobrazovaly pouze jedinou žádanou informaci. Následně došlo také k přetížení serveru města, kde naši odběratelé hledali další informace. Do budoucna bychom tedy rádi provedli zátěžové testy našich přístupových linek a lépe nastavili některé další komunikační kanály naší společnosti.