Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sociolog: Na youtubery se jednou bude vzpomínat tak jako na hippies

  14:15aktualizováno  14:15
Říká se o nich, že jsou fenoménem generace Z, tedy lidí narozených od poloviny 90. let 20. století. Youtubeři, jejichž festival se v pátek konal v Brně, po celém světě pobláznili desítky milionů hlavně mladších diváků.

Na brněnském Utuberingu se před tisíci náctiletými na pódiu střídaly jejich idoly běžně známé z obrazovek počítačů. Naživo tam dělaly vlastně totéž co před počítačem – vyprávěly o sobě, hrály hry. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jsou to zjednodušeně řečeno lidé, kteří se o vše možné ze svého života dělí s okolím prostřednictvím videí na internetu. A náctiletí výstupy youtuberů hltají (o pátečním festivalu v Brně jsme psali zde).

Fotogalerie

„V zásadě se nejedná o nic jiného než o variaci na to, co už dobře známe. U youtuberů se potkává individualizovaná a více či méně narcistní performance, kterou známe z blogové kultury dobrých 20 let, s motivy šoubyznysu mířícího na adolescenty,“ tvrdí Jakub Macek, který se na Masarykově univerzitě zabývá sociologií nových médií.

Proč jsou youtubeři takovým fenoménem a přitahují tolik dětských diváků?
Fenoménem jsou právě proto, že přitahují mladé publikum. Pokud máte děcka v tomhle věku, nezaznamenáte to pouze v případě, že jste v kómatu. Dětské diváky a rané adolescenty pak přitahují jednak proto, že jsou generačně jedněmi z nich - ve většině případů doslova - a mluví tedy jejich jazykem. Zároveň je na youtuberech silné, že zajímají i ostatní děcka okolo.

Jak velkou roli v tom sehrává reklama a marketing?
Youtubeři jsou pro reklamní byznys zajímaví právě proto, že se jedná o záležitost v tuto chvíli tak populární, a navíc v nejsenzitivnější populaci - mezi dětmi a dospívajícími. To ale neznamená, že můžeme reklamu a marketing chápat jako příčinu toho báječného fenoménu. A ani to neznamená, že by s reklamou byla provázaná většina youtuberských obsahů. Lidé z marketingu jen musejí mít na trendy záležitosti dobrý nos, jinak by nezaplatili složenky.

Má tento trend budoucnost? Youtubeři zestárnou, jejich diváci taky...
Měli hippies, fanoušci rodinných kapel, jako byla Kelly Family, nebo třeba grungeová scéna budoucnost? Všichni zestárli. V tom lepším případě. A z populárních trendů a stylů se staly příznaky generačních nostalgií. A přišly nové trendy. Není zatím důvod myslet si, že s youtubery to dopadne jinak.

Podívejte se, jak to žilo na pátečním Utuberingu v Brně:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Miloš Vránek (na snímku vpravo) zpřístupnil svoji sbírku veteránů vozu BMV....
Za sbírku historických bavoráků vděčí babičce, kolekci vystavuje v Brně

V brněnské Slatině otevřelo muzeum historických vozů populární značky BMW. Zdarma je tam vystavuje Miloš Vránek, který nablýskané skvosty střádá už desítky...  celý článek

Výbuch v areálu Vojenské akademie ve Vyškově zabil vojáka. Ostatní byli...
Zraněný voják z Vyškova je po operaci. Vyšetřování výbuchu pokračuje

Vojenská akademie ve Vyškově už funguje po úterní explozi a následné evakuaci v normálním režimu. Také zraněném vojákovi se daří dobře. Příčinu výbuchu nadále...  celý článek

Interaktivní aplikace poradí, kde si najít bydlení
Tady je hluk, tady daleko k MHD. Mapa ukazuje, jak se žije v Brně

Student vytvořil interaktivní mapu, která vyhodnocuje kvalitu života po celém Brně. A to i v jednotlivých domech. Pomoci může například lidem, kteří se do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.