Vizualizace: Závěsný most přes rychlostní silnici R52

Vizualizace: Závěsný most přes rychlostní silnici R52 | foto: Projektový tým R52

Rychlostní silnice R52 znovu rozděluje. Venclík varuje, že projekt padne

  • 23
Za hazardování s obyvateli Mikulovska i celé jižní Moravy označil protesty ekologů a občanských seskupení proti výstavbě rychlostní silnice R52 krajský radní Milan Venclík. Po čtvrtečním zasedání rady kraje v Mikulově poprvé připustil, že by se silnice kvůli neustálým žalobám a sporům nakonec nemusela postavit.

Milan Venclík, který je vládním zmocněncem pro výstavbu rychlostní silnice, vyzývá protestující sdružení k zodpovědnosti. "Ať ekologové lidem řeknou na rovinu, jak bude doprava v regionu vypadat za pár let. Celou chráněnou oblast kolem Pálavy zaplaví miliony aut a kamionů. Tady už přestává humor. Situace je vážná," řekl.

Milan Venclík, ODS, 50 let, náměstek hejtmana, Brno

Nová silnice by se měla napojit na rakouskou dálnici A5. Rakušané minulý týden oznámili, že ji k našim hranicím přivedou v roce 2013. Hrozí však, že na rakouskou dálnici v Mikulově bude navazovat jen dvoupruhá silnice. Stavět se ještě nezačalo. Není ani stavební povolení. K tomu je třeba nový územní plán. Ten však dosud leží u Nejvyššího správního soudu v Brně. Ekologové jej označili za nezákonný.

"Je vážné podezření, že došlo k porušení zákona. Stavba silnice silně naruší ráz krajiny. Je třeba brát v úvahu i názory obcí," hájí důvody odpůrců stavby náměstek primátora Brna a člen krajské organizace Strany zelených Martin Ander.

Hašek: Záleží na ministerstvu životního prostředí

Dlouholeté vleklé spory ekologů a politiků kolem výstavby rychlostní silnice z Pohořelic do Mikulova na rakouské hranice mohou podle vedení Jihomoravského kraje vést k dopravnímu kolapsu v regionu. Podle statistik se po nedostačující současné silnici valí miliony aut. A přibývají.

"Už teď Mikulovem denně projede až sedmdesát tisíc automobilů," obává se budoucnosti starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Starosta Mikulova Rostislav Koštial

Hejtman Michal Hašek označil spory o R52 za nejvážnější problém kraje, který brzdí rozvoj regionu. "Na rakouské straně pokračují velmi intenzívně stavební práce v souladu s mezivládní dohodou. Nemůžeme připustit, že bychom na jejich dálnici nenavázali," řekl.

Klíč k řešení situace podle něj teď drží Ministerstvo životního prostředí. "O realizaci se nerozhoduje v Brně. Proto budu chtít co nejdříve jednat s novým premiérem, ministrem dopravy a ministrem životního prostředí. Budu požadovat odblokování významných infrastrukturních staveb v kraji. Je to moje osobní priorita," s důrazem poznamenal.

Správa Pálavy souhlasí, ekologická sdružení ne

Politici doufají, že do konce roku dostane Ředitelství silnic a dálnic, které má stavbu uskutečnit, územní rozhodnutí. Pak by mohlo začít s výkupy pozemků. Alespoň pro úseky Pohořelice - Ivaň a Perná - státní hranice.

Milan Venclík a Michal Hašek

Zvláštním problémem v celém projektu bude pro kraj zřejmě požadavek ochránců přírody v souvislosti s budováním úseku přes novomlýnská jezera. Podle náměstkyně hejtmana Anny Procházkové žádají vybudování tří plovoucích ostrůvků v jezerech pro vodní ptactvo.

"Výjimku pro tento úsek už udělila Správa Chráněné krajinné oblasti Pálava. Jiná ekologická sdružení však proti ní podala odvolání k Nejvyššímu správnímu soudu. Jeho rozhodnutí je zatím v nedohlednu," uvedla.

pohled z Pálavy na obec Pavlov a Novomlýnskou nádrž

Podle radního Milana Venclíka by mohlo být územní rozhodnutí vypracováno během prázdnin, do konce roku pak vypsáno výběrové řízení. Pokud by se pak našly tři miliardy ve státním rozpočtu, mohla by stavba začít v dubnu příštího roku. "Pokud se však iniciativy opět odvolají a územní rozhodnutí vydáno nebude, silnice nebude ani v následujících letech do roku 2020 postavena," varoval Venclík.