Historická tramvaj.

Historická tramvaj. | foto: Radek Miča, MF DNES

„Šalina“ před 125 lety funěla, dnes cinká

  • 4
Přesně před 125 lety, v květnu roku 1884, vyjela do brněnských ulic první tramvaj. Byla na parní pohon a jezdila na trase Pisárky -Královo Pole.

Šestnáct let trvalo, než vyjel první stroj na elektrický pohon. V roce 1900 ho zprovoznila Společnost brněnských elektrických pouličních drah, která je přímým předchůdcem dnešního Dopravního podniku města Brna.

Řídící panel tramvaje K2Řídicí panel tramvaje 13T

O tři roky později už v ulicích jezdilo pět linek tramvají, které byly rozlišeny pomocí barev. Dnes je město "prošpikované" téměř 140 kilometry kolejí, ze dvou vozoven na ně každé ráno vyjede až 315 vozů. Od nejstarších typů T3, až po několik nejnovějších tramvají s designem Porsche. - Čtěte: Ze života "šalináře": Mávl jsem na kolegu a zastavil až na další zastávce...

Nejstarší "tramvaj" poháněly koně

Parní tramvaj ale není nejstarším typem hromadné dopravy v Brně. Ještě 15 let před ní, v roce 1869, začala cestující vozit koněspřežná dráha.

Šest vozů jezdilo po čtvrt hodině z dnešního Moravského náměstí k Semilassu do Králova Pole. "Hromadná doprava v Brně tak slaví 140 let výročí. Brno se tím řadí mezi evropská města s historicky nejstarší hromadnou dopravou," uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Dopravní podnik proto chystá několik akcí. Už příští týden začne v Galerii Vaňkovka výstava. V červnu pak do ulic vyjedou historické stroje. Ve stejný měsíc se zájemcům otevřou dveře ve vozovnách dopravního podniku a také v areálu Lodní dopravy. A 17. srpna, v den výročí, bude křest několika nových tramvají.

140. výročí MHD v brně

14. - 31. 5. 2009 - Výstava v Galerii Vaňkovka

6. - 7. 6. 2009 - Jízdy historických vozidel

6. 6. 2009 - Den otevřených dveří v areálu Pisárky

7. 6. 2009 - Den otevřených dveří v areálu Husovice

27. 6. 2009 - Den otevřených dveří v areálu lodní dopravy

18. 7. 2009 - Den otevřených dveří v podzemní měnírně Údolní

17. 8. 2009 - Den otevřených dveří na centrálním dispečinku a křest nových tramvají