Režisér Vladimír Skórka převzal na závěrečném ceremoniálu brněnského festivalu...

Režisér Vladimír Skórka převzal na závěrečném ceremoniálu brněnského festivalu Serial Killer cenu pro nejlepší internetový seriál za své dílo Lajna. (7. května 2018) | foto: Václav Šálek, ČTK

Seriálový festival přitáhl zlomek očekávaných diváků, i tak chce pokračovat

  • 13
Méně než desetina odhadovaného počtu návštěvníků dorazila na čtyřdenní festival televizní a online seriálové tvorby do Brna. Organizátoři jsou přesto spokojeni a plánují další ročník.

Pilotní ročník seriálového festivalu Serial Killer skončil v sobotu vyhlášením vítězů. Zábavu za sedm a půl milionu korun si za čtyři dny užily asi tři tisíce lidí. Dva a půl tisíce diváků doplnilo několik stovek účastníků doprovodných akcí.

Organizátoři jsou i tak spokojeni. „Chodí mi spousta pozitivních reakcí. I zahraniční hosté si pochvalovali, jaký dojem na ně Brno tímto festivalem udělalo,” sdělila hlavní organizátorka a producentka Kamila Zlatušková.

Její původní předpoklady přitom sahaly k téměř čtyřiceti tisícům návštěvníků. „Odhadujeme, že může přijít až 38 tisíc diváků. Najednou se může na seriály dívat kolem 1 500 lidí,” uvedla v únoru pro MF DNES Zlatušková.

Projekční sály byly sice ke konci festivalu skutečně plné, ale zaplnili je z větší části diváci s permanentkami, nikoliv jednorázoví návštěvníci.

„Ty původní počty odhadovali naši markeťáci. Sama jsem se tomu číslu divila. Nakonec se to nenaplnilo možná i proto, že jsme museli lámat počáteční nedůvěru lidí,” vysvětluje si Zlatušková ani ne desetinovou návštěvnost.

Tři tisíce korun na jednoho diváka

Do rozpočtu seriálového festivalu přispělo město Brno třemi miliony korun, podílel se také Jihomoravský kraj, soukromí partneři i sama Zlatušková. Všichni dohromady tak zaplatili průměrně tři tisíce korun na jednoho diváka.

„Byl jsem se podívat na zahájení, pak jsem sledoval ohlasy jak návštěvníků, tak odborné veřejnosti. Byli nadšení a chválili i dobrou pěší dostupnost mezi projekcemi. Vklad města do pilotního ročníku byl adekvátní, o dalším ročníku začneme s Kamilou Zlatuškovou co nejdříve jednat,“ uvedl primátorův náměstek zodpovědný za kulturu Matěj Hollan (Žít Brno).

Na české poměry nejsou návštěvnost ani investice nijak neobvyklé. Třeba na Letní filmovou školu v Uherském Hradišti přijelo loni šest tisíc lidí. „Operovali jsme s rozpočtem 18 milionů korun, festival trval deset dní,” uvedla mluvčí letní školy Lenka Horáková.

V Jihlavě se na 21. ročníku festivalu filmů Ji.Hlava sešlo necelých čtyři a půl tisíce diváků.

Termín se přesune na konec září

„Letos to byly velké porodní bolesti a občas i bolestivé zkušenosti, můj honorář je i kvůli tomu vkladem do celé akce. Ale učíme se rychle a věřím tomu celému, po uplynulých dnech obzvlášť,” stojí si za festivalem Zlatušková, která už nyní hovoří o dalším ročníku.

Termín chce přesunout na konec září, aby získala víc času na přípravu i výhodnější postavení v celosvětovém kinematografickém kalendáři. „Zlomili jsme představu, že seriály na velké plátno nepatří. A diváci také zjistili, že i když seriál nepochází z Ameriky, může být kvalitní,” těší Zlatuškovou.

Ceny se rozdávaly ve dvou kategoriích zaměřených na televizní a internetovou seriálovou tvorbu ze střední a východní Evropy. Z online seriálů zabodovala česká Lajna, vítězem televizní kategorie se stal chorvatský seriál Strážce hradu. Čestné ocenění si od porotců vysloužila estonská Banka.

Přehlídka nabídla akční thrillery, autorská dramata i břitké satiry včetně novinek z produkce Netflixu, HBO, České televize nebo Stream.cz. Festival uvedl hlavně novinky a premiérové tituly z loňského roku. Letošní první ročník mířil na Dánsko se seriálem Království Larse von Triera nebo rodinným dramatem Dědictví.