Výročí Velké cenyVelká cena letos na Masarykově okruhu v Brně oslaví padesáté narozeniny. V pravidelném fotoseriálu se nyní můžete podívat na unikátní fotografie momentů, které vyhlášený podnik v uplynulém půlstoletí doprovázely. Dlouhá léta je trpělivě zpracovával Zdeněk Zavřel. |
Československému jezdci se to v plné konkurenci jezdců světového šampionátu podařilo až napočtvrté a klíčovou roli sehrálo právě „novorozeně“.
Tedy dvoutaktní čtyřválcová Jawa 350, která Šťastného o rok dřív nefungovala vůbec.
V roce 1968 už měla za sebou podstatně víc testů, ale riziko, že motor závod nevydrží, bylo stále obrovské. Nakonec se to ve třídě do 350 ccm podařilo.
Úspěch Františka Šťastného a Jawy je nezpochybnitelný, ale přece jen českému jezdci ke stupňům vítězů pomohl Soičiró Honda, který utnul pro sezonu 1968 tovární tým.
Na startu tak nestál Mike Hailwood, který by se pravděpodobně utkal o prvenství s Giacomem Agostinim. Hvězdný Ital tak neměl mnoho práce a v obou nejsilnějších kubaturách si dojel pro vítězství.
Slabší kubatury – dvácy i čtvrtlitry ovládl Phil Read, který ztratil svého největšího soka – Bill Ivy v závodu stopětadvacítek havaroval a ve dvěstěpadesátkách sice dojel na stupních vítězů, ale svého soka v boji o titul neohrožoval.
A ještě jedna věc visela v červenci 1968 ve vzduchu – Pražské jaro a tání poměrů.
Novináři se dokonce zahraničních jezdců dotazovali, jestli politickou situaci v Československu sledují a co jí říkají.
Většina odpovídala vyhýbavě, třeba Bill Ivy: „Nechci se odpovědi vyhýbat, ale politika mě příliš nezajímá. Pokud by se ovšem dělo něco mimořádného v mojí vlasti, v Anglii, jistě bych nezůstal lhostejný.“
Byl závodní den, 21. července 1968.
Do invaze vojsk Varšavské smlouvy zbýval přesně měsíc.