Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ze Znojma vlakem rovnou do Berlína? I to bylo kdysi možné

  7:07aktualizováno  7:07
Trochu smutné narozeniny oslaví příští rok železnice, která kdysi vedla z Vídně přes Znojmo až do Berlína. V roce 1874 se čerstvě dokončená Severozápadní dráha chlubila technickými novinkami a rychlým provozem. Znojmo leželo na jedné z nejdůležitějších evropských dopravních tepen.

Severozápadní dráha - Stavba viaduktu přes údolí Dyje u Znojma, 1871 | foto: Archiv Jihomoravského muzea ve Znojmě

Dnes značná část trasy na českém území marně čeká na modernizaci. A z železniční slávy Znojma zbyla jen hodně vybledlá vzpomínka.

Zlaté časy alespoň od pátku připomíná výstava 140 let Severozápadní dráhy v Jihomoravském muzeu ve Znojmě.

Fotogalerie

Severozápadní dráhu postavila za Rakouska-Uherska soukromá společnost jako nejkratší spojení z Vídně do Berlína. Na české straně vedla mimo jiné přes Znojmo, Jihlavu, Kolín, Ústí nad Labem a Děčín. Na region od Znojma na sever měla blahodárný vliv.

"Těsně před první světovou válkou, kdy už se ke slovu dostaly nejvýkonnější parní lokomotivy, byla rychlost dálkových vlaků na této trati 80 kilometrů v hodině. Na tu dobu to bylo fantastické," poznamenává kurátor výstavy Jiří Kacetl. Z Vídně do Děčína dojel vlak i za sedm hodin. Dnešnímu EuroCity to přes Břeclav trvá šest a půl.

Přes Břeclav je dráha rovinatější

Inženýři použili při stavbě pár technických novinek. Nový byl způsob uložení kolejí a pozornost přitahovaly také mosty ve Vídni, Znojmě a Ústí. Drážní budovy po celé délce měly jednotný architektonický výraz. V roce 1909 přišlo zestátnění a prioritu začala postupně získávat rovinatější trať, která vede na sever přes Břeclav a Brno.

140 let Severozápadní dráhy

* Výstavu připravilo Jihomoravské muzeum ve Znojmě ve spolupráci s kolegy z rakouského Hollabrunnu.

* Minoritský klášter ve Znojmě, 1. patro severozápadního křídla.

* Podrobně komentované fotografie, velká mapa, televizní dokument o znojemském železničním mostu a také různé suvenýry.

* Potrvá od 21. června do 1. září 2013, pak bude dál putovat po městech na trase dráhy.

"Fatální ránu pro tuto spojnici znamenal vznik Československa. To se Rakouska bálo, proto se snažilo zpřetrhat s ním co nejvíce vazeb. Znojemsko obecně to tehdy velice odneslo. Dvě třetiny obratu regionu bylo navázáno na rakouský prostor," popsal Kacetl.

Koleje přežily dodnes. Dráha se však roztříštila a jednotlivé úseky dopadly všelijak. Cesta po železnici ze Znojma na sever upadá a do Břeclavi, odkud vede moderní elektrifikovaná dvoukolejná trať, se Znojemští ve vlaku drncají hodinu a půl.

"Už za první republiky, když se rozhodlo, že se bude náklad vozit jen přes Břeclav, se jeden poslanec nechal slyšet, že stát nechává regiony v jihozápadním koutě Moravy pomalu umírat. Ten výrok je bohužel nadčasový a platí i po těch letech," posteskl si Kacetl.

Nákladní vlaky by jízdou přes Znojmo ušetřily, míní historik

Historik věří, že trasa přes Znojmo, rekonstruovaná i z evropských peněz, by měla hlavně nákladní dopravě co nabídnout. Pořád je totiž nejkratší.

"V nákladní dopravě jsou kilometry důležité. Sedmdesát tarifních kilometrů přece jen stojí dost peněz. Pro spoustu dopravců by byla lákavější a dali by jí přednost před kamionem," říká.

Dopravní koncepce Jihomoravského kraje však v Severozápadní dráhu nevěří. Úsek mezi Znojmem a Okříškami na Třebíčsku je podle aktuálního dokumentu kraje delší než silnice a vede mimo přirozená centra.

"Cestovní dobou není trasa Znojmo - Jihlava konkurenceschopná vůči silnici. Využitelná je jen v regionální dopravě v úseku ze Znojma do Moravských Budějovic," píše se v dokumentu. Napojení do Břeclavi je podle něj pro regionální dopravu dostačující a modernizace není v nejbližší době potřeba.



Nejčtenější

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...



Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Pití pod kontrolou. Brno jako první v republice zřídí mokré centrum

alkohol, pálenka

Brno chystá jako první v republice centrum pro bezdomovce, kde bude povolený alkohol. Chce je díky tomu stáhnout lidem...

Brněnský lední medvěd Umca uhynul. Trápily ho problémy se zuby

Lední medvěd Umca žije v brněnské zoo v záložním výběhu, aby neohrozil život...

V sobotu uhynul samec ledního medvěda Umca. Dlouhodobě ho trápily problémy se zuby a už jednou kvůli nim musel...

Další z rubriky

Malým astmatikům postaví v Moravském krasu novou léčebnu za 150 milionů

Dosavadní prostory léčebny pro pacienty s dýchacími problémy, kterým svědčí...

Až rok trvá, než se uvolní místo v dětské léčebně v Ostrově u Macochy na Blanensku. Podobná zařízení jsou totiž v Česku...

Policie varuje před zvrhlíky z internetu, vysoce ceněné jsou fotky chlapců

Ilustrační snímek

Seznámit se, psát si s kamarády nebo se prostě jen pobavit. Nejčastější důvody, proč člověk chodí na internet. Oblíbené...

Do Senátu chce také kuchař. Nejznámějším kandidátem zůstává rektor Bek

Ilustrační snímek

Vedle nových zastupitelů si lidé v říjnu zvolí na jižní Moravě i dva nové senátory. Zatímco na Břeclavsku je o sedmi...

Najdete na iDNES.cz