Šifry zasílané do mobilu vedou hledače k ukryté lahvi vína. Zuzana Filipová zatím hru organizuje na jižní Moravě, ale chystá se i do dalších míst. | foto: archiv Zuzany Filipové

Zábava pro hledače, reklama pro vinaře. Šifrovací hra vede k ukryté lahvi

  • 2
Procházka na zajímavé místo, trocha napětí při hledání a odměna ve formě lahve vína některého z jihomoravských vinařů. Tak fungují takzvané šifrovačky o víno, které vymyslela a organizuje Zuzana Filipová. I proto, že lidé v jejím okolí často řeší, co dělat o víkendu.
Reklama

„Mnoho z nás se do Brna přistěhovalo, já třeba z Dolních Dunajovic. Jiní zas jen neznají zdejší okolí. Jelikož jsem si našla děsně aktivního přítele, tak jsem to propojila,“ směje se.

Fotogalerie

Lahev vína schovává proto, že je sama z vinařské oblasti a víno má ráda.

„Hlavně to chtělo něco, co sami lidé budou chtít hledat. Pokud by byla výhra figurka z kindervajíčka, asi by to nemělo takovou oblibu. A navíc si myslím, že vinaři si podporu zaslouží,“ podotýká.

Místa vytipovává hlavně její přítel, spolu pak lahev schovají a vytvoří popis místa. Nové šifrovačky pak najdou lidé na Facebooku, je potřeba být přihlášen ve skupině Akce Morava. Stačí se na akci přihlásit, bez registrace i placení, a na mobil pak každou sobotu v deset hodin ráno přijde účastníkům popis schovávačky.

„Pak stačí jen rozluštit, o jaké místo se jedná, a co nejrychleji se tam dopravit. Doporučujeme mít připraven batoh na výlet, jelikož lokality vybíráme tak, aby se tam člověk mohl zdržet, něco si prohlédnout, projít se anebo relaxovat,“ vysvětluje Filipová.

Reklama

Tuhle sobotu půjde již o třináctou šifrovačku, tedy víno zdarma hledají lidé již třináctý týden. Prozatím jen na jižní Moravě, ale Filipová už domlouvá dobrovolníka, který bude schovávat víno v Praze a Středočeském kraji.

Hledají hlavně páry a pejskaři

Lahev vyhrává ten, kdo ji dřív najde. Stačí, aby se s ní vyfotil, a je jeho. Je to takový vinařský geocaching.

Organizátorku těší, že už mají pár skalních fanoušků hledačů. Akce původně plánovala pro jednotlivce, cyklisty a aktivní lidi nad 25 let. Praxe je nakonec trochu jiná – věková hranice sedí, ale zapojují se převážně páry a pejskaři.

„Moc mě těší, že ‚mlaďoši‘ hledají jak zuřiví. Máme třeba pár, který hledá s půlroční dcerou, a pak pejskaře, ti si kupříkladu při posledním hledání v lomu Hády udělali piknik, poseděli, pokecali, vykoupali se. A zrovna tato cílová skupina je skvělá. Jsou to lidé, kteří se nehroutí, když lahev nenajdou právě oni, a užívají si výlet,“ podotýká.

„Schovky“ nejsou nijak náročné, jde o místa, kde se dá podívat po okolí nebo tam je příjemná stezka pro pěší túru. „Nyní v těchto vedrech se pohybujeme hlavně ve skalách, lesích a lomech. Já mám 161 centimetrů, takže do této výšky se víno schovává,“ směje se Filipová.

Mezi místy, kam lahev ukryla, se už objevila třeba židlochovická rozhledna, Babí lom, Macocha nebo Malhostovická pecka.

Nálezci se jí většinou hlásí do dvou a půl hodiny, jedna lahev se ale našla až po třech týdnech a o jedné nemají organizátoři zprávu dodnes. „V sobotu jsem vždy na příjmu celý den, a když je potřeba, radíme on-line,“ dodává Filipová.

Chystá se celodenní hra

Odezva od vinařů je podle Filipové skvělá, zapojení do šifrovaček vnímají jako nový způsob, jak dát o sobě vědět nové cílové skupině: aktivním mladým lidem z měst.

„Budu ráda, když se ozvou další. Pro vinaře to znamená, že k nám doručí libovolný počet lahví, je na nich, jaké odrůdy. Celé to je zdarma. Na oplátku dostávají od nás fotky vysmátých výherců, kterými se mohou propagovat, jde o reklamu bez námahy. Každou středu pak o vinařství píši na Facebooku,“ upřesňuje.

Na podzim připravuje velkou celodenní hru v Praze i Brně, kde lidé budou luštit šifry a v případě úspěchu dostanou na ochutnání vzorky vína.

Filipová posledních sedm let velmi často cestuje, ale v zahraničí schovávat vína neplánuje. „Přeci jen jsem nejčastěji v Asii a obávám se, že tam by si jen tak někdo na otočku nezaletěl,“ uzavřela se smíchem.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

2 příspěvky v diskusi

Reklama