Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Silná koruna bere jižní Moravě miliardy

  11:53aktualizováno  12:14
Desítky zásadních projektů v kraji počítají s podporou z Evropské unie. Jenže balík nachystaný pro Jihomoravský kraj se zmenšuje, aniž by z něj někdo peníze čerpal. Kvůli posilujícímu kurzu koruny objem peněz, který Evropská unie státu posílá v eurech, neustále klesá.
Ilustrační foto

Ilustrační foto

O kolik jde? Pokud by se spočítaly všechny projekty dotované evropskými penězi v kraji, půjde určitě o částku přesahující miliardu korun. Například zpoždění stavby univerzitního kampusu v brněnské čtvrti Bohunice ukrojilo z evropských dotací čtyři sta milionů a ztráty bude počítat i samotné Brno.

Brno přijde o desítky milionů na tramvaje
Z evropských peněz má dostat necelých dvacet milionů eur na nákup nových tramvají. Za rok a tři měsíce, kdy je možné evropské peníze čerpat, klesla cena eura o dvě koruny padesát. Tedy asi o devět procent. Místo 550 milionů korun tak město dostane od Unie jen 500 milionů. A ve skutečnosti peněz bude asi ještě méně, koruna totiž dále posiluje.

. Vývoj koruny si můžete prohlédnout zde

"A to jsou jen peníze na tramvaje. Částka na urbánní rozvoj je třikrát vyšší," prohlásil náměstek primátora Martin Ander, který má čerpání evropských peněz na starost. "Místo miliardy a půl tak můžeme nakonec dostat až o několik set milionů méně," odhadl.

Silná koruna: miliardy mizí
Se silnou korunou se potýkají ale i takové projekty, jako je například rekonstrukce brněnského železničního uzlu spojená s odsunem nádraží. Opět platí, že čím víc se stavba oddaluje, tím méně peněz nakonec z Unie přijde.

V případě Brna jde asi o šest miliard korun, které, pokud bude koruna dále posilovat, se mohou zmenšit do roku 2015 klidně i o miliardu. "Jsme si tohoto problému vědomi a budeme hledat řešení. Ale projekt je zatím na začátku, takže je předčasné to rozebírat," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Právě tato státní společnost celou rekonstrukci železnice připravuje. Největší část dvacetimiliardové investice pak kromě Unie platí Státní fond dopravní infrastruktury. A jemu nejspíš nakonec připadne nevděčná role toho, kdo peníze doplatí. 

. Kurz koruny

"Na některé projekty se kvůli kurzu koruny a eura vůbec nemusí dostat."

Milan Venclík, náměstek jihomoravského hejtmana

Kraj podpoří méně projektů
Relativně v klidu mohou být instituce nebo podnikatelé, kteří žádají například o evropské peníze z takzvaného regionálního operačního programu, které přerozděluje kraj. Ten je sice od Unie dostane v eurech, na konta obcí či firem už je ale převádí v korunách.

Peněz tak sice nedostanou méně, může ale hrozit, že je nedostanou vůbec. "Na některé projekty se kvůli kurzu koruny vůbec nemusí dostat. Když použiju přirovnání, tak my rozdáváme z košíku jablek a obsah košíku kvůli kurzu ubývá. Ale jablka se nezmenšují," nastínil náměstek hejtmana Milan Venclík.

Dodal, že zatím kraj při rozdělování evropských peněz sice problémy nepociťuje, je to ale jen dočasný stav. "Jsme na začátku plánovacího období. Na jeho konci, kolem roku 2013, mohou tyto peníze chybět," doplnil.

Stamiliony zmizí do prázdna
Kraj chce v dotacích z evropských peněz rozdělit na jižní Moravě a na Vysočině dohromady asi 2,6 miliardy korun. Ovšem při kurzu 26,3 koruny za euro. To znamená, že už dnes je z těchto peněz jen asi 2,5 miliardy a do konce rozdělování v roce 2013 to může být o další stamiliony méně.

Prognóza finančních institucí a analytiků je totiž ke státní správě, počítající s evropskými penězi, nemilosrdná. "Troufnu si odhadnout, že v roce 2013 by euro mohlo být za méně jak dvacet korun. Hodně bude záležet na tom, jak pošlape ekonomika Unie a ekonomika České republiky," řekl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka.

Pokud by tomu tak skutečně bylo a za jedno euro se platilo rovných dvacet korun, evropských peněz ubude více než o čtvrtinu.

Pesimistický výhled: nádraží bez 1,7 miliardy
Jak to vypadá v konkrétních číslech? Pokud by město Brno kupovalo zmiňované tramvaje až v tomto roce, tak na ně bude z Evropy mít o astronomických sto padesát milionů méně. A přestavba brněnské železnice by ztratila 1,7 miliardy korun z evropského rozpočtu.

. Kde způsobí silný kurz koruny problémy

Brněnské tramvaje
Město má dostat na nákup nových tramvají necelých dvacet milionů eur. Pokud by je nakoupilo právě teď, tratilo by na silném kurzu koruny bezmála padesát milionů.
Univerzitní kampus
Stavbě univerzitního kampusu v Bohunicích chybí v rozpočtu asi 400 milionů korun. Stát totiž podle univerzity kurzové ztráty neošetřil ve smlouvě s Evropskou investiční bankou, od níž peníze na kampus získal. Po zdlouhavém jednání se je zavázalo uhradit ministerstvo financí. Kvůli průtahům se pak prodražila i samotná stavba, definitivní částka bude známa až po ukončení výběrového řízení.
Kanalizace na Břeclavsku
Kvůli komplikacím s výběrovým řízením se oddálila rekonstrukce kanalizace v devíti obcích na Břeclavsku. V době, kdy získaly dotaci, bylo euro za 28 korun. Při přibližně miliardové dotaci "zmizelo" z evropských peněz sto milionů. S touto ztrátou se budou potýkat stavební firmy, které kanalizaci opravují.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Mikulově doufají, že až přijdou populačně silnější ročníky, situace s...
Gymnázium v Mikulově má pokaženou pověst. Nastoupilo jen devět prváků

Mimořádně nízký zájem o čtyřleté studium letos zaznamenali na gymnáziu v Mikulově. Pro školu, která už delší dobu bojuje s pošramocenou pověstí, je to další...  celý článek

Brno bude mít nový akvapark, vznikne za Lužánkami
VIDEO: Tropy v novém brněnském akvaparku zakryje střecha ve tvaru vlny

Za Lužánkami v Brně vyroste v příštích letech nový akvapark. Návštěvníkům bude k dispozici hned několik atrakcí, hned vedle je naplánovaný plavecký bazén....  celý článek

Klasické dřevěné topůrko postupně mizí z trhu.
Vystrašená žena zavolala strážníky, ze tmy u řeky slyšela křik a údery

Nepříjemný zážitek má za sebou žena, která se v úterý večer procházela po nábřeží Svitavy v brněnském Komárově. Křik doprovázený údery ji „vyděsil k smrti“....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.