Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Silničáři na jihu Moravy letos „zalátají“ jen ta nejhorší místa

  16:45aktualizováno  16:45
Přes patnáct set kilometrů jihomoravských silnic potřebuje opravit. Silničáři však přiznávají, že jejich rozpočet jim letos umožní zalátat jen ta nejhorší místa. A kvůli proměnlivému počasí, kdy se střídají mrazivé a teplé dny, navíc poškozených míst stále přibývá.

Silničáři na jihu Moravy letos opraví jen ty nejhorší úseky. Ilustrační snímek | foto: Yan ReneltMF DNES

Jihomoravští silničáři mají na letní i zimní údržbu 3 918 kilometrů silnic druhých a třetích tříd 565 milionů korun. Tato částka jim zdaleka nestačí.

"Souvislou údržbu nebo opravu vyžaduje podle analýzy stavu vozovek celkem 1 548 kilometrů silnic. Základní příspěvek na údržbu silnic umožní v roce 2013 řešení pouze lokálními výspravami," uvedl šéf Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Na souvislé opravy už silničářům v rozpočtu peníze nezbývají. Jednou z možností, jak přesto některé úseky opravit, je získat peníze z Evropské unie. Na spolufinancování projektů mají totiž připravených ještě 178 milionů korun.

"V rámci Regionálního operačního programu je pro rok 2013 připravováno celkem 28 projektů. Ty řeší rekonstrukce silnic v celkové délce 95 kilometrů včetně 27 mostů," přiblížil Zouhar.

Jedná se například o zhruba sedmikilometrový úsek silnice mezi Ivančicemi a obcí Polánka nebo o deset kilometrů z Nosislavi do Velkých Němčic. Zpravidla se opraví část silnice v délce od pár set metrů do několika kilometrů.

Krajská kasa je na tom stejně špatně jako silnice

Druhou možností je pro silničáře obrátit se na vedení kraje. Už v únoru se tak bude Rada Jihomoravského kraje zabývat jejich návrhem, jak vyřešit havarijní stav silnic, kterým nepomohou ani lokální opravy.

"Souvislé opravy jsou navrženy na 125 kilometrů silnic s předpokládaným nákladem 350 milionů korun," upřesnil šéf silničářů s tím, že zatím nelze předjímat, jestli jim kraj tuto částku vůbec poskytne.

A jak to tak vypadá, nejspíš zůstane jen u zbožného přání silničářů. Kraj má totiž v kase na opravy zdecimovaných silnic pouhých sto tisíc korun.

"Dohodli jsme se ale, že pokud nějaké peníze v kase zbudou, dáme je letos přednostně na opravy silnic," uklidňuje krajský radní zodpovědný za dopravu Zdeněk Pavlík. Podle něho je totiž stav silnic stejně tristní jako stav krajské kasy.

"Řešit to ale skutečně už budeme muset. Ty silnice jsou hrůza. Tři roky jsme do oprav investovali opravdu velmi málo," řekl Pavlík. A dodal ještě, že v únoru žádné rozhodnutí padnout nemůže.

"Musíme počkat alespoň do konce prvního čtvrtletí, jak se budou vyvíjet příjmy Jihomoravského kraje. Pak něco musíme vymyslet," uzavřel.

Proměnlivé počasí ničí silnice víc než tuhá zima

Aby toho nebylo málo, další vrásky na čele silničářům přidává letošní zima. Už teď jsou náklady na údržbu oproti loňsku vyšší o třicet milionů korun a celkový účet za zimu se podle nich vyšplhá až na 220 milionů. Loni to přitom bylo něco přes 170 milionů.

Letos sice nejsou takové mrazy jako loni, často se však mění počasí. "Letošní zima je jedna z nejnáročnějších. Vozovky dostávají kvůli střídání teplot zabrat, údržba se navíc opakuje pořád dokola," řekl provozní náměstek silničářů Alois Vybíral.

"Oproti minulému roku evidujeme na silnicích již v tomto období výrazný nárůst výtluků a výmrazků a je zřejmé, že pro celou řadu silničních úseků bude nutné hledat dodatečné finanční zdroje," upřesnil Zouhar.

Větší je ve srovnání s loňskem i spotřeba posypových materiálů. Od listopadu na silnice padlo přes 15 tisíc tun soli a kolem 27 tisíc tun štěrku a písku. Do března to podle Vybírala bude kolem 20 tisíc tun soli a 50 tisíc tun písku a štěrku.

Sůl navíc silničáři kupují v létě, kdy je její cena nižší. Do skladů se jim však vejde jen 15 tisíc tun a nákup další už se jim prodraží. "Písek a štěrk kupujeme za stejnou cenu v zimě i v létě," dodal Vybíral.



Nejčtenější

Zničené plavky místo romantického zážitku. Největší molo v Česku lepí

Největší molo v Česku lepí, pouští smůlu

Brněnská přehrada má největší molo v republice za víc než tři miliony korun, návštěvníci se mu ale vyhýbají. Dřevěný...

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...



Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...

Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Úhyn ryb v největším moravském rybníce je vyšší. Ztráta je kolem 100 tun

V rybníku Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek...

V rybníce Nesyt na Břeclavsku kvůli horkému počasí, které způsobuje nedostatek kyslíku ve vodě, a nedostatku vody...

Další z rubriky

Záchranářů s puchýři přibývá. Látku z nového vybavení prověří experti

Nové oblečení záchranářů ZZS Jihomoravského kraje.

Kožních potíží u jihomoravských záchranářů přibývá. Podle jejich tvrzení za to může nové pracovní oblečení z funkčních...

VIDEO: Řidič při honičce se strážníky naboural do kanalizační šachty

Řidič naboural do kanalizační šachty

Řidič auta, které nemělo registrační značku, ujížděl v neděli v podvečer strážníkům v Hodoníně. Rychlou jízdu ale...

Nezastavitelní míří do Adršpašských skal. Pomozte pohybem handicapovaným

Birell bránou projíždí na kole šestinásobný paralympijský vítěz Jiří Ježek.

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Najdete na iDNES.cz