Nehody v prvním pololetí roku 2018 si v Brně vyžádaly tři mrtvé a 43 těžce zraněných. Brno je tak v absolutních číslech (spolu s Ostravou) co do počtu úmrtí mezi kraji na druhém místě po Praze.
Přepočet nehod na počet obyvatel – takzvaný index bezpečnosti – dopadl ještě hůř.
„Brno je nejhorším krajským městem. Index vychází z policejních statistik a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných,“ vysvětluje způsob měření mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.
Některé loňské nehody v BrněČervenou pravděpodobně ignoroval řidič, který v křižovatce ulic Úvoz a Údolní narazil z boku do tramvaje a vážně se tak zranil. Smrtí skončila srážka v centru města, která jedno z osobních aut vymrštila na lampu. Na Moravském náměstí zase šofér srazil dvě opilé mladé ženy a jedna to odnesla mnohačetnými zraněními. |
Mezi hlavní příčiny patří nárůst množství vozidel a uzavírky.
„Intenzity dopravy na komunikacích ve správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vzrostly nejvíce z celé republiky. Také řada uzavírek nutila řidiče využívat méně komfortní a známé trasy. A pokud musíte řešit dopravně složité situace a ještě u toho hledat správnou trasu, míra stresu roste,“ vysvětluje ředitelka divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií brněnského Centra dopravního výzkumu Veronika Valentová.
Náměstek brněnské primátorky pro dopravu Robert Kerndl souhlasí. „Doprava je velmi hustá a nepřehledná. I proto má v horizontu několika týdnů začít fungovat pracovní skupina koordinátora oprav a uzavírek. V plánu je i skupina přímo řešící největší bezpečnostní problémy, které s dopravou ve městě souvisí,“ nastínil.
Podle něj nemá vliv, že Brno už přes rok postrádá vedoucího odboru dopravy. „Neznamená to, že odbor nefunguje. Vybrat vhodného kandidáta samozřejmě není nikterak jednoduché,“ říká.
Samospasitelné podle jeho slov není ani úsekové měření, na jehož zavedení Brno teprve čeká.
Měření mohlo předejít aspoň jedné smrti
Podle dopravní expertky Valentové klady úsekového i profilového měření prokázané jsou. A mohlo předejít minimálně jednomu ze sedmi úmrtí, která za loňský leden až listopad v katastru Brna eviduje policie.
„Konkrétně tomu, kdy řidič osobního vozu BMW nedodržel nejvyšší dovolenou rychlost a srazil chodce,“ konkretizuje.
A protože ve čtyřech ze sedmi nehod auto srazilo člověka, apeluje i na chodce, aby se věnovali provozu kolem sebe a snažili se být vidět, a to i tam, kde je veřejné osvětlení.
Sama policie zatím loňské nehody na silnicích komentovat nechce. „Chystáme vyhodnocení dopravní nehodovosti, data za celý rok, a k nim se vyjádříme,“ nastínil policejní mluvčí Pavel Šváb.
S těmi už však Valentová, vyjma prosince, pracuje, a tak mohla naznačit, že nejsou tak nelichotivá jako ta půlroční, ze kterých vychází Česká pojišťovna.
„Pokud srovnáme fatální následky nehod v Jihomoravském a Zlínském kraji na milion obyvatel, vykazovaly totožný počet usmrcených – 36 na jeden milion obyvatel – což je v rámci celé republiky podprůměrné. A v oblasti těžce zraněných byl Jihomoravský kraj pětinou převýšen tím Zlínským,“ vysvětluje Valentová.
Řešení? Lepší silnice i podpora pěších a cyklistů
Z dat, s kterými pracuje Centrum dopravního výzkumu, také vyplývá, že na jižní Moravě loni významně stoupl počet těžce zraněných, nesprávné předjíždění stojí za čtvrtinou všech usmrcených na jihomoravských silnicích a nejčastěji jsou ohroženi chodci, motorkáři a starší lidé.
„Nebylo usmrceno žádné dítě, pozitiva najdeme i u počtu nehod, kde figurují cyklisté a alkohol,“ komentuje Valentová.
Náměstek Kerndl si myslí, že bezpečnost na brněnských silnicích mohou výrazně zlepšit investice. Například do další části velkého městského okruhu na Žabovřeské, Tomkově náměstí nebo přípravy obchvatů jednotlivých městských částí.
„Situaci na konkrétních místech chceme zlepšit i doplněním přechodů osvětlením, naváděcím systémem nebo dopravním značením,“ dodává.
Česká pojišťovna se ve svém indexu bezpečnosti zaměřila i na okresní města, ve kterých se ve srovnání s rokem 2017 bezpečnost zlepšila. Například v Hodoníně se za první polovinu roku 2018 žádná nehoda končící smrtí nebo těžkým zraněním nestala.
Expertka Valentová zdůrazňuje, že závažnost následků dopravní nehody nezávisí jen na místě, kde se stane. Roli hraje i stáří a hmotnost aut, počasí nebo věk řidičů. A rozhodně podle ní nejde bezpečnost vyřešit podporou automobilové dopravy ve městech.
„Čím více prostoru vozidlům poskytneme, tím více jich v daném místě bude. Naštěstí to platí i pro ostatní druhy dopravy. Proto je potřeba systematicky rozvíjet prostory pro pohyb pěších, cyklistů a hromadné dopravy. Je nutné jednotlivé druhy dopravy zrovnoprávnit,“ uzavřela.
22. března 2018 |