Na "silnici smrti" z Brna do Svitav - mezi Krhovem a odbočkou na Boskovice, kde je dvojitá plná čára, chybí vodorovné značení

Na "silnici smrti" z Brna do Svitav - mezi Krhovem a odbočkou na Boskovice, kde je dvojitá plná čára, chybí vodorovné značení | foto: Radek Miča, MAFRA

„Silnici smrti“ čekají bílé čáry, nižší rychlost a méně reklamy

Na silnici I/43 z Brna do Svitav, známé jako "silnice smrti", chybí na mnoha místech vodorovné dopravní značení. A do letních prázdnin se to nezmění. Bílé čáry oddělující jízdní pruhy se však brzy začnou obnovovat jako součást opatření, která by měla razantně zvýšit bezpečnost na přetížené silnici a snížit děsivé počty mrtvých a zraněných.

"Silnice by rozhodně mohla být v lepším stavu. Kvůli chybějícím čárám je občas situace dost nepřehledná," dosvědčila řidička Hana Řehořová.

Jak to, že na nejnebezpečnější silnici v kraji není ani základní značení? "Na podzim jsme ho prozatímně obnovili stříkáním, ale to bohužel moc nevydrží a tak už je po zimě vyježděné," přiznal Jan Zouhar ze Správy a údržby silnic.

A starost o údržbu "hodil" na Ředitelství silnic a dálnic. "Silnice I/43 je ve vlastnictví státu a zodpovídá za ni právě Ředitelství silnic a dálnic. Podle mých informací teď v květnu budou vypisovat výběrového řízení na dodavatele, který komplexně obnoví vodorovné značení," dodal Zouhar.

Blokáda Lipůvky na silnici z Brna do Svitav

To potvrdila i Jana Zemanová z brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. "Příští týden vyhlásíme výběrové řízení. Pak bude následovat výběr, podpis smluv a až poté realizace. Obnova značení by pak neměla trvat déle než jeden měsíc. Ze zákona jsou ale mezi jednotlivými kroky určité lhůty, takže práce začnou nejdříve v červenci," upřesnila Zemanová.

A to není pro motoristy příliš příznivá zpráva. V letních měsících se totiž dá očekávat zvýšení počtu projíždějících aut kvůli cestám na dovolené a vzroste tak i riziko nehod.

Ty ze "silnice smrti" navíc nebývají bez následků. Jen za poslední dva roky na ní zemřelo čtyřiadvacet lidí, desítky dalších odvážela sanitka.

Tah na Svitavy je proto nechvalně proslulý nejen v Jihomoravském kraji a patří k nejnebezpečnějším silnicím v celé České republice.

Tvrdí to i zpráva, kterou na žádost hejtmana Michala Haška v březnu vypracovali dopravní policisté, kteří tah podrobně zmapovali.

Přibudou pruhy, zmizí billboardy

Součástí opatření, která mají nehodám zabránit, není jen obnova značení. "Přibudou například odbočovací pruhy nebo budou zdůrazněny přechody pro chodce," vysvětlila Zemanová.

Zmizet by naopak měly nepovolené billboardy, kterých je kolem silnice několik desítek. Policisté také navrhují v některých úsecích snížit nejvyšší povolenou rychlost z 90 na 70 kilometrů v hodině.

Zásadní problém tahu na Svitavy je však hlavně v jeho nedostatečné kapacitě. "Jedinou možností, jak zlepšit stav I/43, je okamžité zahájení výstavby silnice R43," uzavřel vrchní komisař Lubomír Sedlák, který se na analýze "silnice smrti" podílel.