Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pandemie zahnala lidi na internet, jejich chování sleduje aplikace z Brna

  6:22
Proč zákazník nedokončil nákup, co ho zajímá a kde se objevila chyba. I to umí nadnárodním firmám zjistit služba Smartlook podnikatele Petra Janošíka. Návštěvníky webů natáčí. „Může to znít jako špiclování, ale je to jen jiná forma dat,“ ujišťuje Janošík.

Petr Janošík začínal tvorbou eshopů. Dnes má fungující softwarové firmy, které využívají firemní giganti po celém světě. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Smartlook je analytický nástroj, jenž zvládá monitorovat chování stovek milionů webových uživatelů měsíčně. Stejný název zároveň nese světově úspěšná brněnská firma generující obrat v milionech dolarů. 

Před čtyřmi lety startup založil Petr Janošík, výkonný ředitel společnosti, které za přesná data platí giganti jako Alza.cz, O2, Home Credit, Miele či Wüstenrot.

Podnikat jste začal už na vysoké škole s tvorbou webů a e-shopů na míru. Proč jste změnil cestu?
Vnímám to jako skvělý start, všechno jsem si mohl osahat a vyzkoušet, co a jak funguje. Myslím si, že to mám v povaze – nikdy jsem nebyl zaměstnaný ve firmě, ale o technologie se zajímám už odmalička. Každý z nás se vyvíjí, časem mě lákalo si zkusit něco většího, a tak jsem záhy po dokončení vysoké založil Smartsupp. Jde o řešení pro komunikaci se zákazníky v elektronických obchodech, díky němuž každá firma může mít jednoduše live chat, e-mailovou schránku a Messenger na jednom místě. Ještě pod touto hlavičkou začal v roce 2016 stoupat produkt Smartlook. Časem však přerostl původní Smartsupp a od letošního podzimu je z něho samostatná a úspěšná firma také v globálním měřítku.

Cílíte na analýzu chování uživatelů webů a mobilních aplikací po celém světě. Jednáme na internetu v době pandemie jinak?
Zprostředkováváme data o návštěvnících na webech našich zákazníků, následná analýza a vyhodnocení je čistě na nich, každý může sledovat něco jiného. Obecně ale lze říct, že s koronavirem se rapidně zvedla návštěvnost webů, a to ve všech segmentech.

Co ještě způsobuje výkyvy našeho chování na internetu?
Často se jedná třeba o počasí nebo dny v týdnu. Jestliže je volno a hezky, tak převážná většina lidí jde ven a chce dělat věci v offline světě. Je důležité rozlišovat, jestli se web orientuje na obchod mezi dvěma společnostmi, nebo přímý prodej koncovým zákazníkům – návštěvnost je odlišná. Pracovní doba přeje těm prvním, zato víkendy, svátky nebo volné polední pauzy soukromým stránkám.

Smartlook umožňuje natáčet monitory návštěvníků webu do videozáznamu. Nezavání to „špiclováním“?
Pro nezkušeného člověka to tak znít může, ale samozřejmě to tak není. Jedná se jen o jinou formu zobrazení dat, které už nabízí třeba nástroj Google Analytics. Ten vám dává tabulky a grafy, my k tomu navíc připojujeme i záznam pohybu. Nahrává se jen daný web či mobilní aplikace, ne obličej ani zvuk. Můžete si to představit jako vyobrazení míst, na něž jste na stránce klikli či se pohybovali myší. Všechna data jsou anonymizovaná a nahrávky si může prohlížet jen majitel webu. My nevíme, o koho jde. Náš produkt slouží k nalezení chyb, ne ke sledování tisíců nahrávek lidí. 

V číslech

82 milionů korun mají obrat softwarové firmy Petra Janošíka.

300 tisíc uživatelů už si vyzkoušelo službu Smartlook.

Co díky tomu prodejce o svých zákaznících zjistí?
Velmi záleží, o jaký web nebo aplikaci se jedná, každý může analyzovat chování svých zákazníků z jiného důvodu. Ale obecně se jedná například o otázky, proč někteří lidé třeba nedokončí nákup nebo registraci na webových stránkách. Díky tomu jejich majitelé odladí spoustu chyb, které nejsou schopní dnes odhalit kvůli velké variabilitě technologií – množství operačních systémů, prohlížečů a zařízení, aktualizace webů a aplikací. Smartlook vám ale dokáže najít jen ty zákazníky, kteří měli problém. K tomu ukáže, jestli se jedná o záležitost pouze určitých zařízení nebo systémů, zákazníků z některých zemí a podobně. Můžete díky tomu velice rychle vyspravit a zpříjemnit digitální zkušenost pro všechny vaše zákazníky.

Smartlook se dá pořídit i v bezplatné verzi. Je právě tohle vaše největší konkurenční výhoda?
Jako služba zdarma nástroj začínal v roce 2016. Dnes má bezplatná varianta omezený počet funkcí, takže je vhodná jen pro „malé“ zájemce. Mnohem oblíbenější jsou další dva placené balíčky, které využívají střední a velké firmy a aktuálně tvoří většinu našich zákazníků. Naší hlavní výhodou je, že kombinujeme nahrávky spolu s grafy a daty o chování uživatelů, a to napříč celým webem i mobilní aplikací. Konkurence buď ukazuje jen grafy a tabulky, anebo pouze samotné nahrávky bez jejich pořádné filtrace. Bez možnosti si rychle vyfiltrovat nahrávky není tato analytika komfortně použitelná, protože zabere zbytečně velké množství času. U nás není problém mít tisíce nahrávek, protože díky jednoduché filtraci vám automaticky zobrazíme konkrétní situace a problémy pro efektivnější analýzu a řešení.

Na jakých trzích se Smartlookem působíte a odkud pochází hlavní část zákazníků? A můžete říct, kolik jich je celkem?
Smartlook je globální firma, která uspěla takřka všude po světě. Pokud mám jmenovat hlavní oblasti, tak je to USA se skoro 30 procenty z našich celkových příjmů, Evropská unie pak 42 procent, v tom je Česká republika s 11 procenty. Následuje Austrálie, Brazílie a některé země z Asie, jako jsou Spojené arabské emiráty nebo Indie. Celkově si naši službu vyzkoušelo přes 300 tisíc subjektů, aktuálně placenou verzi využívá zhruba 2 300 firem.

Pořád platí, že nepotřebujete a ani nechcete obchodníky?
Dříve jsme je opravdu nepotřebovali, naší klíčovou klientelou byli především malí podnikatelé. Vše si zařídili sami pár kliky a nic víc jsme s nimi nemuseli řešit. Dnes ale získáváme převážně velké společnosti, které jsou zvyklé na určitý komfort a obchodníky využijí. Z firem typu Alza či Miele naši aplikaci používají celé týmy, proto je potřeba se o ně dostatečně starat, produkt jim vysvětlit detailněji a pomoci například také s nastavením.

Kam se může startup vyvíjet?
Věřím, že jsme stále na začátku. Aktuálně řešíme investici ve výši nižších jednotek milionů eur, které nás posunou dál, a Smartlook tak bude pokračovat v raketovém růstu jako doteď.

Mohl byste nastínit, o jakou investici půjde?
Ještě jsme v procesu jednání, takže nemůžu být moc konkrétní. Pokud ale půjde vše dobře, tak by se nám mohla podařit investice od zahraničního investičního fondu, kterou využijeme primárně na expanzi do USA a úpravu produktu pro větší firmy. Právě americký trh nám již teď přináší téměř třetinu příjmů, proto se na něj chceme více zaměřit a využít potenciálu, který v něm vidíme.

  • Nejčtenější

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plánovaný podzemní tunel na D43 v Brně má být zkrácený, starostové protestují

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Mráz spálil révu netypicky. Škody ve vinicích přesahují dvě miliardy

26. dubna 2024  13:13,  aktualizováno  13:42

Že to vinaři a vinohradníci nemají jednoduché, znělo i na tiskové konferenci k aktuální situaci a...

Jasany kosí houba. A blíží se brouk rychlejší než ruská armáda, varují odborníci

26. dubna 2024  6:08

Jedna z pěších tras u vranovského zámku na Znojemsku, takzvaný Felicitin okruh, je až do odvolání...

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...