Jízdné placené přes mobil ale bude dražší než obyčejné. Zatímco papírová hodinová jízdenka stojí v Brně pětadvacet korun, nejlevnější SMS jízdenka na 75 minut přijde na 29 korun. Za celodenní SMS jízdenku pak zaplatí 99 korun, zatímco klasická stojí o devět korun méně. K tomu je potřeba připočíst cenu SMS zprávy podle tarifu operátora.
Například v Praze přitom SMS jízdenka stojí stejně jako ta běžná, částka je vyšší jen o poplatek od telefonního operátora. V Plzni díky srovnatelným cenám dokonce zrušili prodejní automaty na jízdenky. Cestující je totiž využívali stále méně a jejich údržba se nevyplatila.
29 korun za pípnutíBrno Běžné jízdné - zóny 100 a 101 Praha Běžné jízdné i SMS jízdenka Plzeň Ostrava |
V Brně má však SMS jízdenka nahradit spíše doplňkový prodej u řidiče. "Počítá se i s tím, že později tento způsob zcela zrušíme. Spoje se totiž kvůli prodeji u řidiče vždy přinejmenším na chvíli zdrží," uvedla mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová.
Novou službu chce Brno spustit letos v červenci nebo v srpnu. "Ještě do začátku školního roku se tak stihnou vyladit případné chyby," tvrdí Škrancová. Turisté, kteří by mohli mít o SMS jízdenku zájem, si tak přinejmenším část letní sezony budou muset vystačit s běžnými jízdenkami.
"Pokud by se navíc neúspěšní účastníci tendru odvolávali, může to spuštění celého systému zpozdit," připustil náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), který je odpovědný za dopravu.
Jízdenky budou platit jen v zónách 100 a 101
Kromě cen a předpokládaného spuštění systému má Dopravní podnik jasno i v tom, kde bude možné SMS jízdenky použít: na linkách 1 až 99 v pásmech 100 a 101. Bez nich se naopak budou muset obejít cestující ve vlacích a v dalších spojích integrovaného dopravního systému.
"Jen na našich linkách budou totiž revizoři vybaveni speciálním zařízením, díky kterému mohou SMS jízdenky kontrolovat," vysvětlila Škrancová.
Ostatní parametry nového systému vyplynou až z výběrového řízení, jehož podmínky se právě dolaďují a nikdo je zatím nechce příliš komentovat. "Chceme se ale zcela jistě vyhnout tomu, aby měla firma z provozu systému takový zisk, jak je to nastaveno například v Praze. Výše provize je proto jedním z kritérií, které budeme posuzovat," nastínil Kotzian.
S přísnými pravidly výběrového řízení počítají i brněnské firmy Agmo CZ a Axima, které tento týden jako první ohlásily, že se do chystaného tendru společně přihlásí.
"Nechceme, aby se po spuštění systému neustále spekulovalo o tom, kdo a jak na provozu systému vydělává. Nebudeme se proto bránit zveřejnění všech podmínek provozování služby a nebudeme trvat ani na uzavření smlouvy na mnoho let dopředu," uvedl jednatel firmy Axima Karel Sasín.
Právě na podivně výhodné smlouvě vydělává v Praze firma Crowsnest, která tam provozuje systém se ziskem přes 25 procent z každé jízdenky. Podle nedávného zjištění MF DNES má přitom službu zajišťovat až do roku 2028.