Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

SMS jízdenky v Brně budou. Od firmy, která figurovala ve zrušeném tendru

  • 10
Brno bude mít SMS jízdenky. Dopravní podnik oznámil vítěze tendru, který na jejich zavedení vypsal. Platit za cestu tramvají nacvakáním pár znaků do mobilu Brňané budou nejpozději s koncem listopadu.

Dlouhý příběh začal už v únoru 2012. První vypsané výběrové řízení na SMS jízdenky zablokoval antimonopolní úřad. Objevilo se totiž podezření, že podmínky jsou ušité na míru jedinému účastníkovi - firmě Erika. Nakonec dopravní podnik letos v dubnu raději po průtazích tendr zrušil.

Stejně dopadlo i v pořadí druhé výběrové řízení. V něm zase nezůstalo dost účastníků, kteří by splnili podmínky. Vítěze tak má klání o brněnské SMS jízdenky až nyní - po roce a půl.

Ceny SMS jízdenek

* V prodeji budou pouze dva typy platné v zónách 100 a 101.

Jednodenní bude stát 99 korun. Kratší varianta na 75 minut vyjde na 29 korun. To je o čtyři koruny více než současná papírová jízdenka na hodinu.

* Dopravní podnik to označuje za prvotní nabídku. Bude podle něj sloužit jako doplněk tištěných jízdenek. Zároveň ale nevylučuje, že do několika měsíců na základě požadavků cestujících nabídku rozšíří.

"Je jím firma Direct Pay," oznámil brněnský dopravní podnik. Dle zjištění MF DNES to ale není tak jednoduché.

Subdodovatelem úplně celé zakázky pro Direct Pay se totiž potichu stala firma Erika. Stejná Erika, která stála na začátku příběhu brněnských SMS jízdenek. A také firma spjatá s nevýhodnými smlouvami s pražským dopravním podnikem, uzavřenými tehdejším ředitelem Martinem Dvořákem.

To, že skutečný dodavatel služby se jmenuje jinak než vítěz tendru, ale brněnskému dopravnímu podniku nijak nevadí.

"Direct Pay nabídla nejlepší finanční podmínky ze všech tří uchazečů - z ceny každé prodané jízdenky bude poskytovateli služby náležet 14,7 procenta. V ostatních městech se přitom tato provize pohybuje od 15 do 25 procent. Vzhledem k tomu pro nás subdodavatelství Eriky nehraje roli. Zákon takový postup umožňuje," uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Nejvyšší, 25% provize, vůči níž se brněnský dopravní podnik vymezuje, přitom už jednou připadla právě Erice.

V roce 2008 firma v Praze uzavřela smlouvu na deset let tak, že může její platnost prodloužit o dalších deset let, i kdyby s tím dopravní podnik nesouhlasil. A z jízdenek si brala celou čtvrtinu. Revidovat nevýhodné smlouvy se v Praze podařilo teprve nedávno.

Erika nechce vysvětlit, proč zůstala v pozadí

"Brněnská cena se dá konečně označit za férovou. Nicméně zásadní je, že i v Brně se podařilo Erice zakázku ukořistit. V osmi z devíti měst, kde dnes SMS jízdenky fungují, službu zajišťuje ona nebo s ní propojené firmy včetně Direct Pay. A mnohdy zakázku dostaly bez výběrového řízení nebo byl tendr podezřelý," okomentoval to Jiří Fiala z občanského sdružení Naši politici, které trh s SMS jízdenkami dlouhodobě sleduje.

Proč se Erika účastnila jen prvních dvou tendrů a v dalším už figuruje jen jako subdodavatel, šéfka představenstva Eriky Jana Jež komentovat nechtěla, stejně tak ani drastický rozdíl mezi pražskou a brněnskou cenou. Odkázala pouze na firmu Direct Pay.

"Spolupráce se společností Erika se nám osvědčila na více projektech. Jak se nám podařilo dosáhnout tak nízké ceny, je důvěrná informace," konstatoval jednatel Direct Pay Petr Plachý.

Dopravní podnik počítá, že měsíčně v Brně pomocí mobilů prodá na osmdesát tisíc jízdenek. Z nich si podle smlouvy na dva roky může Direct Pay uloupnout celkem nejvíce 8,5 milionu korun.

"Vyměnit po dvou letech dodavatele je ale extrémně obtížné. Původnímu provozovateli totiž zůstává číslo, na které lidé SMS posílají. Musela by to doprovázet silná reklamní kampaň. Proto je o podobné zakázky takový zájem," dodal Karel Sasín z konkurenční firmy Axima.