Sníh, tání a pak mráz, to je past na asfaltový povrch řady silnic na jižní Moravě. Ilustrační foto

Sníh, tání a pak mráz, to je past na asfaltový povrch řady silnic na jižní Moravě. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Sníh, tání a mráz, to je „ďas“, který ničí silnice na jižní Moravě

  • 5
Jihomoravské silnice čelí stejně jako ty ostatní v zemi podobnému náporu. Jakmile na nich roztaje sníh, voda znovu zmrzne a trhá asfaltový povrch. Silničáři teď díry podle možností provizorně lepí, ale jízda je v takových místech přesto nebezpečná. Místa by měla být označena výstražnou značkou.

Ještě před pár dny vyžadovala jízda Velkou Michalskou ulicí ve Znojmě kus odvahy. Silnice z dlažebních kostek se pod koly aut vlnila a řidič měl pocit, že se auto musí propadnout do podzemí. Město muselo silnici nechat v noci provizorně opravit.

místa, kterým je lépe se vyhnout

Blanensko
silnice I/43 Černá Hora - Závist
Břeclavsko
silnice I/52 Mikulov - Pohořelice
silnice I/53 Pohořelice - Branišovice
Hodonínsko
silnice I/54 Kyjov - Vlkoš
silnice I/55 úsek u Rohatce
Vyškovsko
silnice II/430 průtah Vyškovem
silnice II/379 Drnovice - Podomí
Znojemsko
silnice I/53 za Lechovicemi

Uvolněnou dlažbu nahradily silniční panely. "Příčinou havarijního stavu byly zřejmě velké výkyvy teplot v posledních dnech," uvedla mluvčí radnice Denisa Šipošová.

Znojemská ulice není jediným místem, kde se kvůli počasí rozpadá vozovka. Podobných míst v kraji přibývá. "Největší výtluky jsou u Závisti, tam je to asi nejhorší. Dnes to tam začínáme opravovat. Podobné je to i u Letovic," přiblížil 14. prosince vedoucí blanenské správy a údržby silnic Miloš Bažant.

Na Břeclavsku zase řidiči musí dávat pozor mezi Mikulovem a Pohořelicemi. "A rovněž i na třiapadesátce mezi Pohořelicemi a Branišovicemi," nastínil šéf břeclavské správy a údržby silnic Ladislav Hádlík.

Hlavní tah do Brna se propadá

Stav silnice I/53 dělá starosti i znojemským silničářům. Jde totiž o hlavní tah ze Znojma na Brno. "V určitých úsecích se začíná rozpadat," komentoval šéf znojemské správy silnic Zdeněk Komůrka.

Silničáři mohou v zimě díry jen provizorně zalít studenou směsí. Slibují ale, že důkladné jarní záplatování začnou hned, jak mrazy povolí a díry ve vozovkách vyschnou.

Řidiči, kteří si na rozbité vozovce rozbijí auto, mohou získat náhradu. Podle expertů ovšem jen v případě, že správce silnice zapomněl před výmol či celý rozbitý úsek umístit výstražnou značku.

"Nárok na zaplacení škody vzniká vždy, když kritický úsek není řádně označen. Proto je velmi důležité místo nehody vyfotografovat či přizvat policii, která to udělá," uvedl právník Otakar Pazdziora.