Na některá díla z přehlídky Sochy v ulicích mohli lidé v Brně narazit už v...

Na některá díla z přehlídky Sochy v ulicích mohli lidé v Brně narazit už v předchozích dnech. Například před Domem umění je hora zašlého sněhu od Krištofa Kintery. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tající sníh i živý umělec tlačící balvan. Ulice Brna plní zvláštní sochy

  • 12
Pozorný chodec si už mohl v centru Brna všimnout nových soch a autorských instalací, které se nyní objevují v parcích, na náměstích nebo na fasádách domů. Často přitom mají dost překvapivou podobu.

Přehlídka Sochy v ulicích – Brno Art Open jimi už pošesté oživuje výtvarné umění ve veřejném prostoru. V úterý má vernisáž, všechna díla v kompletní podobě ale lidé najdou v ulicích až od středy.

Před Domem umění už například vyrostla hora vypadající jako zašlý tající sníh. Znázorňuje vizuální past. Legendu o malbě mexického malíře Diega Rivery, kterou měl někdejší manžel Fridy Kahlo vytvořit při své návštěvě Brna v roce 1955, oživují umělci na fasádě domu v Údolní ulici.

Při procházení městem mohou lidé narazit také na člověka valícího před sebou balvan. Na konci dne nechá kámen stát na místě a znovu se k němu vrátí ráno, aby ve své absurdní misi pokračoval.

„V informační brožuře bude uvedené telefonní číslo. Když na něj zájemci zašlou esemesku, přijdou jim GPS souřadnice, kde se performer s kamenem právě nachází,“ prozradila Petra Fujdlová, mluvčí Domu umění, který přehlídku pořádá. Performance Oldřicha Moryse má vyvolat otázku smyslu lidského konání.

Iluze času, čtenář čtený knihou

Hodiny, které neukazují kontinuální čas, umístí na Malinovského náměstí nizozemský umělec Helmut Smits. Dobrovolníci budou vyzývat kolemjdoucí, aby čas na hodinách srovnali se svým. Jakmile však jejich aktivita ustrne, nastane bezčasí. Projekt má ukázat, že čas je iluze.

V parku za Domem umění se objeví obří kniha Tomáše Hlaviny. Na jejích stránkách není text, ale jen naznačené řádky, se kterými lze manipulovat. Čtenář tedy naplňuje obsah a je také tím, kdo je sám knihou čten.

Vstupní portály krytu civilní obrany pod Petrovem si zase pro své dílo vybral Christof Zwiener. Umístí sem instalaci složenou ze zvukové stopy a ventilátorů, jejichž cyklus aktivity odkazuje na pravidelný rytmus dýchání. S každým nádechem a výdechem se chodby krytu proměňují v dýchací trakt a Petrov v živý organismus.

„Lidé mají díky přehlídce možnost vidět práce současných českých i zahraničních autorů přímo na ulici a třeba se s nimi setkat i náhodou,“ vysvětlila Fujdlová. Všech třináct instalací projdou zájemci spolu s kurátory během komentovaných prohlídek. První se koná 14. června a začíná u Domu umění.