Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železnice hazardovala s životy cestujících, upozornil u soudu strojvedoucí

  16:48aktualizováno  16:48
Nescházelo mnoho a neděle 5. června 2011 se mohla zapsat černým písmem do železniční historie. U Topolan na Vyškovsku tehdy vykolejilo třináct nákladních vagonů. Jen krátce před nimi projel kritickým místem rychlík, který vezl cestující z Brna do Šumperku. Jeho strojvůdce svědčil u soudu.

Pětice mužů ve středu stanula před okresním soudem ve Vyškově, který zkoumá jejich míru viny na vykolejení vagónů u Topolan v červnu 2011. | foto: Hynek Zdeněk, 5plus2.cz

Jak ve středu u Okresního soudu ve Vyškově z výpovědí vyplynulo, strojvůdce o problémech na trati neměl ani tušení, kritickým místem projel plnou rychlostí.

Vykolejení vlaku u Topolan

Nehoda se stala v neděli 5. června 2011. Nákladní vlak s vagony na uhlí mířil do Bohumína, z pětadvaceti jich vykolejilo třináct. Při nehodě nikdo nebyl zraněn.

NEHODA Vykolejený vlak zablokoval trať u Vyškova

PŘÍČINA Koleje byly šrouby špatně uchycené

DŮSLEDKY Nehoda stála pracovní místo dva lidi

RYCHLOST Vlaky musí zpomalit, 170 km/h je moc

NEBEZPEČÍ Na trati se dál jezdí po starých kolejích

„Jel jsem rychlostí přibližně devadesát kilometrů v hodině, když jsem v táhlé zatáčce přibližně sto metrů před sebou uviděl výrazné vybočení kolejí směrem doleva. Nemohl jsem už nic dělat, tak jsem se jen pevně chytil madla a čekal, jestli to vlak zvládne, nebo projedu rovnou do pole,“ popsal situaci strojvůdce rychlíku Lubomír Zwierz.

Dlouhá vlaková souprava kritický úsek tehdy naštěstí zvládla.

Strojvůdce vzápětí volal výpravčí do Ivanovic na Hané, aby ji na problém upozornil.

„Volal jsem jí, aby na místo okamžitě zavolali traťmistry. Šokovalo mne, když jsem se od ní vzápětí dozvěděl, že vlaky mají ve stejném místě problémy už od pátku a oni nás tam nechali jezdit plnou rychlostí. Domnívám se, že kdybych nevezl těžkou soupravu, ale lehký motorák, nebo nákladní vlak s prázdnými nákladními vagony, tak bychom vykolejili,“ doplnil Zwierz.

Záhada ztracených vagonů

Podle výpovědi svědků výpravčí ihned po projetí rychlíku volala traťmistrovi, aby koleje prohlédl. Ten sice okamžitě vyjel, ale bohužel už bylo pozdě. Než na místo stačil dojet, vykolejil nákladní vlak s prázdnými vagony. Ani jeho strojvedoucího přitom nikdo nevaroval.

„Nikdo mi nehlásil žádné problematické místo na trati. Zvlnění na kolejích bylo navíc v zatáčce, takže jsem ho uviděl až na poslední chvíli. Nešlo s tím už nic dělat. Lokomotiva se zhoupla nejprve doprava a pak doleva, prvních pár vagonů místem projelo, ale ty další se utrhly a vykolejily,“ popsal soudci Karlu Menšíkovi strojvedoucí Jiří Rybka.

Archivní fotogalerie

Ve vykolejeném vlaku bylo podle vozmistra Karla Habrovance zapojeno celkem 25 vagonů.

„Všechny jsem prohlédl a dokonce jsme udělali i zkoušku brzd, která se vždy neprovádí. Nikde jsem neshledal žádnou závadu. Dal jsem proto povolení, aby se souprava vydala na trať,“ řekl Habrovanec.

Stejný muž byl později i u havarovaného vlaku, aby zjistil rozsah poškození.

„Dělali jsme soupis stavu jednotlivých vozů a našli jsme 23 vagonů, dva scházely. Podle mne tam musely být nějak zalisované, jinak si to neumím vysvětlit,“ přiznal vozmistr.

Toto tvrzení se ovšem nepozdávalo obhájkyním pětice obviněných mužů, kteří zodpovídali za stav tratě a upevnění kolejí. Podle nich totiž snímky z nehody neukázaly nijak zvlášť slisované vagony.

Pracovník zjistil jen vyražený svár

Železnice o problémech na trati věděla už od pátku 3. června, kdy ji na neklidnou jízdu u Topolan upozornil první strojvedoucí. Výpravčí následně jeho kolegy varovali a ti pak kritickým místem projížděli raději výrazně sníženou rychlostí.

Na místo přijel pracovník Správy železniční dopravní cesty Arnošt Matoušek, který úsek vizuálně prohlédl a zjistil jen vyražený svár, který neměl být nijak problematický.

V neděli, kdy situace gradovala, už výpravčí strojvedoucí neupozorňovali a ti tak neměli ani tušení o problematickém místě.

Líčení bude pokračovat v listopadu výpověďmi dalších svědků. Obhájkyně obviněných navíc požadují, aby vznikla znalecká zpráva, která důkladně zhodnotí stav podvozků na havarovaných nákladních vagonech.

Považujete cestování po jihomoravských kolejích za bezpečné?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. října 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 274
Ano 245
Autor:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...



Nejsme vymírající národ, přibývá však rizikových rodiček, říká porodník

Přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky Fakultní nemocnice Brno Pavel...

V největší české porodnici v brněnské fakultní nemocnici přijde na svět šest tisíc dětí ročně. Čím dál víc z nich jsou...

Řekové v Brně zanechali výraznou stopu, i když zemi zaslíbenou nenašli

Režisér filmu Můj strýček Archimedes George Agathonikiadis s představitelem...

Česká televize v neděli uvedla film Můj strýček Archimedes s Ondřejem Vetchým a Miroslavem Donutilem v hlavních rolích....

VIDEO: Po zkolabované D1 jeli hasiči krokem, řidiči stále neumí uhnout

Hasiči se na dálnici proplétají skrz zácpu

Místo toho, aby k havarovaným vozům uháněli záchrannou uličkou, museli se hasiči v úterý při kalamitě na D1 složitě...

Další z rubriky

VIDEO: Strážníci obstarali doprovod huse, která se kolíbala silnicí

Strážníci pomáhali huse na silnici

Kvůli huse, která si vykračovala po silnici mezi auty, vyjížděli ve čtvrtek odpoledne strážníci do brněnské části...

Kněz pomáhá v Africe: Přivádím lidi do příbytků, které připravil Bůh

Brněnský kněz Jan Kotík jezdí do tanzanské vesnice Mpanga pomáhat už šest let....

Vystudoval stavařinu na Vysokém učení technickém v Brně. A právě tento obor nakonec přivedl Jana Kotíka ke kněžské...

Nikoho nezajímá politika, ale technologie, těší vesmírného konstruktéra

Pavel Sobotka jako vyučený soustružník pracoval ve výrobě elektronových...

Stejně jako třeba Tomáš Baťa se vypracoval Pavel Sobotka z řadového zaměstnance na silného hráče průmyslu, konkrétně...

Najdete na iDNES.cz