Silnice R52 na Vídeň (na snímku vizualizace její části přes Novomlýnské nádrže) má podle Nejvyššího správního soudu smysl pouze v případě, že povede přes Mikulov.

Silnice R52 na Vídeň (na snímku vizualizace její části přes Novomlýnské nádrže) má podle Nejvyššího správního soudu smysl pouze v případě, že povede přes Mikulov. | foto: Projektový tým R52

Zrušení územního plánu vymazalo z map dálnici i železniční koridor

  • 51
Jihomoravský kraj se příliš nezabývá tím, jak žijí jeho obyvatelé, prohlásil ve čtvrtek Nejvyšší správní soud a shodil jeho územní plán ze stolu. Tento dokument přitom zasahuje do života všech Jihomoravanů. Kromě páteřních silnic může ovlivnit také umístění nákupních center či bytů.

Čtrvtek potěšil například obyvatele Ostopovic či Troubska, protože se tam jen tak nepostaví další čtyřproudovka. Naopak v Lipůvce na novou R43 marně čekají. MF DNES vybrala šest příkladů, jak ovlivní rozhodnutí soudu život obyvatel.

V Lipůvce čekají na R43
Rozhodnutí soudu "skartovalo" územní plán jako celek. Konkrétně u trasování R43 mezi Kuřimí a Černou Horou ale soudkyně naznala, že kraj vybral špatnou variantu.

"Jako nejvýhodnější se jevila varianta Malhostovická, krajský úřad ale kvůli doporučení zastupitelstva zvolil variantu Německou. To je v rozporu se stavebním zákonem," prohlásila soudkyně Marie Žišková (o rozhodnutí soudu čtěte více zde).

Znamená to mimo jiné, že až se rozjede příprava plánu znova, trasování R43 se musí přehodnotit, což vezme další čas. To vadí lidem z Lipůvky. "Dusí nás auta už řadu let. Je tu nebezpečné přecházení, a ve špičce se zhoršuje i vzduch," stěžuje si Jaroslav Antonín.

Silnice na Vídeň přes Mikulov
Padá také projekt silnice R52, která má spojit Brno s Vídní. Pro obce, které proti ní u soudu bojovaly, je to ale jen krátkodobé vítězství. Správní soudci totiž jasně řekli, že jedině přes Mikulov má spojení s Vídní smysl.

"Jsme spokojení, že silnice teď nebude," uvedl starosta Želešic Jiří Kvasnička. Jeho vesnice se měla dotknout Jihozápadní trasa, která má spojit D1 s R52.

Obce nemohou plánovat
Zásady územního rozvoje kraje mají obcím jasně stanovit, co musejí zanést do svých územních plánů. Teď se v řadě z nich musí čekat, až kraj za zhruba tři roky dokončí plán nový.

"Pokud není schválená platná nadřazená dokumentace, nemůžeme vydat ani nový územní plán Brna. Ale stále ho aktualizujeme, aby byl schopný reagovat na rozvoj města. Nicméně je jasné, že se i vydání plánu města opozdí," reagoval primátor Brna Roman Onderka (ČSSD).

Břeclav v rozpacích
Břeclavi přináší rozhodnutí soudu výhody i nevýhody. Soudkyně prohlásila, že budoucí spojení s Vídní má vést přes Mikulov. Spojení pomocí R55, které počítalo s obchvatem Břeclavi, je podle soudu horší varianta.

"Mrzí nás to, protože Břeclav si obchvat zaslouží," komentoval starosta Oldřich Ryšavý (ČSSD). Na druhou stranu je jasné, že v budoucnu tisíce aut pojedou kolem Mikulova, ne okolo Břeclavi. 

Z map možná zmizely i železnice
V ohrožení může být také modernizace železničního koridoru mezi Brnem a Přerovem.

"K výsledkům jsme zatím nezaujali stanovisko. Je ale možné, že to bude mít na tuto stavbu dopad," prohlásil Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty. Právě za stavbu klíčového koridoru Brno nyní lobbuje v Bruselu (více zde).

Nákupní centra i domky
Zásady územního rozvoje ovlivňují každodenní život, chování a plány podnikatelů i firem. Tam, kde se připravují velké silniční tahy, soupeří o okolní pozemky pro svá obchodní centra nebo zábavní parky.

V místě, kde se plánuje dopravní tepna, rychle stoupají ceny pozemků. Naopak majitelé bytů nebo developeři, kteří prodávají své domy u rušných silnic, musejí kvůli nekvalitnímu životnímu prostředí zpravidla slevit z ceny.

,