Jihomoravský hejtman Michal Hašek je zastánce

Jihomoravský hejtman Michal Hašek je zastánce | foto: Martin Bořil, iDNES.cz

„Spanilé“ jízdy do Číny a na Sibiř dají lidem z jihu Moravy práci, tvrdí hejtman

  • 19
Čínský Peking, sibiřský Chanty-Mansijsk, nebo třeba ruský Jekatěrinburg. Tam všude příští rok zavítají jihomoravští politici. Kritici to označují jako turistiku za peníze daňových poplatníků. Hejtman Hašek se však brání: Z cest vozíme kontakty a zakázky firmám.

Při podnikatelských misích zástupci jižní Moravy a vybrané místní firmy zamíří do exotických zemí navazovat spolupráci.

Kolik lidí se těchto cest zúčastní, jak dlouho tam budou, ani kdy se pojede, zatím není rozhodnuto. Politici už ovšem mají jasno, že každá výprava bude stát maximálně 200 tisíc korun.

Zahraniční podle Haška podpoří růst v kraji

Jihomoravský kraj nyní spolupracuje se šestnácti zahraničními regiony. Expandující Čína mezi nimi dosud chyběla, což se má změnit.

"Podobně jako Česká republika má zahraniční politiku, i kraje postupně budují zahraniční partnerství. Letos nás oslovily čínské provincie Chongquing a Guangdong," uvedl hejtman Michal Hašek (ČSSD).

Podle něho peníze vynaložené na spolupráci nebudou špatně utracené, ale naopak dobře investované. "Podnikatelské mise slouží k navázání přímých kontaktů mezi firmami. Podnikům v kraji to může přinést nové zakázky, lidem práci," tvrdí Hašek s tím, že mise jsou jedna z mála možností, jak může veřejná správa podpořit ekonomický růst v kraji.

Podle opozice jsou cesty do Číny pro kraj zbytečné

Předseda jihomoravské ODS Jiří KadrnkaProti spolupráci s čínskými provinciemi je opoziční zastupitel a krajský šéf ODS Jiří Kadrnka. "Chápu, že kraj navazuje kontakty s bohatými ruskými regiony. Tam to může mít reálný dopad. Ale spojení s Čínou se mi zdá na krajské úrovni zbytečné," říká Kadrnka.

O poznání ostřejší je Petr Firbas z občanského sdružení, které kritizovalo například trasu silnice R43 přes Bystrc. Podle něho i Sněmovna v době krize krátí výdaje na cesty poslanců, ne tak vedení Jihomoravského kraje.

"Je pozoruhodné, jak se nám rozrůstá turistika organizovaná krajem. Co nám asi cesta do Číny přinese?" kritizuje Firbas.

Podle politiků spolupráce se zahraničními regiony přinesla kromě nových zakázek pro jihomoravské firmy i zřízení letecké linky do chorvatského Zadaru, inspiraci pro zavedení rodinných pasů či výuku češtiny na ruských univerzitách.

Jen do Ruska odcestovali politici s podnikateli v letech 2008 až 2010 třikrát. Mise do Chanty-Mansijské oblasti stála 600 tisíc, do Nižnonovgorodské a Leningradské oblasti 700 tisíc.

Záštita kraje uspíší jednání

Politici a podnikatelé v zahraničí hledají místní společnosti, které by mohly mít o spolupráci zájem.

"Zástupci krajů celou věc zaštiťují. Podnikatelé říkají, že to zrychlí jednání i o půl roku," sdělil předseda krajského finančního výboru Zdeněk Dufek (ČSSD), který byl členem mise do Leningradské oblasti.

Například Antonín Kyncl, ředitel společnosti Mitek Industries, která se k výpravě připojila dvakrát, si výsledek pochvaluje.

"V Rusku fungujeme už deset let. Každá z návštěv měla přínos, někdy větší, někdy menší," soudí ředitel firmy, která vyrábí nosné konstrukce střech a dřevostavby.

Jako jedno z plusů politici také zdůrazňují, že díky spolupráci s ruskými regiony teď bude víc Rusů mluvit česky. Brněnské univerzity totiž se svými protějšky zorganizovaly několik výměnných pobytů učitelů i studentů.

Do Číny chtějí i ostatní

Mezi ostatními kraji se jižní Morava v čilé zahraniční spolupráci výrazně nevymyká. A to ani touhou utužovat vzájemné vazby s Čínou. V této zemi se loni vystřídalo hned několik krajských delegací, například Plzeňského, Libereckého, Ústeckého a naposledy Zlínského kraje.

Z Karlových Varů tam byli dokonce třikrát. V lednu na setkání s partnerským městem, v dubnu na konferenci a pak ještě v Šanghaji na světové výstavě Expo.