Masarykova univerzita rozvěsila v sedmnácti pavilonech bohunického kampusu

Masarykova univerzita rozvěsila v sedmnácti pavilonech bohunického kampusu cedule, které upozorňují na to, že voda z kohoutků není vhodná k pití. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Špatnou vodu v brněnském kampusu stačí „odpustit“, hájí se dodavatel

  • 8
V bohunickém kampusu teče od loňského podzimu závadná voda. Masarykova univerzita žádá stavbaře, kteří komplex za pět miliard vybudovali, o nápravu. Zatímco jedna z firem už montuje v areálu dezinfekční zařízení, druhý dodavatel OHL ŽS tvrdí, že za nekvalitní vodu může letní provoz a vodu stačí odpouštět.

Voda, která nevyhovuje hygienickým předpisům, teče podle rozborů z kohoutků hned v sedmnácti pavilonech moderního komplexu. Loni na podzim nechala univerzita rozmístit cedule upozorňující na to, že voda není vhodná k pití, v devíti pavilonech. Nyní se k nim přidalo dalších osm.

Masarykova univerzita rozvěsila v sedmnácti pavilonech bohunického kampusu

"Voda někdy zapáchá, může se zdát zakalená, obsahuje větší množství nepatogenních bakterií a zinku," popsala výsledky detailních rozborů mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. Zároveň však zdůraznila, že se přesto nejedná o vodu, která by škodila zdraví.

Kromě běžného provozu problém s vodou zasahuje i do výzkumu, který na kampusu probíhá. "Pro výzkumné účely se voda z kohoutků upravuje. Vlivem zvýšeného obsahu zinku však rostou náklady na tuto úpravu," dodala mluvčí školy Fojtová. Univerzita chce proto nyní po dodavatelích náhradu.

"Problém byla nízká spotřeba vody v létě," tvrdí OHL ŽS

Firma OHL ŽS, která se podílela na výstavbě pavilonů, jež nyní voda trápí, ale tvrdí, že chyba není na její straně. "Domníváme se, že hlavní příčinou problému s vodou je její enormně nízká spotřeba v celém areálu kampusu v letních měsících," řekla mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková.

Podle ní firma navrhla blíže nespecifikované úpravy. "V nejbližších dnech budeme mít k dispozici výsledky rozboru odebraných vzorků po provedených úpravách, které by měly potvrdit náš předpoklad," dodala Pelíšková.

Tuto argumentaci však zástupci univerzity odmítají. Zejména proto, že voda se nezlepšila ani po roce užívání. "Myslíme si zkrátka, že voda by měla být kvalitní pořád," tlumočila názor univerzity Fojtová a dodala, že v zájmu školy je co nejrychlejší a trvalá náprava.

Druhý z dodavatelů poslední etapy stavby, brněnská firma Unistav, se snaží problém řešit jinak. Podle slov mluvčího Marka Navrátila se firma již déle snaží o nápravu. "Celý případ je v reklamačním řízení," potvrdil.

Podle Navrátila nejsou vadná pouze potrubí, jak se někteří zaměstnanci kampusu domnívají, ale problém je složitější. "Nyní jsme nainstalovali zařízení, které při vstupu do budovy vodu dezinfikuje. Zatím funguje ve zkušebním provozu, ale zdá se, že by to problém mohlo vyřešit," nastínil Navrátil.