Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Špatný benzin ničí desítky motorek

  • 23
Brněnské motoservisy mají plné ruce práce s čištěním motorů, které ucpalo nekvalitní palivo. Každý čtvrtý motocykl v brněnských servisech má totiž ucpaný karburátor. Za poslední dva měsíce se na ně obrátily už desítky motorkářů. Opravy jdou do tisíců.

"Ucpalo mi to celý palivový systém. Za opravu dám pět tisíc korun," uvedl brněnský motorkář, který jezdí na suzuki. Tvrdí, že tankuje výhradně v síti čerpacích stanic Shell. Ta je řazena mezi nejlepší značky na trhu. Se stížností se na dodavatele pohonných hmot zatím neobrátil.

"Teprve to budu řešit, motorku mám ještě v servisu. Předpokládám, že se s majitelem servisu domluvíme na nějakém společném postupu přes svaz pro ochranu spotřebitelů," dodal devětačtyřicetiletý motorkář.

Za vyčištění ucpaného karburátoru zaplatí i zákazníci, kteří mají nové stroje.

Ucpaný karburátor nevyreklamují 

Když řidiči zjistí, že se servis na tento druh závady nevztahuje, jsou rozčilením bez sebe. "Koupí si novou motorku na leasing a po pár měsících jim odejde půl palivové soustavy. Dovezou mi ji do servisu a já jim řeknu, že za vyčištění a výměnu dílů zaplatí dvacet tisíc korun, protože je to palivem a u mě to nevyreklamuje. Odnesu to ale já," dodal Radim Hán, spolumajitel brněnského servisu Humoto, který se specializuje na značku Suzuki.

"Dovezou mi motorku do servisu a já jim řeknu, že za vyčištění a výměnu dílů zaplatí dvacet tisíc korun," řekl majitel servisu Radim Hán

Podobná situace je v brněnských značkových servisech Kawasaki a Honda. "Teď se s tím roztrhl pytel. Na Žarošické máme dva mechaniky, měsíčně jejich rukama projde asi padesát motorek. Každá čtvrtá má ucpaný motor kvůli nekvalitnímu palivu," uvedl obchodní manažer české pobočky Kawasaki Jiří Smola a dodal, že dřív s tím problém nebyl skoro vůbec.

Palivový systém u motocyklů je choulostivější než u automobilů, takže ho nekvalitní pohonné směsi poškodí mnohem snadněji.

Ucpané karburátory na motorkách čistí také technici v jednom z brněnských servisů Hondy.

"Po loňské zimě jich zdaleka nebylo tolik jako v posledních měsících. Za rozebrání, vyčištění karburátoru a výměnu svíček klient zaplatí v průměru kolem tří tisíc korun," řekl vedoucí servisu řečkovického motosalonu Autoelegance Aleš Bláha.

Benzin čpí a ucpává karburátory

Na servis Humoto se od dubna obrátilo asi padesát motorkářů. Nález je pokaždé stejný. "Udělá to bílý olejovitý povlak v karburátorech, benzin strašně čpí, ucpe karburátory, zalepí trysky. Předtím motor přestává držet volnoběh, nejde do otáček, začne se čím dál víc zakuckávat, až dojede úplně," vysvětlil Hán s dovětkem, že za to pravděpodobně mohou biosložky v palivu.

Jeho rozbory ale servis nedělá. To má na starost Česká obchodní inspekce. Problémy motorkářů zřejmě souvisejí s častějším výskytem nekvalitních pohonných hmot v posledních dvou měsících, na což při pravidelné kontrole přišla Česká obchodní inspekce.

Oproti loňsku se kvalita paliv na sledovaných čerpacích stanicích zhoršila, počet vzorků nevyhovujících normám je teď o čtyři procenta vyšší než před rokem.

Spory se táhnou i rok

Jména hříšníků, kteří závadné palivo prodávají, však inspekce nezveřejňuje. Včasné varování spotřebitelů jí totiž zakazují platné zákony.

"Je to dáno tím, že mezi odevzdáním odebraného vzorku na rozbor a získáním výsledků uplyne nejméně čtrnáct dnů. To už ale na čerpací stanici může být úplně jiné palivo," poznamenala mluvčí České obchodní inspekce Kamila Juhaňáková s tím, že než soud rozhodne ve správním řízení o tom, že se provozovatel čerpací stanice dopustil přestupku, uplyne rok.

Česká obchodní inspekce by mohla jména pokutovaných zveřejnit až po této době, což má podle mluvčí pro spotřebitele nízkou vypovídající hodnotu.

Motoristům tedy Česká obchodní inspekce může pomoci pouze dobrou radou. Každý řidič si má podle mluvčí pamatovat, kde tankoval, a schovávat si lístky. Pokud mu pak servis vydá prohlášení, že motor vozidla byl poškozen vlivem špatného paliva, může to uplatnit při reklamaci.

Schovávejte účtenky

Servisy radí klientům, kterým začne motorka zlobit, aby dojeli domů, zkusili vyčerpat palivo, odkalit karburátory, vyměnit svíčky a znova natankovat nádrž některou z kvalitních značek paliva. Shell nebo ÖMV, říkají.

ShellV tom je ale teď trochu problém. Zástupce brněnského motoservisu, který si nepřál být jmenován, uvedl, že klienti, kteří přivezli palivem poškozené motorky na opravu, nejčastěji tankovali v síti benzinek Shell nebo Unicorn.

Fakt, že problémy s ucpaným motorem mají i motorkáři, kteří tankují výhradně u Shellu, mluvčího společnosti Shell Petra Šindlera překvapuje. Informace o tom, že by se v její síti prodávalo nekvalitní palivo, odmítá.

"Žádné stížnosti od motoristů nemáme. Naše prémiové palivo, které u nás motorkáři často tankují, naopak obsahuje součásti, které usazeniny v tryskách rozpouštějí," řekl Šindler.

Výzva mf dnes

Problém s palivem? Natankovali jste do svého motocyklu či automobilu palivo, které vám pak způsobilo technické problémy? Napište své zkušenosti redaktorce MF DNES na e-mail lenka.cizkova@mfdnes.cz