Brněnský dopravní podnik do svých vozů lepí na skla speciální fólie proti...

Brněnský dopravní podnik do svých vozů lepí na skla speciální fólie proti vandalům. Před aplikací je poškozené okno nutné přebrousit. | foto: Jiří Jindra

Vandalové už si neškrábnou, do vozů MHD v Brně se lepí speciální fólie

  • 16
Denně hledí cestující i pracovníci Dopravního podniku města Brna na poškrabaná nebo poleptaná skla vozů hromadné dopravy. Vandalové je „zkrášlují“ kyselinou, noži nebo diamantovými kameny. Teď by měli mít utrum - dopravní podnik totiž na skla lepí speciální fólie s teflonem.

Fólie je finančně výhodnější než výměna celého okna, což může vyjít až na 12 tisíc korun. Speciální polep stojí podle plochy na dvanáct až čtrnáct set.

Fólie jsou dvojího typu. Ochranná se lepí na nepoškozená skla. Druhá, reparační se dává na okna přebroušená po poškrabání. Oprava skel spojená s přilepením fólie trvá přibližně půl hodiny.

Nejdříve se sklo zbrousí několika různými kotouči a smirkovým papírem. Opravované místo je pak matné.

„Před umytím a odmaštěním skla ještě vyčistíme břitem okno od hrubých nečistot. Poté aplikujeme isopropyl, který okno odmastí, čímž se zvýší přilnavost lepidla fólie,“ popsal Jakub Čurda z firmy AZ-dekorace, která skla tramvají opravuje.

Pak se na matnou plochu nanese fólie a stěrkami vytlačí vzduch z mezer.

„Fólie má v sobě speciální lepidlo, které vyplňuje mikropóry skla. Tím se urychluje proces leštění,“ vysvětlil dále Čurda. Neprůhledné sklo po nalepení fólie náhle úplně zprůsvitní. Lepidlo schne dvacet čtyři hodin, další den tedy může tramvaj vyjet do ulic.

Kromě fólií přibývají i kamery

Hlavní předností fólie je ale její ochranná funkce. Pokud se vandal pokusí sklo poleptat, kyselina steče dolů. Děje se tak díky teflonu.

Podle mluvčí dopravního podniku Barbory Lukšové už fólie preventivně ochraňuje 90 vozů, opravou jich prošlo 21. Náklady se vyšplhaly na téměř dva miliony korun.

Ředitel dopravního podniku Miloš Havránek ale poukazuje na to, že se jedná o investici do budoucna.

„Výměna rovného skla vyjde na pět tisíc korun a až dvanáct tisíc stojí sklo tvarované. Vyměnit fólii je mnohem levnější,“ konstatoval Havránek. Dopravní podnik kromě fólií instaluje do tramvají také kamery, čtyřicet jich umí nahrávat.