Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov - Budoucí silnice R52 by měla historické město Mikulov minout. Dnes auta jezdí přes něj. | foto: Jihomoravský kraj

Spor o dálnici k Vídni. Krajská radní a ekolog se neshodnou

  • 13
Jak má vypadat spojnice mezi jihem Moravy a Rakouskem? Spory se táhnou léta. Podle náměstkyně hejtmana Anny Procházkové (ODS) je stavba silnice R52 nezbytná, náměstek primátora Martin Ander (SZ) naopak prosazuje variantu napojení přes Břeclav. Mezitím Rakušané staví dálnici a blíží se k českým hranicím.

Co říkáte na rozhodnutí rakouských sousedů, že dostaví dálnici k Mikulovu už v roce 2013?
Procházková: Už dávno jsme jednoznačně deklarovali, že R52 je pro Jihomoravský kraj prioritou. Mezivládní dohoda mezi Rakouskem a Českou republikou o napojení je už podepsaná. Nechápu ekology, proč pořád protestují. Zvláště teď, když Rakušané oznámili, že v roce 2013 budou s dálnicí u našich hranic. Ekologové nám jenom zkomplikovali čerpání peněz na výstavbu ze strukturálních fondů.
Ander: Potřeboval bych o tom vědět víc, protože takových tiskových prohlášení Ředitelství silnic a dálnic jsem v poslední době slyšel mnoho. Všechna mluvila o tom, že do roku 2013 budou Rakušané na hranicích a podobně. Všichni soudní lidé ví, že je to naprosto nereálné. Už z finančních důvodů.

Jsou podle vás námitky ekologů opodstatněné?
Procházková: Některé námitky, ale opravdu jen některé, byly přínosem. Ale většina z nich mi přijde naprosto zavádějící. Přijde mi to spíš jako obstrukce. Prosazují variantu přes Břeclav. Jenže tam má Agentura ochrany přírody a krajiny vyhlásit další chráněnou oblast. Neumím si představit, že by tam někdo povolil čtyřproudý rychlostní obchvat. Vždyť jdou ochránci přírody sami proti sobě. Naprosto tomu nerozumím. Navíc zpochybnili studii, kterou zpracovala renomovaná firma.
Ander: Ty připomínky jsou velmi důležité, protože jsou to námitky lidí, kteří v té oblasti žijí a s tou případnou stavbou tam budou muset také žít další desítky let. Rozhodně bych je nebral na lehkou váhu. Ukazuje se například i spousta nedomyšlených komplikací. Například že přes Nové Mlýny se bude muset stavět speciální hráz. To je další obrovský zásah do krajiny. To a další věci mikulovskou variantu značně prodražují. Přitom propojení s Břeclaví by bylo výrazně levnější, kratší a bez komplikací. Protože ve velké míře by šla silnice v trase obchvatu Břeclavi, který se stejně musí postavit.

Jaké je podle vás řešení situace?
Procházková: Požádáme znovu o územní rozhodnutí. Proti tomu původnímu se ekologové odvolali a podali stížnost na ministerstvo životního prostředí. Teď se pracuje na výjimce, která zápis do územního plánu umožní. Jedna už byla odsouhlasena, týká se chráněné krajinné oblasti Pálava. Doufám, že územní rozhodnutí bude konečně vydané a bude se moci požádat o stavební povolení.
Ander: Řešením je kompromisní varianta propojení do Rakouska z Břeclavi. Od dálnice D2 k česko-rakouským hranicím. Kraj jde ale stále tou svou jednou jedinou cestou - mikulovskou - za každou cenu. Po právní stránce to ale nemá dořešeno.

Jak podle vás rozhodne Nejvyšší správní soud? Ten řeší stížnost ekologů proti územnímu plánu, který má stavbu umožnit.
Procházková: Doufám, že dobře, protože si nejsem vědoma ničeho, co bychom porušili. To bylo tak hlídané projednávání, konzultované se všemi příslušnými rezorty, aby všechny postupy byly v pořádku, že si vůbec nepřipouštím, že jsme mohli udělat nějakou chybu.
Ander: To je v celé záležitosti dost podstatné, jak rozhodne soud. To, že někdo tvrdí, že silnice stejně nakonec bude, je pouhým názorem jednoho člověka. Je třeba vyčkat rozhodnutí soudu. Protože existuje vážné podezření, že došlo k porušení zákona. Podle mě je třeba brát v úvahu i názory obcí. Tam nadšení z výstavby dálnice v blízkosti vinic pod Pálavou lidé nemají.

Postaví se tedy nakonec silnice, která řidiče navede na rakouskou dálnici?
Procházková: Rozhodně ji budu dál prosazovat.
Ander: To lze těžko odhadovat. Pokud kraj a Ředitelství silnic a dálnic, které je hlavním investorem, nepovedou otevřené jednání s ekology a se starosty dotčených obcí a budou za každou cenu prosazovat mikulovskou variantu, tak se obávám, že stavba se potáhne. Ale termíny se rozhodně dodržet nepodaří.

neshodnou se - krajská radní a ekolog

Anna Procházková, ODS, 55 let, náměstkyně hejtmana, BřeclavAnna Procházková - náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje už léta prosazuje výstavbu rychlostní silnice R52 z Brna do Mikulova. Podle ní odlehčí husté dopravě na stávající silnici.


Martin AnderMartin Ander - náměstek primátora Brna a člen předsednictva krajské organizace Strany zelených je naopak nejtvrdším zastáncem ekologů a lidí, jež se stavbou nesouhlasí.