Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Starostové se bojí zimní údržby chodníků. Potřebují miliony

  7:00aktualizováno  7:00
Některým radnicím městských částí se náklady na zimní údržbu komunikací zvednou až o polovinu. Vyplývá to z prvních odhadů, jak jejich rozpočet zatíží nový „chodníkový“ zákon. Podle něj za zimní údržbu chodníků bude zodpovídat město, obec, případně městská část a ne majitel přilehlého domu, jako tomu bylo doposud.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Vedení brněnských radnic jednají o tom, kde na zimní údržbu chodníků vezmou peníze a jak se pojistit proti případným škodám a úrazům.

Když navýší výdaje na odhrnování sněhu a sypání chodníků při náledích, budou muset jinde ubrat.

Po svém nedávném zasedání vyčíslili starostové brněnských městských částí, že oproti minulému roku budou na údržbu chodníků v nacházející zimě potřebovat navíc 82 milionů korun. - čtěte Úklid sněhu může stát města na jihu Moravy miliony, které budou chybět jinde

Nemáme traktůrek ani lopaty

"Toto číslo vychází z hrubého odhadu plochy, kterou budou muset brněnské městské části v zimě udržovat. Částka odpovídá desetiprocentnímu navýšení neúčelové dotace," řekl bosonožský starosta Miroslav Sojka.

Chybějící peníze teď žádají po magistrátu. "Protože zima začíná už v listopadu, tak čtyři procenta z této částky budeme potřebovat už letos," dodal Sojka.

Bosonohám vzrostou náklady na odhrnování sněhu nebo posyp náledí o polovinu na zhruba jeden a půl milionu korun.

"A to bychom měli nakoupit ještě další techniku. Traktůrek stojí půl milionu korun, radlice a smeták to je další čtvrt milionu korun. V zimě by se dala technika využít na sníh a v létě na zametání chodníků a silnic," poznamenal Sojka.

Rozpočet je už teď napjatý

Pokud magistrát městským částem na údržbu komunikací v zimě nepřidá, budou muset radnice najít chybějící peníze ve svých rozpočtech, které jsou už teď kvůli krizi dost napjaté.

"Městské části to budou muset vzít ze svého a ošidit jiné projekty. Nemusí se tak dostat třeba na výstavbu dětského hřiště nebo budou muset snížit dotace školám a na kulturní akce," sdělil Sojka.

miroslav sojka:

"Nemusí se dostat třeba na výstavbu dětského hřiště nebo budeme muset snížit dotace školám."

Jejich žádost ale magistrát musí nejdříve důkladně prověřit.

"V době, kdy máme deficit tři čtvrtě miliardy korun, to jinak nejde. Radnice jednotlivých městských částí musí upřesnit, o kolik se jim náklady na zimní úklid zvýší a jak velké plochy a jakých komunikací se bude údržba týkat," vysvětlil brněnský primátor Roman Onderka.

Ujistil, že požadavek radnic nebude brát na lehkou váhu, ale jakou částku nakonec město z rozpočtu uvolní, zatím nedokáže říci.

Údržbu nebudeme stíhat

Podle starosty městské části Brno-Bohunice Roberta Kotziana se může zhoršit i kvalita zimní údržby.

"V Brně je asi sedm velkých firem na úklid sněhu, zřejmě nebudou mít kapacitu na to, aby se rychle postaraly o několik desítek tisíc metrů čtverečních chodníků. Nedovedu si představit, že za osm hodin bude uklizeno všude," řekl Kotzian.

Chodníkový zákon znamená pro radnici Brno-střed milionové výdaje na zimní údržbu navíc.

Robert Kotzian

"Nedovedu si představit, že za osm hodin bude uklizeno."

"Nedomnívám se, že nám letos město nějak pomůže, uvidíme v příštím roce. Desetiprocentní navýšení je jenom skromná prosba. Pokud to budeme muset vzít ze svého, tak to bude na úkor oprav škol a školek nebo jiných podobných investic, a to mi nepřijde úplně šťastné, o to více spoléháme na město," řekl starosta městské části Libor Šťástka.

Radnice připravuje výběrové řízení na zimní úklid chodníků. "V současné době jsme nad rámec povinností platili zimní úklid chodníků v historickém jádru, což nás stálo asi deset milionů korun ročně," podotkl Šťástka.

Kdo bude platit za úrazy? 

Radnice budou častěji řešit i odškodnění za úrazy, které si chodci způsobí na náledí na chodnících. "Ty jsou v zimě na denním pořádku, denně vyjíždíme tak k deseti případům. Ohrožení jsou mladší i starší lidé," upozornil mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje Radek Turin.

Některé radnice zvažují, jak se pro řešení podobných situací pojistit. Pořídit si například univerzální pojistku, ze které by se lidem vyplácela náhrada škody za případné uklouznutí a zlomení nohy na chodníku však možné není.

"Pojistitelné jsou pouze nahodilé události. V tomto případě se jedná o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vlastnictvím nějaké věci. Případy se pak řeší individuálně. Pokud vlastník komunikace prokáže snahu předejít vzniku pojistné události, tak mu plnění poskytneme," uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Marek Vích.

"Pojistku na to už máme podobně jako jiné městské části," doplnil starosta Miroslav Sojka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plavecký bazén ve Znojmě.
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

Ilustrační snímek.
Opilec seděl na lavičce, v sáčku měl kus prstu. Zranil se na stavbě

Zakrváceného muže našli v úterý odpoledne brněnští strážníci v Kohoutovicích. Pomoc mu přivolali kolemjdoucí. Ukázalo se, že přišel o část prstu. Jak, to se...  celý článek

Politologové Masarykovy univerzity varují před volbou populistů
VIDEO: Pozor na hesla o korupci a uprchlících, varují politologové

Používají velice zjednodušený pohled na složité problémy. Často schovávají komplikovaná témata za jednoduchá a chytlavá slova. Politologové z brněnské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.