Vinaři chtějí vědět, kam mizí jejich statisíce korun odváděných Vinařskému fondu na reklamu (ilustrační snímek).

Vinaři chtějí vědět, kam mizí jejich statisíce korun odváděných Vinařskému fondu na reklamu (ilustrační snímek). | foto: Zdeněk Němec, ČTK

Statisícové desátky končí v černé díře, zlobí se vinaři

  • 17
Už sedmdesát sympatizantů z řad tuzemských vinařů si získala nově založená Vinařská asociace. Ta ostře kritizuje státem zřízený Vinařský fond a Svaz vinařů ČR. Ptá se třeba, kam mizí miliony korun, které ročně odvádějí fondu na reklamu.

Po nedávném založení Asociace vinařů jako protipólu k Vinařskému fondu se k jejich sympatizantům přidávají další a další rozzlobení vinaři. Mají totiž pocit, že jejich statisícové desátky končí nenávratně v černé díře.

Nestojí už proto ani o podporu Vinařského fondu ani o Svaz vinařů. A už vůbec ne o spotřební daň na víno, která nadzvedla vinařskou obec před pár týdny.

Vinařský fond a Svaz vinařů? Děkuji, nechci

Proč vlastně malí výrobci vína z jižní Moravy tolik nadávají? "Kdo nemá kamarády na patřičných místech, ten nedostane. Jedenáct lidí ovládá obrovský balík peněz," stěžují si téměř jednohlasně. Jméno se ale zveřejnit bojí.

Chtějí vědět, kam mizí jejich statisíce korun odváděné fondu na reklamu. Každý vinař, který ročně vyrobí více než tisíc litrů vína, musí totiž také z každého tohoto litru odvést do Vinařského fondu povinně padesát haléřů na propagaci.

Tu ale malé vinařské firmy na rozdíl od velkých výrobců s vlastními marketingovými odděleními prý vůbec nepociťují. "Po měsíci od založení nás už proto podporuje sedmdesát vinařství," tvrdí jeden ze zakladatelů nové Vinařské asociace, Petr Marek ze společnosti Český archiv vín.

Ten se společně s dalšími vinaři nedávno podepsal pod ostře laděný otevřený dopis k současné situaci ve vinařství. Signatáři v něm bez servítek kritizují oba molochy, které podle nich vůbec nehájí jejich zájmy.

"Fond sype stále jedněm a těm samým, a to na základě osobních vazeb," kritizuje anonymně další vinař. Ročně zaplatí na reklamu do společné kasy přes 800 tisíc korun. Přitom loni dostal 15 tisíc korun jako příspěvek na vinařský veletrh.

"Za takové obrovské peníze bych si udělal reklamu sám a na špičkové úrovni," zlobí se vinař z Břeclavska. Je přesvědčený, že kampaně vedené fondem se míjejí účinkem a jejich financování je neprůhledné.

"A co se týče zákonů, nás malých vinařů se nikdy nikdo na nic neptá. Vše se tady šije na míru pouze několika vyvoleným a fond jen parazituje na malých a středních vinařích," myslí si zase vinař Tomáš Krist z Milotic.

Takovou odvahu jako on ale většina MF DNES dotázaných vinařů neměla. Obávají se totiž, že by se jim lidé z Vinařského fondu okamžitě pomstili a do vinařství jim poslali kontrolu.

Kdo tvrdí tyhle nesmysly, je dogmatik

Ostrou kritiku ale šéf Vinařského fondu Jaroslav Machovec nebere. "Ti, co tyhle nesmysly tvrdí, jsou dogmatici. Několikrát jsem vinařům nabízel, aby otevřeně řekli, co jim vadí, nikdy to nikdo neudělal," komentoval názory protistrany Machovec.

Že se peníze na propagaci rozdělují podle vnitřní směrnice jen podle osobních vazeb, odmítá také. "Výzvy visí na našich webových stránkách, stačí se přihlásit," vzkazuje nespokojencům.

A pokud má prý někdo strach, kam mizí jeho statisíce, Machovec vysvětluje: "Kromě podpory jednotlivých projektů jdou velké peníze do celoplošné kampaně na podporu moravských a českých vín."