Práce na dopravním uzlu Česká pokračují. V pondělí přestala před brněnský Červený kostel zajíždět i tramvaj číslo 7.

Práce na dopravním uzlu Česká pokračují. V pondělí přestala před brněnský Červený kostel zajíždět i tramvaj číslo 7. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Stavaři mění chodníky v České ulici na bludiště. A lidé tápou, kudy jít dál

  • 20
Stavaři pracující na opravě brněnského dopravního uzlu na České připravují pravidelně chodcům nepříjemné bludiště. Staveniště totiž vypadá každý den jinak a lidé ho musejí zdlouhavě obcházet. Podle náměstka primátora Ladislava Macka ale nejsou informační cedule pro chodce potřeba.

"Trasy pro pěší se tam mění operativně, každou chvíli. Uděláte ceduli a za dva dny už neplatí. Dlouhé obcházení, které tam teď vzniklo, je otázkou několika dní," argumentoval náměstek Macek.

Podobné je to s hromadnou dopravou. Že tramvaj číslo sedm už nezajíždí k Červenému kostelu, se totiž lidé musí dovtípit sami. Pokud chce člověk pěšky dojít "od hodin" na České k zastávce trolejbusu na Brandlově anebo na tramvaj, která zajíždí na Veveří, musí se nejdřív dobře rozhodnout. Špatná volba znamená stovky metrů navíc.

Lidem chybí orientační plán tras

Vydá-li se podél plechových zábran v ústí České doprava kolem prodejny Steinhouser, ujde cestou na protější stranu ulice asi 350 kroků. Pokud se ale rozhodne jít doleva, čeká ho více než dvojnásobná trasa. Zátarasy ho totiž povedou kolem JAMU a lékařské fakulty až k Červenému kostelu. Nakonec obejde celý Ústavní soud a je na místě.

"Zkrátila jsem si cestu jako blbec. Jdu z České na Veveří a rozhodla jsem se jít kolem JAMU. Přitom jsem vůbec netušila, jak si zajdu," rozčilovala se Brňanka Eva Kaštelová. Lidem vadí zejména to, že staveniště nemá žádný plán, podle kterého by se mohli rozhodnout, kudy se vydat.

Další uzavírka: u kostela

V pondělí se staveniště na místě původního přestupního uzlu Česká ještě víc rozrostlo. Zabírá prakticky celou Joštovu ulici, část České u Ústavního soudu, Brandlovu a prostranství před kostelem svatého Tomáše na Moravském náměstí. K tomu přibyla úsek Komenského náměstí před Červeným kostelem. A lidé si začínají cestu všemožně zkracovat.

Při cestě od JAMU k lékařské fakultě dříve člověku stačil jeden přechod se semaforem. Od pondělí musejí chodci složitě používat přechody tři. Ne všichni jsou ale ukáznění, a tak desítky lidí, třeba i s kočárky, přecházejí přes silnici buď přímo staveništěm, nebo kolem aut. A to vše bez dohledu policistů. "Hned o tom ale budu jednat se šéfem dopravního odboru magistrátu," reagoval na podnět MF DNES náměstek primátora Macek.

Že od pondělí tramvaj číslo 7 přestala zajíždět až k Červenému kostelu, se mnozí Brňané dozví teprve na místě. "Jsem z toho zmatená. Není to nijak označené. Vrátila jsem se z chalupy a teď tu místo tramvají stojí plot," zlobila se pětasedmdesátiletá Brňanka.

Tramvaje se na Českou vrátí 1. září

Namísto tramvají teď trasu mezi Komenského náměstím a Mendlovým náměstím zajišťuje autobus x7. Staví před fakultou sociálních studií, stejně jako trolejbusy a autobus x4. Přímo na místě je sice umístěné schéma se všemi náhradními spoji na České, linka x7 ale chybí. Podle mluvčí dopravního podniku Hany Pohanové změna nepřinesla žádné komplikace a nedochází ani k větším zpožděním.

"Všechno nasvědčuje tomu, že se podle plánu od prvního září uzel Česká znovu tramvajím otevře," dodala Pohanová. Od začátku školního roku se tak na Joštovu vrátí prakticky všechny tramvajové linky. Na Českou nebude zajíždět pouze linka 12, tramvaje 11 a 13 se budou i nadále otáčet na začátku ulice Veveří. Také linku 4 na Kraví horu bude obsluhovat autobus x4. Kompletní schéma lze najít na stránkách www.dpmb.cz.

Podle stavbyvedoucích i vedení města pokračuje rekonstrukce uzlu podle plánu. "Dokonce jsme v předstihu, podařilo se nám započít rekonstrukci kolejí na Komenského náměstí dřív, než se čekalo," shrnul náměstek Macek. Na lepší časy se svítá také na staveništi na Moravském náměstí. Tam stavaři již pokládají dlažbu a celá rekonstrukce skončí 15. září, tedy o dva týdny dřív.